- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Diverse

Criza ciocolatei în România. Piața de 600 de milioane de euro luptă cu o producție internă de doar 50-60 de milioane!

23 Nov, 10:02 • Bugiu ⁠Ana Maria
În 2024, piața ciocolatei din România se confruntă cu provocări majore, precum creșterea prețurilor la cacao și TVA-ul pentru produsele dulci. Cu toate acestea, ciocolatierii români refuză să renunțe la calitate, iar consumul de ciocolată în România continuă să crească.
Criza ciocolatei în România. Piața de 600 de milioane de euro luptă cu o producție internă de doar 50-60 de milioane!

În 2024, piața ciocolatei din România se confruntă cu provocări majore, considerându-se că acest an este unul dintre cei mai dificili din industrie. Creșterea prețului la cacao, care s-a dublat, și majorarea TVA-ului pentru produsele dulci de la 9% la 19%, alături de criza din piața europeană de lactate, au avut un impact major asupra costurilor și producției, potrivit economedia.ro.

Te-ar mai putea interesa și: Lindt șochează. Ciocolata premium nu este făcută de experți și conține ingrediente controversate! Dezvăluiri în procesul din SUA

foto: ciocolată

Criza ciocolatei în România. Piața de 600 de milioane de euro luptă cu o producție internă de doar 50-60 de milioane!

Un exemplu clar al acestor creșteri este faptul că o pralină de 12 grame, care anterior costa 0,80 lei pentru producție, a ajuns să coste 2 lei. La această sumă se adaugă și costurile suplimentare pentru ambalaj, marketing și transport, ceea ce face ca prețurile să fie și mai mari pentru consumatori.

De asemenea, prețul boabelor de cacao a ajuns la 10.000 de dolari pe tonă, înregistrând o creștere semnificativă din cauza problemelor climatice și a bolilor plantelor, ceea ce a făcut ca ciocolata de origine să fie mai greu de obținut și mai scumpă.

Adina Istrate, organizator al expoziției Chocolate Saga, a vorbit despre dificultățile cu care se confruntă ciocolatierii români, având în vedere aceste majorări de prețuri și crizele externe, potrivit

„Suntem bucuroşi că ne revedem la ediţia de Crăciun, că am pus umărul la dezvoltarea acestei pieţe şi că am susţinut aceşti oameni talentaţi, care sunt ciocolatierii români. Ne bucurăm că am învăţat publicul ce înseamnă ciocolata de calitate, ce înseamnă măiestrie şi ce înseamnă inovaţie în tipuri de umpluturi şi forme. Astăzi o să fim un pic mai serioşi, pentru că piaţa ciocolatei a primit nişte lovituri anul acesta: s-a dublat preţul boabelor de cacao, avem o cotă specială de TVA, iar de două luni ne confruntam şi cu o criză pe piaţa europeană de lactate”, a precizat Istrate, într-o conferinţă de presă.

În ciuda acestor dificultăți economice, ciocolatierii din România refuză să renunțe la calitate. De exemplu, Carmela Dragomir, unul dintre cei mai premiați ciocolatieri români, a menționat că prețul ingredientelor de calitate, cum ar fi pudra de sfeclă sau fisticul, este mult mai mare decât cel al ciocolatei, ceea ce face ca prețul unei praline să fie semnificativ mai ridicat decât s-ar aștepta consumatorii. Totuși, aceștia sunt în continuare dispuși să aprecieze produsele de calitate, iar consumul de ciocolată în România a crescut în ultimii ani, ajungând la aproximativ 5 kilograme pe locuitor, mult mai mult decât media globală de 0,9 kilograme.

„În jurul meu s-a vehiculat faptul că s-ar putea în România, din cauza costurilor de producţie, să se înlocuiască ciocolata veritabilă, şi deja a apărut un nou unt de cacao. Pentru mine personal şi pentru business-ul meu, automat, am preferat să pierd din profit, adică să mă duc jos de tot decât să înlocuiesc ciocolata. Nu ştiu la ce nivel o să ajungă. Eu personal nu lucrez cu mai multe branduri, îmi place să lucrez cu ciocolată de origine pe care mi-am importat-o singură.

