- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Motiv de plecare de la o companie la alta: excursii mai frumoase

29 Feb, 00:01 • sergiu.mihalcea
Companiile au investit anul trecut cu cel putin 10% mai mult in pachetele de beneficii oferite angajatilor, iar anul acesta cheltuielile cu bonusuri, prime, excursii, asigurari medicale sau alte diverse servicii (incentive - n.r.) vor creste din nou, apreciaza specialistii pentru DailyBusiness.
Motiv de plecare de la o companie la alta: excursii mai frumoase

Potrivit studiului anual „Pay Well” realizat de compania de audit si consultanta PricewaterhouseCoopers, beneficiile acordate de in 2007 de companiile romanesti angajatilor au crescut cu 10% fata de 2006.

Pe de alta parte, Cristina Irimia, director de marketing la agentia de turism J’Info Tours, crede ca cheltuielile cu beneficiile facute de companii au crescut cu 30% anul trecut, iar ritmul de crestere se va mentine relativ constant anul acesta.

„Piata de beneficii” a debutat in Romania odata cu intrarea companiilor multinationale, care au dezvoltat investitii majore si au adus totodata practici motivationale din vest.

„Companiile multinationale sunt cele care au adus in Romania aceste practici, care se dezvolta pe principiul simplu: ca sa faci mai multi bani trebuie sa cheltuiesti mai mult, dar nu neaparat sub forma de bani. Angajatorii din Romania au inteles ca banii nu inseamna totul pentru angajatii de aici, iar beneficiile suplimentare salariului sunt un mijloc de recunoastere a performantei si in acelasi timp de crestere a nivelul de performanta si mentinere a angajatilor in cadrul companiei”, a explicat Marius Balasoiu, managing partner al agentiei de resurse umane For People.

Tot mai multe companii de pe piata romaneasca au inteles ca prin oferirea de pachete motivationale le arata angajatilor aprecierea de care acestia se bucura in cadrul firmei, astfel demonstrandu-le ca rezultatele obtinute de acestia si aportul adus echipei se concretizeaza palpabil. Companiile ofera angajatilor incentive ca excursii, servicii medicale, abonamente la sali si cluburi sportive, sau asigurari.

„Fiecare firma foloseste un mix alcatuit din excursii, prime, bonusuri in diverse proportii in functie de specificul companiei. In ultimii ani, insa, firmele au constatat ca beneficiile in calatorii ating mai bine obiectivele de crestere a cifrei afaceri, eficienta si calitate in firma. Agentia pentru care lucrez face calatorii-beneficii de aproape 15 ani, in ultimii ani insa cererea a crescut mult ca trafic si volume”, explica Cristina Irimia, director de marketing al agentiei de turism J’Info Tours.

J’Info Tours este agentia de turism care a organizat excursiile Adevarul Holding din insula Lanzarote in 2007 si Oman in 2008, pentru angajatii si colaboratorii Adevarul Holding.

Firmele nu ofera numai pachete motivationale legate strict de angajat ca si individ, existand metode care il recompenseaza pe acesta dar au totodata aport la satisfacerea anumitor nevoi ale companiei respective.

„Exista metode de recompensare a angajatilor, cum ar fi sesiunile de instruire, participarea la conferinte sau evenimente de team-building, acestea rezolvand si o parte din necesitatile firmei respective”, explica Balasoiu.

Nevoia de beneficii de pe piata romaneasca nu vine numai din evolutia pietei muncii, in care angajatii sunt mai pretentiosi fata de anii trecuti, ci si din nevoile economice si reglementarile legislative din Romania.

„Este dificil sa oferi comision unui angajat care obtine un nivel de performanta, pentru ca firma suporta cheltuieli mult mai mari decat ceea ce primeste omul, luand in considerare faptul ca sumele de bani sunt supuse impozitarii, pe cand excursiile nu”, explica Balasoiu.

In ce priveste bonusurile oferite de firmele romanesti angajatilor, acestea difera in functie de domeniul de activitate si profilul companiei.

„In general se incepe cu un set standard de beneficii acordate tuturor angajatilor, care se incadreaza intr-un regim fiscal preferential, cum ar fi tichetele de masa, si evolueaza catre acodarea de beneficii mai complexe, servicii medicale sau asigurari. Exista situatii in care angajatului i se acorda posibilitatea de a alege beneficiile care le considera cele mai potrivite pentru stilul propriu de viata”, explica Mihaela Manatu, director al departamentului de Reward and resourcing, Vodafone Romania.

„Pachetul de beneficii oferit de companiile din Romania poate pleca de la un minim, cum ar fi acordarea de tichete de masa si se poate extinde catre un pachet complex care poate atinge o valoare de cateva sute de euro pe luna”, mai mentioneaza aceasta.

Romania este o piata mai putin dezvoltata din acest punct de vedere, iar excursiile sau alte bonusuri de de lux sunt rezervate doar unei mici parti a angajatilor. Potrivit studiului „Pay Well” realizat de PricewaterhouseCoopers, cele mai utilizate beneficii de angajatorii romani au fost in 2007 tichetele de masa, in proportie de 70%.

PricewaterhouseCoopers mai estimeaza faptul ca in anii urmatori va creste ponderea unor beneficii noi, cum ar fi fondurile de pensii facultative sau tichetele de cresa.

In contextul crizei de pe piata muncii din Romania, piata de beneficii este influentata de companiile care isi promoveaza activitatile de premiere a angajatilor. Astfel, pentru companiile care „raman in urma”, creste pericolul migratiei angajatilor catre concurenti al caror istoric de oferit bonusuri este mai bun.

In opinia lui Balasoiu, piata beneficiilor trece printr-o criza creata virtual de diversele topuri promovate in mass-media, deoarece cand o firma din industrie anunta ca ofera un anume beneficiu angajatilor sai, celelalte firme din industrie se simt periclitate de posibilitatea migarii expertilor catre cei „mai darnici”.