- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Bobby Voicu spre tinerii antreprenori din online: Inainte sa te duci cu un proiect la un fond de investitii, creste-l cat mai mult din bani proprii

09 Jun, 00:01 • emanuel.ceciu
Bobby Voicu este unul dintre cei mai dinamici oameni din online-ul autohton si unul dintre cei mai cunoscuti si urmariti bloggeri din tara. Voicu a vorbit, in cel mai amplu interviu acordat dupa plecarea sa de la Yahoo, despre impresiile ramase dupa perioada petrecuta ca reprezentant local al companiei americane, despre evolutia publicitatii pe blog-uri, oferind totodata sfaturi bloggerilor cu vechime, dar si celor incepatori.
Bobby Voicu spre tinerii antreprenori din online: Inainte sa te duci cu un proiect la un fond de investitii, creste-l cat mai mult din bani proprii

Subiectele principale abordate in interviu:

* Publicitatea pe blog-uri – in 3-4 ani, regiile de publicitate vor incepe sa ofere spatiu de vanzare si pe blog-uri
* Circa 50 de blog-uri din Romania gazduiesc campanii de publicitate, pana in 2010 numarul acestora urmand sa ajunga la 100-200
* Bobby Voicu vinde cu 1.000 euro bannerul pe blog-ul personal. Nicio companie nu a oferit aceasta suma, pana in prezent.
* Evolutia proiectelor Internet in Romanai – Cunostintele romanilor de limba engleza, un factor ce impiedica evolutia site-urilor autohtone
* Bobby Voicu prefera site-urile de membership, ca alternativa de a atrage venituri, pe langa publicitate
* Oameni – Ce blogeri si oameni de afaceri ii plac lui Bobby Voicu
* Ce sfaturi ofera Bobby Voicu bloggerilor cu vechime, dar si celor incepatori
* Motivele plecarii lui Voicu de la Yahoo – Cum priveste Bobby Voicu perioada in care a fost angajat Yahoo, in Romania.

DailyBusiness.ro: Cand credeti ca nu vor mai fi o raritate campaniile de publicitate desfasurate exclusiv pe bloguri?
Bobby Voicu: Nu cred ca in urmatorii 3-4 ani vom avea in Romania campanii specifice pe blog-uri, decat putine. Regiile de publicitate online vor incepe, intr-adevar, sa ofere si blog-urile ca alternativa, deoarece incep sa atraga din ce in ce mai mult trafic. Totusi nu cred ca vor fi multe campanii numai pe blog-uri – tot ca pana acum, vreo 4-5 pe an – si acestea nu foarte mari. Marea majoritatea a reclamelor de pe blog-uri fac insa parte din campanii derulate pe mai multe suporturi media. Cei de la StandOut (firma lui Ionut Oprea, reprezentantul asociatiei dedicate online-ului local IAB Romania – n.r.) deruleaza mai multe campanii pe blog-uri.

DB: Ca a venit vorba, ce parere aveti despre StandOut, ca evolutie?
BV: Cred ca merge binisor, desi nu cunosc exact situatia financiara a firmei. Dar, ati observat, apropo de cate venituri genereaza blog-urile: StandOut a inceput ca o agentie exclusiv pe blog-uri si s-au tot rebranduit, astfel incat sa acopere un spectru mai larg din online. Daca le-ar fi mers foarte bine doar pe blog-uri, normal, ar fi ramas doar pe aceasta nisa.

DB: Cam cate blog-uri din Romania considerati ca gazduiesc in prezent campanii publicitare?
BV: Maxim 50 de blog-uri, daca e sa excludem AdSense-ul Google. Daca includem si AdSense-ul, sunt mult mai multe. Bloggerii incepatori se inghesuie de obicei sa-si puna publicitate de genul acesta pe blog, in speranta ca vor atrage sume mari „peste noapte”.

DB: Si de fapt…
BV: Si de fapt, evident, nu reusesc mai nimic, daca scot 1$ pe luna, e bine. Pot fi si zeci de mii de blog-uri cu AdSense in Romania. Oricum, din AdSense in Romania se castiga foarte putin.