Preţul la ciocolata basic, nu de origine, a ajuns de la 5 – 6 euro/kg undeva la 15 euro/kg din import, iar cel mai bun brand, ca să zic aşa, la nivel mondial, este cumva de trei ori acest preţ. Costurile sunt imense. Din păcate, reacţia tuturor când spui cât costă o pralină sau o cutie cu bomboane este: de ce, are aur în ea? Dar noi avem tot felul de ingrediente pe lângă ciocolată, care chiar produc o creştere a preţului.

De exemplu, pudra de sfeclă, este undeva la un preţ între 800 şi 1.000 de lei pe kilogram, pudra de zmeură este undeva la 1.700 de lei kilogramul, un fistic bun ajunge la 400 lei kilogramul. Vreau să vă spun că preţul la ciocolată, la un moment, devine chiar cel mai mic preţ din componenta unei praline, pentru că mai avem tot felul de ingrediente”, a menţionat Carmela Dragomir, cel mai premiat ciocolatier român, care deţine ciocolateria artizanală Dulcelle din Câmpina şi care se pregăteşte de Cupa Mondială.

Gabriela Berechet, specialist în gastrotehnică, a explicat că creșterea TVA-ului la produsele cu zahăr este o altă provocare, determinând producătorii să caute alternative mai ieftine pentru a compensa costurile, dar în același timp, îngrijorările legate de pericolele îndulcitorilor pentru sănătatea intestinală persistă.

„Preţul la o pralină de 12 grame, care trebuie să aibă o grosime a cojii de cel puţin doi milimetri, la care se adaugă umplutura, a crescut de la 0,80 lei la doi lei. La acest cost se mai adaugă ambalajul, marketingul, transportul şi mâna de lucru. Acestea sunt cu adevărat provocări, de aceea laboratoarele nu stau doar în producţia de bomboane. Gândiţi-vă că trebuie compensate costurile cu alte produse.

Evident că foarte greu s-a putut asigura ciocolata de origine, iar cei care au reuşit să lucreze cu ciocolată de origine şi nu cu amestecuri au avut provocarea vieţii lor anul acesta. Preţul a revenit un picuţ în prezent, dar din punct de vedere al legislaţiei fiscale, TVA 19% pentru produsele cu peste 10 grame zahăr la 100 de grame de produs finit este o problemă care împinge preparatorul să reducă conţinutul de zahăr folosind alte tipuri de îndulcitori.

Şi OMS spune acum să nu ne bulucim pe produse cu îndulcitori, pentru că s-a descoperit că sunt mai periculoşi decât zahărul. Practic, îndulcitorii prezintă un pericol mai mare pentru microbiomul intestinal”, a subliniat Gabriela Berechet, doctor în gastrotehnică, profesor universitar la USAMV Bucureşti şi creatoarea pralinei care scade glicemia.

Piața românească a ciocolatei se ridică la aproximativ 600 de milioane de euro, dar producția locală acoperă doar 10% din această sumă, restul fiind importuri. Deși procesează anual aproximativ 60.000 de tone de ciocolată, industria locală nu reușește să facă față cerințelor pieței interne. Totuși, trendul produselor de ciocolată de calitate continuă să crească, iar consumatorii sunt din ce în ce mai conștienți de diferențele dintre ciocolata de masă și cea de calitate superioară, care se vinde la prețuri mult mai mari.

Unul dintre evenimentele importante din acest domeniu este târgul Chocolate Saga, care reunește cei mai buni ciocolatieri din România și din Europa de Sud-Est, inclusiv pe Marinel Bejan, cel mai bun ciocolatier din regiune, și pe George Spanachi, cunoscut pentru ciocolata Dubai. Expoziția aduce în fața publicului nu doar ciocolată de calitate, ci și inovații interesante, cum ar fi pralinele cu mascarpone și măsline sau ciocolata cu pălincă și prune afumate. De asemenea, pentru prima dată, va fi deschis un magazin „Bean to Bar” în București, unde vizitatorii pot observa întreg procesul de transformare a boabelor de cacao.

