- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Colosul auto german se clatină! Industria, în criză

16 Feb, 22:11 • Bugiu ⁠Ana Maria
Industria auto germană, odată simbol al excelenței economice, se confruntă acum cu scăderi masive ale producției și vânzărilor. Costurile ridicate, tranziția dificilă la mașinile electrice și competiția globală pun presiune pe giganții auto ai Germaniei.
Colosul auto german se clatină! Industria, în criză

Industria auto germană, odinioară un pilon al economiei și un simbol al excelenței inginerești, traversează o criză profundă. Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW, recunoscute pentru inovație și performanță, se confruntă acum cu scăderi semnificative ale producției și vânzărilor, potrivit capital.ro.

Te-ar mai putea interesa și: Cât mai costă maşinile second-hand din Germania, după ce România a aderat la Schengen. Ce automobile îşi pot cumpăra românii pentru doar câteva sute de euro

foto: auto

Colosul auto german se clatină! Industria, în criză

Producția auto germană a scăzut de la 5,65 milioane de unități în 2017 la 4,1 milioane în 2023, iar fabrici precum cea din Wolfsburg funcționează mult sub capacitate. În plus, vânzările globale ale mărcilor germane au înregistrat un declin, iar profiturile marilor producători s-au redus cu o treime în 2024.

„Wolfsburg și Volkswagen sunt sinonime”, explică Dieter Landenberger, istoricul intern al Grupului VW.

Astăzi, însă, fabrica se confruntă cu unele dintre principalele probleme care afectează industria auto germană în ansamblu. Fabrica din Wolfsburg este capabilă să construiască 870.000 de mașini pe an. Dar până în 2023 a făcut doar 490.000, potrivit Institutului Economic German din Köln.

Producția de mașini reprezintă aproximativ o cincime din producția Germaniei
De altfel, fabricile de mașini din toată țara funcționează cu mult sub capacitatea lor maximă. Numărul de mașini produse în Germania a scăzut de la 5,65 milioane în 2017 la 4,1 milioane în 2023, potrivit Organizației Internaționale a Producătorilor de Autovehicule.

Producția de mașini reprezintă aproximativ o cincime din producția țării, iar dacă se ia în considerare lanțul de aprovizionare, acesta generează aproximativ 6% din PIB, potrivit Capital Economics. Industria angajează în mod direct aproximativ 780.000 de oameni și susține milioane de alte locuri de muncă.

Nu doar producția este în scădere. Vânzările mașinilor produse de mărci germane sunt mult mai mici decât erau acum câțiva ani. Între 2017 și 2023, cele ale VW au scăzut de la 10,7 m la 9,2 m, în timp ce, în aceeași perioadă, BMW au trecut de la 2,46 m la 2,25 m, iar cele ale Mercedes-Benz au trecut de la 2,3 m la 2,04 m, arată rapoartele companiei.

Cei trei giganți auto ai Germaniei și-au văzut profiturile, înainte de impozitare, scăzând cu aproximativ o treime în primele nouă luni ale anului 2024 și au avertizat că câștigurile lor pentru întregul an vor fi mai mici decât se prognozase.

Dezvoltarea mașinilor electrice a absorbit investiții uriașe, dar piața pentru ele nu a crescut atât de repede pe cât se aștepta, în timp ce concurenții străini își flexează mușchii. Amenințarea SUA privind tarifele crește și mai mult anxietatea.

Tranziția către mașinile electrice, impusă de reglementările UE, a necesitat investiții uriașe, dar cererea nu a crescut conform așteptărilor. Concurența internațională, în special din partea Chinei, a devenit tot mai puternică, iar piața chineză, cândva esențială pentru vânzările de automobile premium germane, a înregistrat scăderi semnificative.

„Sunt atât de multe crize, o lume întreagă de crize. Când o criză se termină, apare alta”, spune Simon Shütz, purtătorul de cuvânt al Federației Germane a Industriei Auto (VDA).

Războiul din Ucraina a accentuat criza, întrerupând aprovizionarea cu gaz rusesc ieftin și crescând costurile energetice. Pe lângă aceste probleme, industria auto germană se confruntă și cu amenințarea protecționismului global, inclusiv posibile tarife impuse de SUA asupra importurilor de mașini europene.

„Știm că războaiele comerciale creează doar perdanți de ambele părți. Tarifele vor costa bogăție, vor costa creșterea și vor costa locuri de muncă”, spune Simon Schütz de la VDA.

Deși criza actuală are multiple cauze, unii analiști consideră că problemele structurale erau previzibile, dar au fost ignorate în favoarea unui model economic dependent de energie ieftină și cerere externă puternică.