DB: Pana la finele lui 2010, cati bloggeri autohtoni credeti ca vor fi atins maturitatea necesara incat sa gazduiasca campanii de publicitate?
BV: Cred ca maxim 100-200. Mai mult de atat, nu cred.

Cat cere Bobby Voicu pentru un banner pe blogul personal

DB: Ca si blogger, cum poti atrage atentia companiilor, pentru ca acestea sa fie interesate sa plaseze publicitate pe acel spatiu?
BV: Nu tine de trafic, cum multi ar crede. Tine mai mult de continut si de felul in care esti perceput in piata. Eu de exemplu nu am trafic foarte mare, dar pe mine ma intrebau companiile cat cer pentru publicitate si cand aveam 300 de vizitatori pe zi. Sunt unii care au 5.000 pe zi, cu spam, tot felul de misculatii – acestia nu prezinta in general interes pentru companii, nu au reputatie buna.

DB: Si cu toate acestea nu aveti cine stie ce publicitate pe blog…
BV: Asa este, eu cer multi bani pentru publicitate la mine. Cer 1.000 de euro pe post sau pe banner. Nu a fost de acord nicio companie sa plateasca aceasta suma, pana in prezent.

DB: Si atunci, de ce nu micsorati pretul?
BV: Hai sa explic care-i treaba de fapt. Exista doua posibilitati de a castiga bani din blog-uri – sa iei mai putin ca valoare si mai multe bannere, lucru pe care Zoso il face foarte bine, sau sa cauti campanii putine dar banoase. Lumea zice despre mine uneori ca nu vreau publicitate pe blog, ca „sunt mai pur, mai curat decat ceilati”. Se ajunsese la perceptia ca am ceva impotriva publicitatii pe blog-uri – fals. Pur si simplu, este o chestiune de efort.

DB: Adica?
BV: Adica pentru o campanie de 100 euro as face acelasi efort ca pentru o campanie de 1.000 de euro. Si acesta este pretul meu – 1.000 de euro. Am 1.500 de oameni pe feed-reader, in jur de 1.000 unici pe blog, zilnic si 2.700 de oameni care ma urmaresc pe Twitter. Si sunt oameni de calitate. Deci mi se pare un pret realist. De asemenea, am considerat ca daca iei putini bani, companiile nu vor resimti acest lucru ca pe un cost adevarat.
[quote]Bloggerii vechi sunt foarte categorici, consider ca trebuie sa fie mai flexibili in gandire[/quote]

DB: Din nou… Adica?
BV: Sa luam un exemplu – in 2007, la inceput, cand am inceput sa ofer consultanta, luam 5-10 euro pe ora de consultanta. Stiti ce pateam? Ma intalneam cu clienti si acestia vorbeau jumatate din timp la telefon, in prezenta mea. Acum, cand cer 100 euro pe ora, trag de fiecare minut, cronometreaza timpul cat am fost plecat la baie. La fel si in publicitate: daca e un cost mare, companiile se implica, sunt mult mai atente. In caz contrar, pe romaneste, „le doare undeva”.

DB: Interesant. Deci pana la urma, pe cand cele 6 masini cumparate exclusiv din blog?
BV: E, aceea a fost la un moment dat o eroare de comunicare. Acum, stie deja toata lumea ca imi plac foarte mult masinile, dar nu mi-as lua niciodata sase masini, pe care sa le detin simultan. N-ar avea niciun sens. Poate trei, maxim, sa ai. Oricum, eu traiesc de 5 ani din online. Masina pe care o am acum o detin de doi ani, dar eu nu castig direct din BobbyVoicu.ro.

Castigurile exclusiv din blog-uri – circa 50.000 euro in 2008

DB: Vali Petcu (autorul Zoso.ro – n.r.) a declarat ca a avut un profit de peste 10.000 euro din blog in 2008. Ce alt blogger considerati ca a avut un profit similar?
BV: Nu cred ca a mai fost vreunul, direct din blog. Indirect, prin faptul ca ti-ai creat un renume prin blog si castigi ca urmare a acestei reputatii, presupun ca da. Indirect au fost mai multi care au castigat aceasta suma sau chiar mai mare – eu sau Manafu. Eu am fost angajat de fapt la Yahoo tot datorita blog-ului.

