- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Blid: Cele 300 de francize din Romania fac un business de 1,2 mld. euro pe an

14 Feb, 10:29 • Redactia DailyBusiness
Numarul francizelor din Romania va creste cu peste 30-35% anul acesta si nume mari sunt in negocieri pentru a intra pe piata locala a francizelor, estimata sa ajunga la 1,2 mld. euro anul acesta, spune Razvan Blid, manager al firmei de consultanta pe domeniul francizelor CHR Consulting.
Blid: Cele 300 de francize din Romania fac un business de 1,2 mld. euro pe an

CHR Consulting a fost infiintata acum 7 ani si va ajunge anul acesta la o cifra de afaceri de circa 500.000 de euro, cu 12 angajati. Compania se numara printre organizatorii evenimentului anual RoFrancize si editeaza un anuar al francizelor din Romania.

DailyBusiness: Ce urmeaza pe piata francizelor dupa aderare?
Razvan Blid: In ceea ce priveste preturile pentru multe din articolele din retail, acestea vor scadea pentru ca si taxele vamale la multe articole de imbracaminte, accesorii sau pantofi vor scadea cu pana la 30%. Acum ramane de vazut daca si retailerii vor accepta sa-si reduca preturile. Dar in orice caz, e mult mai usor acum sa achizitionezi o franciza originara din Uniunea Europeana.

DB: Care este distributia francizelor dupa sectoarele de activitate?
RB: 90% din francize concentreaza serviciile si retailul. Cam 65% din total reprezinta business-uri din retail.

DB: In ce directii se vor dezvolta francizele anul acesta?
RB: Se va merge in continuare pe aceleasi doua domenii principale de pana acum, adica serviciile si retailul. Pentru ca ele presupun interactiunea directa cu clientul, inseamna vanzare care genereaza cash si niveluri investitionale rezonabile. Ramanem intr-o plaja incepand de la 50.000 de euro si pana la 200.000 de euro pentru deschiderea unei francize. Este binecunoscut faptul ca francizele de productie presupun nivele investitionale mai mari.

DB: Sa ne asteptam la mai multe intrari pe piata in 2007?
RB: Da, ne asteptam la continuarea cresterii cantitative a numarului de francize cu 30-35% pe an. Astazi avem peste 300 de branduri care opereaza in franciza, cu circa 900 de francizati. Diferenta intre tarile cu traditie in franciza si Romania se pastreaza, pentru ca, daca ar fi sa luam doar exemplul Frantei, exista 900 de branduri (de retele) cu 19.000 de francizati.

DB: Ce nume mari preconizati ca vor veni?
RB: H&M nu vine, cel putin nu anul acesta, poate din 2009. Dar vine Ikea, dupa cum stiti. Vor mai veni Starbucks, vine Paul&Shark, pentru ca achizitorul roman are ca particularitate acum achizitia de branduri sonore. A inceput sa realizeze ca notorietatea conteaza. Chiar daca costa mai mult initial, notorietatea rasplateste.

DB: Intrarile se fac direct sau cu ajutorul consultantilor?
RB: Firmele de consultanta nu-si propun sa acapareze piata. Multe din francizele care vor veni vin prin firme de consultanta, dar nu numai. Exista investitori dinamici care intra ei direct in contact cu tintele vizate.

DB: Ce anume ar putea influenta decizia francizorilor de a veni in Romania?
RB: Cred ca in ceea priveste puterea de cumparare si piata, brandul de tara este astazi unul bun. Spre deosebire de acum 3-4 ani, nu mai sunt impedimente de ordin tehnic, comercial, care sa blocheze pe un francizor sa vina in Romania. Acum toti vor sa vina in Romania, fiind parte a Uniunii Europene. Practic, singura conditie care il influenteaza pe francizor este identificarea unui partener adevarat in Romania: nivelul investional, profilul, seriozitatea, vocatia, ambitia, calitatile antreprenoriale.

[quote]Vine Starbucks, vine Paul & Shark, pentru ca achizitorul roman are ca particularitate acum achizitia de branduri sonore, a inceput sa realizeze ca notorietatea conteaza[/quote]

Bucurestiul cheltuie mai mult pe bunuri de consum

DailyBusiness: Ce procent din francize sunt prezente in Bucuresti?
Razvan Blid: Constatarile recente ale francizorilor care opereaza in Romania sunt ca Bucurestiul este in continuare o piata spectaculoasa. Nu neaparat ca dimensiune, ca numar de locuitori, ci pentru ca locuitorii de aici au doua lucruri altfel: un nivel mediu al salariilor mai mare (cu 30-35%) si o alta cultura de cumparare.