„Știau că problemele structurale sunt acolo, dar au fost orbiți de gazul rusesc ieftin”, consideră el.

Te-ar mai putea interesa și: Gigantul auto chinez BYD revoluționează piața autovehiculelor electrice. Mașini cu sistem de condus autonom la prețuri mai mici decât o Dacie nouă

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Buna Vestire 2025. File de biban cu glazură de muștar – o rețetă delicioasă pentru zilele cu dezlegare la pește
Buna Vestire 2025. File de biban cu glazură de muștar – o rețetă delicioasă pentru zilele ...
Ultima vară de pace în Europa? Avertismente alarmante despre planurile lui Putin care ar schimba complet echilibrul puterii
Ultima vară de pace în Europa? Avertismente alarmante despre planurile lui Putin care ar schimba complet ...
Nicuşor Dan l-ar alege consilier pe Klaus Iohannis. Pe care  politician îl bârfeşte cel mai des VIDEO
Nicuşor Dan l-ar alege consilier pe Klaus Iohannis. Pe care  politician îl bârfeşte cel mai des ...
Este oficial: Wendy’s® ajunge în România
Este oficial: Wendy’s® ajunge în România
Horoscop 24 martie 2025: Zi tensionată pentru multe zodii. Cine trebuie să evite deciziile financiare riscante
Horoscop 24 martie 2025: Zi tensionată pentru multe zodii. Cine trebuie să evite deciziile financiare ...
NATO dă startul celui mai mare exercițiu naval din 2025
NATO dă startul celui mai mare exercițiu naval din 2025
Scandal AUR: George Simion, anchetat pentru listele de semnături după un denunț din interior
Scandal AUR: George Simion, anchetat pentru listele de semnături după un denunț din interior
Îngrijirea mușcatelor primăvară. Când le poți scoate în balcon sau în grădină
Îngrijirea mușcatelor primăvară. Când le poți scoate în balcon sau în grădină
Descoperirea uriaşă, o nouă sursă de energie ar putea să scadă facturile la electricitate
Descoperirea uriaşă, o nouă sursă de energie ar putea să scadă facturile la electricitate
Zodia cu noroc la bani în următorii 3 ani. Nativii vor da o lovitură neașteptată și câștiga sume impresionante
Zodia cu noroc la bani în următorii 3 ani. Nativii vor da o lovitură neașteptată și câștiga sume ...
Paște 2025. Cum va fi vremea în aprilie. Prognoza contrazice ”tradiția” meteo a sezonului!
Paște 2025. Cum va fi vremea în aprilie. Prognoza contrazice ”tradiția” meteo a sezonului!
Luminița Anghel, dezvăluiri șocante despre fiul adoptiv, David Pușcaș: „Mi-a fost frică să nu-i pună perna pe față. Am trăit un coșmar”
Luminița Anghel, dezvăluiri șocante despre fiul adoptiv, David Pușcaș: „Mi-a fost frică să ...
Inflaţia ridicată riscă să ducă România în recesiune în 2025. Economiştii cer românilor să pună bani la saltea: „Vin vremuri grele!”
Inflaţia ridicată riscă să ducă România în recesiune în 2025. Economiştii cer românilor să ...
Cât câștigă un spălător de vase la restaurantul lui Dani Oțil. Prezentatorul oferă salarii generoase: „Știu că poate pare banal”
Cât câștigă un spălător de vase la restaurantul lui Dani Oțil. Prezentatorul oferă salarii generoase: ...
Papa Francisc a fost externat după 5 săptămâni de stat în spital. Mesajul pe care l-a transmis: „Cer să tacă imediat armele. M-a îndurerat foarte tare”
Papa Francisc a fost externat după 5 săptămâni de stat în spital. Mesajul pe care l-a transmis: ...
Anunț pentru toți clienții Raiffeisen Bank. Schimbarea este majoră: „Dacă e cazul să depui declarația”
Anunț pentru toți clienții Raiffeisen Bank. Schimbarea este majoră: „Dacă e cazul să depui ...
Ai moneda asta în casă? Îți iei mașină dacă o vinzi!
Ai moneda asta în casă? Îți iei mașină dacă o vinzi!
Un tânăr de 20 de ani din Bihor a dat lovitura cu o afacere inedită. Vlad Bidilean câștigă acum zeci de mii de euro: „E o specie foarte rară”
Un tânăr de 20 de ani din Bihor a dat lovitura cu o afacere inedită. Vlad Bidilean câștigă acum ...