DB: Si? A meritat, din punct de vedere pecuniar?
BV: (razand) Am castigat… destul.

DB: Per total, ce venituri au generat toti cei circa 50 de blogeri care sustin campanii de publicitate pe blog-urile personale?
BV: Cred ca am putea zice ca s-au castigat undeva la vreo 50.000 euro. Eu nu cunosc perfect aceste date- iarasi, Ionut Oprea cred ca este mai in masura sa ofere aceste cifre. Nu cred insa ca sunt mai multi bani. Oricum, anul acesta cred ca tot prin jurul acestei sume se vor roti bugetele, fiind o perioada dificila economic vorbind.

[img=239]Foto: Florin Constantin[/img]

DB: Credeti in publicitatea pe blog-uri? Va bazati pe asta?
BV: Eu personal, nu ma bazez pe publicitate tocmai pentru ca este foarte volatila si tine prea mult de trafic. Adevarat, tot ce are trafic mare are de castigat oricum, dar as prefera de exemplu sa ma bazez pe un site de mermbership pe, de exemplu, navomodele.

DB: Cum ar trebui sa functioneze un astfel de proiect?
BV: Uitati – faceti-va un site pe care sa puneti schite de navomodele, aeromodele si asa mai departe. La scara. Si dumneavoastra sa vindeti accesul la acele schite cu, sa zicem, 5 euro pe luna. Sunt multi pasionati de asa ceva, este o chestiune foarte nisata. Schitele nu trebuie neaparat create personal, poate fi si doar un portal care sa le adune pe cele deja existente. Dintr-o mie de oameni care intra pe zi, 5 se inscriu. Intr-o luna ai 150 de oameni care platesc 5 euro. Ai, dintr-un foc, 750 de euro, lunar.

DB: Si ati incercat asa ceva?
BV: Am facut. (zambind) Acum am alt proiect despre care insa nu pot vorbi inca. In acesta am bagat deja zeci de mii de euro.

[quote]Pe blog-uri este reprezentata bine nisa auto, Internetul, poate si gadget-urile[/quote]

DB: In mare, despre ce este vorba?
BV: Nu pot sa spun mare lucru. Este normal, nu vreau ca altii sa-mi „fure ideile”. Va fi o comunitate care va fi accesibila word-wide. Am investit deja vreo 30.000 euro in proiect.

Cunostintele romanilor de limba engleza nu ajuta intotdeauna

DB: Cum ati compara comunitatea de bloggeri din Romania cu altele, din regiune?
BV: Sincer, este foarte greu de urmarit si de comparat. Nestiind limba, e foarte greu. Stiu cat de cat despre cei din Germania, Franta sau Anglia. Acestia sunt mult mai influenti, pentru ca online-ul este mult mai influent decat la noi. Oricum, paradoxal, noi nu suntem atat de mari inca deoarece romanii cunosc limba engleza – au facut-o intensiv in scoala, au invatat-o din filme titrate si nu dublate ca in Germania, sau s-au uitat cand erau mici la Cartoon Network, nedublat.

DB: Sunt curios unde bateti.
BV: Faptul ca noi in general stim engleza, ne permite sa accesam lejer site-uri din afara Romaniei, negenerand trafic intern. Este un lucru interesant, daca stam sa ne gandim putin. Ungurii, bulgarii, rusii nu au aceleasi cunostinte de limba engleza ca noi, deci sunt „blocati” in a accesa in special site-uri scrise in limba lor. Astfel se explica pe de o parte si succesul nenumaratelor clone de Friendster, Facebook sau YouTube nationale din aceste tari si nu numai. La noi merge Hi5.com, in engleza. Lumea zice ca site-urile romanesti sunt proaste, dar acum pe bune…”it’s a fact” – stim engleza mai bine decat ei, deci facem trafic in SUA si Anglia mai mult decat la noi, uneori. Avem si noi proiecte foarte bune si oameni foarte bine pregatiti in online.
DB: Cam ce pondere din blog-urile din Romania sunt active, adica se scrie mai des de o data pe luna pe ele?
BV: Circa 7.000. Nu mai stiu exact, dar oricum, pana in 10.000. Stiu ca ZeList indexeaza acum 32.000 de blog-uri romanesti. Din acestea, cam o treime scriu o data pe luna.