Andreea Ilina a spus că la târgul de ciocolată vor fi prezentate produse inovative, precum pralinele cu mascarpone și măsline, ciocolata cu pălincă și prune afumate, dar și delicatese mai puțin întâlnite, cum ar fi ciocolata cu jumări sau cu vin fiert. De asemenea, vor fi expuse praline tricolore, create special pentru Ziua Națională, și turtă dulce cu motive tradiționale românești.

„Consumul anual în România este undeva la 4,9 – 5 kg de ciocolată. E în creştere faţă de anii trecuţi, dar ca să faceţi o comparaţie, în Elveţia este undeva la 10-11 kg, însă media globală se ridică la 0,9 kilograme. Deci stăm bine la nivel de consum. Evident că dulcele şi dulcele artizanal a devenit un trend sau devine uşor un trend, pentru că şi noi, împreună cu dumneavoastră, încercăm să trezim un pic conştiinţa publicului consumator de produse calitative, că este vorba aici de nutrienţi, de lucruri care le aduc şi beneficii, nu doar le satisface nevoia de dulce.

Lucrurile cumva se echilibrează şi la noi, oamenii au început să înţeleagă ingredientele de calitate. Adică nu poţi să compari o ciocolată Dubai de opt lei din retail cu o ciocolată care în mod normal are nişte ingrediente naturale şi sănătoase şi este peste 30-40 lei. Deci este o diferenţă clară de calitate. Nici nu cred că trebuie să guşti, aspectul e primul care se vede.

Cum foarte puţini ştiu că o ciocolată nu se ţine în frigider pentru că îşi pierde calităţile. Aceasta este şi dorinţa noastră: de a creşte un pic dorinţa publicului de a consuma produse de calitate şi mai puţin produse de masă. Asta ne-am propus în continuare.

Ce veţi descoperi la acest târg la nivel de arome, gusturi şi condimente? Pralinele cu mascarpone şi măsline sau cele cu camembert şi smochine, pralinele cu vin fiert, dar există şi arome şi gusturi mai puţin întâlnite: ciocolată cu jumări, ciocolată cu pălincă şi prune lojnite (afumate n.r.).Veţi vedea şi o colecţie de praline tricolore special create pentru Ziua Naţională şi turtă dulce în motive tradiţionale româneşti. Sunt produse absolut spectaculoase”,a adăugat Andreea Ilina, organizator al târgului Chocolate Saga.

În România, oamenii încep să aprecieze tot mai mult ciocolata de calitate, diferențierea între produsele de masă și cele premium fiind evidentă, atât prin preț, cât și prin ingrediente. La târgul de ciocolată, vizitatorii pot descoperi praline inovative, cum ar fi cele cu mascarpone și măsline sau ciocolată cu pălincă și prune afumate, iar brandul Krausz, creat de Fazakas Szilard, a cunoscut o expansiune semnificativă pe piața internă, cu produse care includ ciocolată cu jumări la prețul de 37 de lei/100 grame.

„Primul contract a fost pe 500 de tablete, pe urmă pe 2.000. Anul următor am făcut contracte pe 2.000 de tablete şi am vândut 4.000. Neapărat vreau să vând în ţară că îmi place să trăiesc aici. România e o piaţă foarte bună. Comportamentul cumpărătorului este mult mai lejer decât în vest. Brandul Krausz a fost numele de familie al străbunicii mele, de unde am moştenit casa şi unde practic facem aceste ciocolăţele. Preţul unei ciocolate cu jumări este de 37 de lei/100 de grame”, a declarat penttu Agerpres administratorul firmei, Fazakas Szilard.

Te-ar mai putea interesa și: Ciocolata Dubai a apărut la un hipermarket din România și costă 19.99 lei. Clienții renunță să mai meargă la Lidl, Kaufland sau Carrefour

Urmărește Daily Business pe Google News