- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Cum s-au luptat cu criza managerii Porsche Romania, Marsh, Petrom si BRD

24 Sep, 00:03 • gecad.net
Managerii unora din cele mai mari companii locale, intre care Porche Romania, Marsh, Petrom si BRD, si-au redefinit strategiile de management, adaptandu-le la noile conditii de criza.
Cum s-au luptat cu criza managerii Porsche Romania, Marsh, Petrom si BRD

Aceasta a presupus reduceri de stocuri, eficientizarea managementului, utilizarea instrumentelor de protectie in fata riscului sau utilizarea noilor oportunitati ale pietei, potrivit declaratiilor facute de sefii de companii in cadrul Romania Country Risk Conference 2009.

Unii dintre ei s-au declarat de-a dreptul socati de evolutia pe care criza a indus-o afacerilor pe care le manageriaza, dar au reusit sa se replieze, iar altii au reusit sa mentina chiar business-ul la nivelul lui 2008 si asteapta cresteri de profit pentru 2009.

Iata ce dezvaluie oamenii care conduc unele din cele mai importane afaceri locale.

Dana Cortina – CEO Porsche Interauto Romania spune ca la nivelul companiei, criza s-a resimtit ca un soc. „Dupa 11 ani in sir de crestere, uneori chiar nesanatoasa, de 30-40%, a vanzarilor, intr-un an, a venit prabusirea cu 60%, un soc din care de abia de cateva luni incoace am inceput sa ne revenim”, a declarat aceasta.

„Pentru a face fata crizei, am redus mult stocurile, iar faptul ca nu au mai fost blocate sume mari in stocuri a permis companiei sa isi asigure cash flow-ul. Pe de alta parte, am anulat costurile care nu erau esentiale si am pus accentul foarte mult pe calitate, care acum a putut fi mult imbunatatita, in condiitile in care volumul de munca s-a redus”, a completat Cortina.

„Ceea ce am subestimat a fost inertia de la nivelul institutiei”, a marturisit Dana Cortina,. Ea a crezut ca aceasta criza „va schimba atitudinea unora dintre angajati, dar nu a fost asa”, iar marea provocare a companiei pe viitor va fi „sa faca ceva in sensul adaptarii angajatilor la noua situatie”.

Ciprian Paltineanu, CEO al UniCredit CAIB Romania, divizia de investitii a bancii Unicredit, a declarat ca exista o scadere accentuata a apetitului pentru investitii pe piata locala, dar interesul investitorilor pentru Romania inca exista. Apetitul scazut este cauzat nu atat de problemele de lichiditate, cat de presiunile existente asupra investitorilor care fac parte din mari companii, carora managementul le-a impus sa se concentreze pe pietele cheie. Pentru sectorul bancilor de investitii, reducerea criza s-a manifestat printr-o reducere acuta a comisioanelor.

Nivelul de pret la care se fac trazactiile au scazut mult. „Sunt domenii in care inainte de criza tranzactiile se faceau la un pret in care se folosea un multiplu de 10, care se aplica profitului EBITDA, acum sunt situatii in care acest multiplu a scazut la 5. Dar situatia este extrem de diferita de la un domeniu la altul, asa incat nu se poate generaliza”, crede Paltineanu.

Sectoarele tentante pentru investitori in momentul de fata sunt afacerile care tin de nevoile primare, cum ar fi cele din alimentatie, precum si din infrastructura, luand in calcul valoarea fondurilor europene destinate in Romania acestui domeniu.

Celor care ar dori sa isi vanda afacerile, Paltineanu le-a recomandat sa incerce „sa faca fata crizei si nu neaparat sa vanda acum”. In opinia sa, criza este o oportunitate pentru lideri de isi mari cota de piata prin achizitii.

Sorana Baciu – director corporate development in cadrul Petrom, companie care a preconizat pentru 2009 o scadere a afacerilor de 33% fata de 2008, dar o crestere la nivelul profitului, a explicat ca pentru a face fata crizei, compania a recurs la schimbare la nivel organizational, „in sensul ca accentul a inceput sa se puna in cazul personalului pe performanta, in special in cazul celor 1.400 de mangeri ai companiei”.

Compania a apelat totodata la instrumente de acoperire a riscului de fluctuatie a pretului titeiului.

Petrom are planuri ample de investitii, care implica circa 1 miliard de euro anual, iar in 2009 a recurs la prioritizarea acestora, in functie de rata profitabilitatii lor, de timpul de recuperare si de importanta pentru companie.

Sorin Mandrutescu – CEO Oracle Romania sustine ca „daca segmentul IT are o sansa pe piata locala, aceasta se datoreaza programelor impuse Romaniei de Uniunea Europeana, fie ca e vorba de pasapoarte biometrice sau de programe de decontare in segmentul public si care dau de lucru firmelor din IT”.

Alexandru Covrig – vicepresedinte Vel Pitar a explicat ca actuala criza s-a manifestat in domeniul panificatiei prin faptul ca tot mai multi romani au renuntat la produsele sofisticate si au trecut pe produse de baza.

Piata neagra din domeniu a crescut, iar daca in 2008 puteam vorbi de un nivel de 40-60% a productiei la negru in panificatie, „datele din prezent probabil ca ar uimi pe multa lume”, a spus vicepresedintele Vel Pitar.

Compania ave a in plan relocarea fabricii din Bucuresti catre o zona din provincie, „planuri care au ramas in picioare”.

Cristian Fugaciu – general manager Marsh Romania, unul din cei mai mari brokeri de asigurare locali, spune ca sansa afacerilor din asigurari a fost in 2009 existenta obligativitatii de a incheia polite RCA, precum si a obligativitatii de a incheia polite CASCO, in cazul contractelor de leasing sau de credit auto. Acestea au permis pietei de asigurari sa inregistreze o crestere nominala de circa 5-6-% in primul semestru.

Pe fondul crizei, au aparut cereri de noi tipuri de asigurari. „In cazul asigurarilor de raspundere, fie ca e vorba de raspundere manageriala sau de alt ordin, am observat chiar o crestere de 20% fata de anul trecut”, a declarat Fugaciu.