Astfel, majoritatea celor care au participat la studiu spun ca stiu inainte de a intra in magazin ce vor sa achizitioneze si ca prefera sa mearga o singura data la cumparaturi, la un anumit interval de timp, pentru a lua tot ceea ce au nevoie. Asadar, romanii au cumparat dupa un plan mai riguros.
In ceea ce priveste tipul de magazin preferat pentru cumparaturi, hipermarketul ramane prima optiune pentru 46% dintre romani, dar numarul celor care frecventeaza in principal magazinele de tip discount a crescut. Astfel, daca in 2008, doar 17% din respondenti aveau ca magazin principal un discounter, numarul lor a crescut la 22% in 2009.
In paralel, ponderea supermarketurilor ca magazine principale a scazut de la 18% la 12%, in vreme ce magazinele traditionale au ramas la acelasi nivel cu anul precedent, cu aproximativ 17% din mentiunilor celor chestionati.
In alegerea unui magazin criteriul cel mai important pentru cumparatorii din mediul urban este calitatea si prospetimea produselor. Alte criterii care ii intereseaza sunt: curatenia din magazin si din imprejurimi, afisarea vizibila si corecta a preturilor sau raportul bun calitate – pret. Printre lucrurile care conteaza cel mai putin in alegerea magazinului preferat se numara existenta serviciilor aditionale (loc de joaca pentru copii, impachetare, pungi gratuite).
Marcile private, o optiune care nu a devenit preferinta
In 2009, peste jumatate dintre locuitorii din mediul urban au cumparat produse apartinand marcilor private, categoriile preferate fiind dulciurile si mezelurile. Dintre acestia insa, doar 12% le achizitioneaza regulat.
Exista, pe de alta parte, un procent semnificativ dintre romani (in jur de 30%) care declara ca nu au auzit de acest tip de marci. Aceste date nu sunt semnificativ diferite fata de cele obtinute anul trecut, ceea ce inseamna ca nu au existat schimbari importante in utilizarea acestei categorii de produse in 2009.
Respondentii percep in general diferenta de pret a marcilor private, dar cei mai multi nu considera ca acestea au o calitate scazuta care i-ar putea impiedica sa le cumpere.
GfK Romania este o companie de cercetare de piata prezenta in Romania din 1992. Grupul Gfk are peste 150 de surcursale in 100 de tari.