Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) a atras nouă oferte din partea unor companii internaționale de inginerie pentru licitația destinată celui mai amplu proiect de infrastructură aeroportuară din România. Procedura vizează proiectarea noului terminal al Aeroportului Internațional Henri Coandă și a infrastructurii conexe, potrivit unui comunicat al companiei.
Evaluarea ofertelor depuse urmează să fie finalizată până la 5 decembrie 2025. Proiectul are ca obiectiv principal construcția unui nou terminal de pasageri, cu o suprafață de aproximativ 176.000 de metri pătrați, dimensionat pentru un trafic estimat la 30 de milioane de pasageri anual în 2040.
La orele de vârf, noua infrastructură ar urma să poată procesa până la 6.500 de pasageri pe oră. Noul terminal va fi destinat atât companiilor aeriene legacy, cât și operatorilor low cost, care vor avea o zonă specială de îmbarcare/debarcare.
CNAB menționează că facilitățile noului terminal vor fi comparabile cu cele ale marilor aeroporturi europene: minimum 48 de standuri noi de parcare aeronave; minimum 20 de punți de îmbarcare; spații generoase pentru pasageri, sisteme moderne de benzi de bagaje (sosiri și plecări), echipamente de control de securitate, sisteme moderne pentru informarea pasagerilor.
La acestea se adaugă iluminare ambientală, acustică optimă, climatizare eficientă și semnalizare intuitivă, saloane de protocol pentru clienții companiilor aeriene, zone diverse de comerț, toate dimensionate pentru a realiza IATA Optimum Level of Service.
Aeronavele vor beneficia de noi căi de rulare, construite pe infrastructură modernă, adaptată standardelor internaționale. Noul terminal va integra conectivitate multimodală, atât rutieră, cât și feroviară, incluzând stații pentru transportul public, autocare și taxiuri.
De asemenea, proiectul prevede dezvoltarea unei rețele complexe de drumuri de acces în zonele landside și airside, cu drumuri și pasaje subterane, care să asigure legătura eficientă între terminalul existent și cel nou.
Contractul are o durată totală de implementare de 126 de luni, însă construcția terminalului va fi realizată modular. Această abordare va permite punerea etapizată în funcțiune a diferitelor secțiuni, adaptând gradual capacitatea la creșterea traficului aerian.
Din lista companiilor care și-au dorit să participe la licitație, câteva nume ies în evidență la nivel internațional și au experiență recunoscută în proiecte de infrastructură și aeroporturi: Dar Al-Handasah, Haskoning Nederland BV, Artelia SAS, 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata și MVRDV BV.
Valoarea estimată pentru serviciile de proiectare și asistență tehnică se situează în jurul a 40 de milioane de euro.