- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Centrele comerciale, intre agresivitatea retailerilor si mall-uri care ar putea ramane simple promisiuni

15 May, 00:07 • karina.popescu
Retailerii din domeniul alimentar sunt activi pe toate fronturile, cei din fashion se inghesuie sub acoperisul catorva centre comerciale performante, in timp ce dezvoltatorii sunt "cu 40% mai optimisti" in ceea ce priveste timpul de livrare, astfel ca unele mall-uri, programate pentru 2013, ar putea ramane simple promisiuni.
Centrele comerciale, intre agresivitatea retailerilor si mall-uri care ar putea ramane simple promisiuni

Stocul
modern de spatii comerciale din Romania
este estimat la 2,3 milioane metri patrati, dintre care 775.000 mp
in Bucuresti. Anul acesta, la nivel national, vor fi finalizate intre 5 si 7
proiecte, insumand 180.000 mp, potrivit analistilor Jones Lang LaSalle.

In
primul trimestru al anului s-a inregistrat o singura inaugurare importanta in
retail – un parc de dimensiuni mici (5.300 metri patrati), dezvoltat de NEPI la
Brasov.

Cel
mai important si reprezentativ proiect al anului in curs il reprezinta Palas
din Iasi, a carui
inaugurare este programata pentru sfarsitul lunii mai.

Cererea
de spatii comerciale arata semne de revenire in linie si cu statisticile locale
care, in ultimele luni, au evidentiat cresteri ale volumului cifrei de afaceri
din comertul cu amanuntul.

Proiectele
programate pentru 2013, neconforme cu realitatea

Oferta din 2012 este estimata la 180.000 metri patrati, iar proiectele anuntate
pentru anul viitor insumeaza 250.000 metri patrati.

„Avand
in vedere ca putine proiecte programate pentru 2013 se afla in prezent in
constructie sau si-au asigurat un nivel confortabil de pre-inchiriere, suntem
de parere ca
oferta
anului 2013 trebuie redusa cu cel putin 30-40%
„, spun reprezentantii Jones Lang
LaSalle.

In
continuare, va fi un decalaj important intre proiectele performante si restul
proiectelor
comerciale,
in conditiile in care prima categorie va dispune de putine spatii
disponibile,
iar cea de-a 2-a va lupta pentru mentinerea gradului de ocupare
cu
chiriasi performanti, precum si al cumparatorilor deja fidelizati.
 

Cererea
va fi, in principal, generata de retailerii internationali, cei cu prezenta
directa pe
piata,
care vor fi interesati sa-si asigure cota de piata in principalele orase ale tarii.

„Vigilentii” din retail

 

Retailerii
din domeniul alimentar sunt activi pe toate fronturile. Acestia achizitioneaza
terenuri pentru dezvoltari ulterioare, contracteaza unitati in proiectele noi
sau isi adapteaza formatele astfel incat sa-si poata deschide unitati stradale
sau in centrele comerciale deja existente.

Auchan
si Cora (dintre hypermarket-uri), Mega Image si Carrefour Express (dintre
supermarketuri) si Lidl (dintre discounteri) isi extind agresiv retelele, atat
in Bucuresti, cat si in cele mai importante orase regionale.
 
 

In
Bucuresti, analistii Jones Lang LaSalle se asteapta la deschiderea a doar doua hypermarket-uri in acest an, impreuna cu galeriile comerciale atasate acestora,
cu o suprafata inchiriabila de aproximativ 32.000 metri patrati: Cora Alexandrei si Kaufland Mihai Bravu
 
 
 

Greii din fashion, limitati de oferta mica
 

Retailerii de moda constituie urmatorul grup de chiriasi
care evalueaza noile oportunitati de piata. Din cauza numarului mic de proiecte
aflate in constructie, acestia se concentreaza pe acele centre comerciale, care
in ultimii doi ani au reusit sa-si imbunatateasca atat mixul de chiriasi, cat si
traficul de vizitatori.
 

Acestia sunt interesati cu
precadere de mallurile existente care inregistreaza rezultate bune, pentru ca
in cadrul acestora pot deschide magazine intr-un timp scurt si fara a-si asuma
riscuri importante, explica reprezentantii Jones Lang LaSalle.
 
 

Cele mai performante centre comerciale din Romania sunt Baneasa Shopping City
si Afi Palace Cotroceni, potrivit companiei de consultanta imobiliara.
 

In primul
trimestru al anului, pe piata bucuresteana au fost deschise magazine noi pe
sistem franciza, un model care este preluat de mai multe branduri interesate de
piata locala.
 

Printre
cei mai importanti se numara Burberry, care a deschis primul magazin in martie,
in centrul Bucurestiului, in incinta hotelului Radisson Blu. Bradul britanic a
fost adus in Romania
prin grupul Global Eye Investments, cu o investitie de 1,5 milioane de euro.
Magazinul are o suprafata de 440 de metri patrati.
 

H&M
este in plina expanisune pe piata locala: Suedezii au deschis 3 noi magazine de
la inceputul anului, in Arad, Craiova si Braila, ajungand la 14 unitati in
Romania. In 2011, retailerul a deschis la fel de multe magazine ca Zara in 6
ani.
 

Big
Four-ul din moda – C&A, H&M, Inditex si New Yorker – a deschis, numai
in ultimul an, 50 de magazine, valoarea investitiilor fiind de circa 30
milioane euro. Toti cei patru pot fi gasiti doar in patru centre comerciale din
tara – AFI Palace Cotroceni si Sun Plaza din Bucuresti, Iulius Mall din Timisoara
si Maritimo din Constanta.
 
 

Pe
langa partea de fashion, o alta miscare importanta in piata a fost Subway, care
a deshis prima unitate in Piata Victoriei, cu o suprafata de 140 de metri
patrati, prin franciza care a costat 7.500 de euro. A doua inaugurare a fost in
cadrul Iulius Mall din Cluj, iar pana la sfarsitul anului mai este programata o
deschidere, in complexul Palas din Iasi.
 
 
 


Chiriile unitatilor stradale ar putea sa
scada

 

Chiriile
prime ale centrelor comerciale sunt cuprinse intre 60-70euro/mp pe luna, cu
un trend de stabilizare la acest nivel. Chiriile prime ale unitatilor
stradale sunt la acelasi nivel cu cel al centrelor comerciale.
 

In schimb,
pentru urmatoarele 6-12 luni nu ar fi deloc surprinzator sa asistam la o usoara
scadere, avand in vedere numarul mare de unitati stradale disponibile in
prezent, estimeaza analistii Jones Lang LaSalle.