- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Ce vor femeile… de la mediul de afaceri

08 Mar, 11:55 • iulian.matache
Ce nu le convine femeilor implicate in business, ce schimbari considera ele ca trebuie facute? De 8 Martie, DailyBusiness.ro a cerut opiniile unora dintre cele mai importante reprezentante ale sexului frumos din mediul de afaceri local.
Ce vor femeile... de la mediul de afaceri

Lumea are doi poli, dar banii (ca si puterea) par sa incline mereu catre unul singur dintre acestia. Femeile trebuie sa fie foarte performante pentru a li se recunoaste meritele in aceasta lume. Cam acestea ar fi concluziile desprinse din discutiile cu femeile de afaceri intervievate.

Camelia Sucu: Barbatii recunosc greu meritele unei femei

„Barbatii recunosc destul de greu meritele unei femei, uneori chiar ii deranjeaza”, afirma Camelia Sucu, proprietara afacerii Class Mob. Aceasta considera ca discriminarea femeilor din mediul de afaceri se produce pentru ca de foarte multe ori, reusitele lor sunt mult mai putin vizibile, cu toate ca ele concretizeaza munca lor in rezultate foarte bune. Numai ca pentru ele, popularizarea conteaza mai putin.

Proprietara Class Mob spune ca in general, femeile sunt remunerate mai prost, ceea ce nu are legatura cu profesionalismul, dar ca ea insasi nu face astfel de greseli. „Daca o femeie este la fel de buna ca un barbat, eu platesc acelasi salariu, pentru ca platesc eficienta si rezultatele”, a declarat Sucu.

„Mediul de afaceri este un loc de munca, nu trebuie privit ca o competitie pe sexe. Nu inteleg de ce se fac diferente intre femeile si barbatii care activeaza in lumea business-ului. Si asta pentru ca ei se confrunta cu aceleasi probleme sau platesc aceleasi taxe”, arata Camelia Sucu, adaugand ca „la nivel de management, femeile sunt foarte cerute pentru ca sunt mai responsabile decat barbatii”.

Monica Tatoiu: In finante, lucrurile sunt determinate eminamente masculin

Monica Tatoiu, fosta directoare la Oriflame Romania, acum presedintele Fundatiei „Noi Citim”, vine cu o abordare filozofica: „Trebuie sa pleci de la ideea ca lucrurile care definesc lumea nu sunt cele care definesc masculinitatea. Una dintre marile probleme ale finantelor consta in faptul ca in acest domeniu, lucrurile sunt determinate eminamente masculin”.

Din acest motiv, pentru fosta sefa de la Oriflame, conditia de femeie a reprezentat un dezavantaj. Ea a observat ca de multe ori, sedintele de corporatie „se incheie la o bere, nu la shopping”. Ce a determinat-o sa plece de la compania de produse cosmetice? Printre altele, si ascensiunea barbatilor, care „incepusera sa prinda tot mai multa putere in companie, la nivel de Europa”, ceea ce era chiar tragi-comic, pentru ca „ei nu pricep mare lucru din industria de frumusete”.

Tatoiu a dat ca exemplu managementul companiilor listate pe Wall Street si brokerii care le tranzactioneaza, unde „proportia ar trebui sa fie, hai nu 50-50, dar macar 60% barbati, 40% femei, acum nu stiu cum este, dar in mod sigur mai dezechilibrata decat 80-20”.

Eliza Rogalski: Mitocania nu construieste succes

Eliza Rogalski, CEO la Tempo Creative Group, este deranjata de lipsa de eleganta din mediul de afaceri.”As schimba modul in care oamenii isi folosesc educatia, manierele, atunci cand vor sa obtina ceva. Asta nu inseamna ca trebuie sa purtam tot timpul manusi. Chiar si sa stii sa spui ‘multumesc’ e un semn de eleganta”.

Rogalski nu crede ca barbatii sunt neaparat vinovati pentru proliferarea badaraniei, pentru ca aceasta chestiune „nu tine de gen, ci de cei 7 ani de acasa”.

Sefa companiei de comunicare crede ca „mitocania nu construieste succes”, nu da rezultate pe termen lung, ci ofera „doar mici castiguri de orgolii” si atat.

„In copilaria business-ului poate e firesc sa actionezi cu barda, insa eu consider ca am depasit aceasta etapa”, a spus Rogalski.

Crenguta Rosu: Antropologic, barbatul este vanatorul

Crenguta Rosu, managing partner al companiei de PR DC Communication spune ca personal nu s-a intalnit cu situatii neplacute in afaceri ca femeie. „In Romania, partenerii de afaceri sunt mai inclinati sa se uite la ceea ce spui si la argumentele pe care le aduci, si nu la genul interlocutorului”, spune Crenguta Rosu.

Aceasta mentioneaza, insa, ca statistic, femeile sunt inclinate sa aloce mai mult timp familiei decat carierei. „Acest lucru este insa o optinune personala si nu ar trebui etichetata in niciun fel”, adauga Rosu. Ea a explicat ca sunt si femei care nu a facut niciun compromis la nivel de cariera in favoarea familiei.

Sefa DC Communication admite faptul ca ponderea barbatilor care conduc afaceri este mai mare decat a femeilor, insa considera ca acest lucru are la baza factori antropologici. „Barbatul este vanatorul, este mai inclinat sa ia in maini fraiele unei companii”, explica Rosu.

Rosu mai spune ca intr-adevar mitologia misogina exista, dar apare mai frecvent in mediile cu nivel de educatie scazut. „Personal, am lucrat 3 ani pe un santier de constructii-montaj, iar raportarile calitative legate de femei erau frecvente, insa nu m-au deranjat niciodata”, mai spune Crenguta Rosu.

Oana Iliescu: Mediul corporativ migreaza spre uniformizarea de tip androgin

Oana Iliescu, managing director al companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox, spune ca nu a intampinat dificultati in mediul de afaceri, ca femeie.

„Segmentul de retail, in care mi-am inceput activitatea, este unul predilect femimin si cred ca mi-a permis, intr-o oarecare masura, sa-mi valorific aptitudinile si intuitia. La DTZ, avem o structura de management in care cele doua sexe sunt echilibrat reprezentate, ceea ce asigura un mediu de lucru armonios si lipsit de prejudecati”, spune Oana Iliescu.

„Cred ca mediul corporativ din Romania migreaza catre o uniformizare de tip androgin. In acest context, cea mai mare provocare este sa fii profesionist si sa iti pastrezi, in acelasi timp, identitatea feminina”, mai spune Oana Iliescu.