DB: Mai exact?
RB: Bucuresteanul cheltuie mai mult pentru bunuri de larg consum, fata de consumatorii sa zicem din Timisoara, care prefera sa faca investitii pe termen lung: casa, masina, teren. Bucurestiul are mai bine de 60% din ce inseamna piata de francize, atat ca branduri cat si ca extindere. Totusi franciza se extinde pe orizontala si in Timisoara, Cluj, Brasov, Constanta si Iasi.

O piata diversa

DailyBusiness: De unde provin cele mai multe marci francizate?
Razvan Blid: Cele mai multe marci provin din Statele Unite – 43, urmate de Italia – 21 si Franta – 18 marci.

DB: Au invatat si romanii sa-si „multiplice” afacerea?
RB: Din cele aproximativ 300 de branduri prezente in Romania, circa 76 sunt branduri romanesti. Dar in acest an sunt cel putin trei nume mari de pe piata romaneasca, pe care nu le pot face publice, care se pregatesc sa-si dea afacerea in franciza.

DB: Ce venituri va asteptati sa genereze sistemul de franciza anul acesta?
RB: Cifra de afaceri generata de francize pe 2006 a fost de peste 1 miliard de euro, comparativ cu 2005 cand a fost de 890 mil. euro. Pentru 2007 cred ca ar trebui sa treaca de 1,2 miliarde euro. Retailul, bineinteles, genereaza cea mai mare cifra de afaceri dintre toate domeniile francizei.

DB: Care este numarul de angajati generat de franciza in 2006?
RB: Estimarea noastra este ca a ajuns la 18.000 persoane anul trecut, fata de 11.500 in 2005.

Business-ul CHR, doar pe jumatate din consultanta

DailyBusiness: Ce anume face concret o firma de consultanta pe domeniul francizelor?
Razvan Blid: CHR Consulting s-a extins pe patru sectoare. In primul rand, servicii de consultanta pe diverse domenii – consiliere comerciala, economico-financiara si juridica, pe care le oferim in principal brandurilor romanesti care vor sa-si defineasca un concept de franciza, pe care mai apoi sa-l vanda. De altfel, serviciile de consultanta ne asigura 50% din cifra de afaceri a companiei. In al doilea rand, recrutare si brokeraj.

Apoi, ne-am extins catre un domeniu legat de spatiile comerciale. Nu functionam ca o agentie imobiliara, ci evaluam doar cateva locatii si-i dam clientului consultanta de care are nevoie. Un al patrulea domeniu ar fi cel legat de evenimentele speciale si training.

DB: Ce venituri ati inregistrat pe 2006?
RB: Circa 300.000 euro, iar pentru acest an estimez o crestere pana la 500.000 de euro, pentru ca avem multe proiecte demarate anul trecut.

DB: Va ajuta specializarile ca medic si avocat in business-ul de consultanta?
RB: Vreau sa fac o paralela. Lumea merge la medic cand e deja bolnav. La consultanta vin la fel. Dupa ce au incercat sa se descurce singuri si nu au reusit, ajung la noi. Ca si la medic, si in consultanta e nevoie sa previi complicatiile.

DB: Dati o definitie a succesului.
RB: Nu putem pune egal intre succesul unei companii si succesul personal.
Cred ca in urma cu cativa ani succesul romanesc se masura in a-ti dubla capitalul in 6 luni sau un an de zile. Lucrurile au inceput si aici sa evolueze. Oameni au inceput sa gandeasca strategii, sa pregateasca afacerea pe urmatorii cativa ani.

Principalii concurenti, bursa si imobiliarele

DailyBusiness: Ce rol are concurenta?
Razvan Blid: Noua ne-au trebuit 3 ani de zile sa intelegem ca adevarata concurenta a noastra nu vine din piata pe care activam. Pentru un investitor care cauta oportunitati sa-si plaseze banii, exista cam trei variante principale: sa investeasca la bursa, sa investeasca in imobiliare sau sa inceapa o afacere (in franciza ori pe cont propriu).

DB: Practic, bursa si real-estate-ul va sunt concurenti.
RB: Da, dar domeniul imobiliar si bursa au fost pentru noi niste competitori neloiali, pentru ca nu puteam sa-i controlam. Eu degeaba propuneam o afacere in care banii ii recuperai in 3 ani, cand daca cumparai un teren iti dublai banii in 6 luni sau un an. Dar acum lucrurile cred ca s-au asezat si aici. Bursa e stabila, iar terenurile nu-si mai dubleaza preturile de la o zi la alta.