[quote]Probabil ca daca nu plecam de la Yahoo la inceputul anului, as fi plecat oricum la finalul sau[/quote]
DB: La ce valoare ati estima un blog nisat cu 15.000 de unici in Romania?
BV: Ganditi-va ca eu am vandut Mondenul pana la urma – avea pe atunci circa 20.000 de unici pe saptamana. L-am vandut la 40.000 euro. Nu a contat insa traficul, cat cele doua fete care scriu acolo, parteneriatele, exclusivitatile si prezenta la multe evenimente. Nu poti evalua un blog in Romania numai dupa trafic, conteaza si notorietatea offline. Trebuie sa devii un brand.

DB: Ce oameni de business cu activitati in online va plac?
BV: Pot sa zic ca-mi place Zoso, pentru modul in care se reinventeaza. Unii spuneau de acum trei ani ca va disparea, dar omul stie sa scoata tot timpul informatii noi. De asemenea, Orlando Nicoara, de la MediaPro Interactiv – este unul dintre oamenii care intelege foarte bine online-ul, desi uneori are o tendinta de a „trage prea mult pe partea lui”.

DB: Adica pe partea MediaPro Interactive, sau…?
BV: Nu, pe partea lucrurilor pe care le-a creat el. De exemplu, intr-o discutie despre publicitatea traditionala prin bannere si alt fel de publicitate, el va tine partea bannerelor. El practic a creat industria de advertising cu bannere, de aceea. Oricum, este unul dintre oamenii care inteleg cel mai bine online-ul. Imi mai place de Dragos Stanca, de asemenea, pentru ca a invatat online-ul intr-un timp record, intr-un an si ceva, aproape de la zero. Imi place de Sergiu Biris, de la Trilulilu.ro, cu care sunt si prieten, si de Vladimir Oane, un antreprenor cu viziune.

[img=238]Foto: Florin Constantin[/img]

DB: Ce parere aveti, vom asista in viitorul apropiat la mai multe investitii in online, din afara tarii?
BV: Absolut. Sa se mai potoleasca putin criza aceasta si o sa vedem noi investitori. Oricum, eu sunt impotriva fondurilor de investitii in online.

DB: De ce? Nu sunt bineveniti banii?
BV: Nu e vorba ca sunt rau-veniti, important este cand anume vin acesti bani. Revenind putin la proiectul meu – am bagat in el, repet, cateva zeci de mii de euro, banii mei. Si subliniez „ai mei”. Acum, cu ideea aceasta, eu as fi putut sa ma duc aproape la orice fond de investitii si sa primesc bani de la ei, fiind, zic eu, o idee buna.

DB: Si de ce nu v-ati dus?
BV: Pentru ca fiind banii altora, nu as fi lucrat la fel ca cu ai mei. Cu acestia mi-am calculat bugetul si planul „la centima”. Cu ai lor, nu as fi lucrat la fel, as fi cheltuit mult mai multi si poate nu la fel de eficient. Sfatul meu pentru tinerii antreprenori – inainte de a se duce catre fonduri de investitii, cresteti mai mult afacerea din fonduri proprii. Majoritatea dintre voi stati inca la parinti, sunteti tineri, aveti energii neconsumate. Si abia cand proiectul depaseste stadiul de proiect si arata ca poate produce bani, cautati finantare, daca e cazul. Veti primi mult mai mult. Plus ca, tanar antreprenor fiind, daca te trezesti la inceputul proiectului cu 50.000 euro in brate, te sperii si nu prea stii ce sa faci cu ei.

Sfaturi de la Bobby Voicu, pentru veteranii bloggeri, dar si pentru incepatori

DB: Ce sfaturi ati da bloggerilor cu experienta?
BV: Sa gaseasca o cale de mijloc prin care sa nu deranjeze cititorii si, in acelasi timp, sa poata comunica.

DB: Consider ca nu ai cum sa nu deranjezi un anumit segment de cititori, orice ai face, orice ai zice…
BV: Aveti dreptate. Cineva spunea ca daca nu deranjezi pe cineva, inseamna ca nu ai succes. Insa bloggerii vechi sunt foarte categorici, consider ca trebuie sa fie mai flexibili in gandire – acum observ o atitudine, uneori, de genul „e ca mine sau nu e deloc”. Ar trebui sa accepte ca uneori exista solutii care sa ii multumeasca pe cat mai multi.

DB: Si cei care abia incep sa scrie blog-uri?
BV: Raspunsul este chiar in intrebare- sa scrie. Prost, bine, nu conteaza. Dar sa scrie.

DB: Heliade Radulescu-style? Scrieti, baieti, numai scrieti?
BV: Nu conteaza cand incepi. Trebuie doar sa scrii pentru ca, putin cate putin, iti dai seama ca trebuie sa-ti imbunatatesti stilul. Dar nu poti sa ajungi la aceasta performanta…daca nu scrii deloc. Nu poti sa fii mai bun in ceva ce nu practici. Multi bloggeri se gandesc la tot felul de filozofii inainte sa inceapa sa scrie. Nu, scrieti orice ganditi, oricat vreti. Si eu am posturi de 3 paragrafe sau de 3 pagini, in functie de cum simt.

DB: Ce nise considerati ca sunt bine reprezentante pe blog-urile din Romania?
BV: Nisa de auto merge bine, Internetul, poate si gadget-urile. De asemenea, blog-urile in genul Pitzipoanca.org si Cocalari.com.

DB: Ce blog-uri urmariti in mod constant?
BV: Nu constant, ci cand apuc. Zoso, eCostin, Manafu, Blogoree urmaresc. Pe Andrei Rosca, de asemenea. Din afara, SeoBook.com, CopyBlogger.com si ShoeMoney.com. Le recomand si blogerilor din tara pe acestea, sunt foarte bune.

Ce i-a placut si ce nu lui Bobby Voicu in colaborarea cu Yahoo?

DB: Ce v-a placut la colaborarea cu Yahoo, ca si unic reprezentant regional al companiei?
BV: Mi-a placut faptul ca aveam o libertate mai mare de miscare fata de ce auzisem eu ca se intampla in corporatii.
[img=237]Foto: Florin Constantin[/img]

DB: Si ce nu v-a placut?
BV: Tocmai faptul ca eram intr-o corporatie. Intr-o multime de decizii eu nu aveam decat o influenta mica si pentru un om care este obisnuit sa ia decizii pe cont propriu este foarte foarte dificil.

DB: Acesta a fost si unul dintre motivele plecarii de la Yahoo?
BV: Simteam ca nu misca nimic. Apoi, a aparut criza economica, lucrurile au incetinit. Acum, nu stiu cat de potrivit eram eu pentru acest job. Eu voiam sa pornesc proiectele mele, sa fac ceea ce-mi placea mie. Simteam sa fac ceva doar al meu, simteam ca sunt „in crestere” si ca a sta 3-5 ani intr-o corporatie m-ar fi blocat de la proiectele mele. Nu aveam timp si nu puteam sa-mi bat joc. Probabil ca daca nu plecam la inceputul anului, as fi plecat la finele lui 2009 oricum.

DB: Si ca tot suntem la subiectul Yahoo. Am vazut ca ati pus pe blog la vedere ID-ul d-voastra. Cati oameni aveti in lista?
BV: (razand) Aveam peste 1.000 de oameni. Cu timpul insa am mai sters din ei, am ramas cu „doar” 4-500.

DB: Si cum v-ati impartit grupurile, pe Yahoo Messenger?
BV: Familie, prieteni, colaboratori, blogeri, radio (pentru colegii mei de la Radio Lynx), presa si mai am inca doua grupuri denumite ZZZ si YYY. In acestea doua ii pun pe cei pe care nu-i cunosc deloc, pana ma lamuresc unde sa-i sterg ulterior…sau sa-i sterg cu totul, daca nu zic nimic.