Internet/New Media

iPhone si schimbarea la fata a Apple

10 Jan, 14:24 • Redactia DailyBusiness
Producatorul de echipamente IT&C Apple a intrat intr-o noua era de business odata cu anunturile strategice facute ieri: primul telefon mobil al companiei, iPhone, un set-top box pentru transferul fisierelor multimedia direct pe televizor si, nu in ultimul rand, schimbarea numelui companiei.
iPhone si schimbarea la fata a Apple

Odata cu intrarea in randul producatorilor de telefoane mobile prin lansarea mult asteptatului iPhone, Apple a renuntat la particula „Computer”, compania condusa de Steve Jobs confirmand oficial ceea ce observatorii prevesteau de cativa ani.

Producatorul de PC-uri fondat in 1976, al carui business a oscilat de-a lungul timpului intre ambitia de a stabili regulile pietei de computere si iminenta falimentului, s-a transformat astazi intr-o companie flexibila, orientata catre multimedia si comunicare, considerata de majoritatea analistilor o amenintare reala pentru marii jucatori din IT&C.

[quote=Steve Jobs, CEO Apple]Este o zi pe care o astept de doi ani si jumatate[/quote]
Fie ca e vorba de PC-uri, de playere muzicale, de sisteme de operare sau de comert cu muzica si filme, Apple este prezent si are un cuvant de spus. Intra in competitie simultan cu nume precum Microsoft, HP, Dell, Creative, iar dupa lansarea iPhone, cu Nokia sau Motorola. Liderul sau, Steve Jobs, personaj carismatic ce isi face aparitiile publice imbracat aproape numai in tricou sau pulovar negru, are o istorie personala mai interesanta despre succesul visului american decat multe filme de la Hollywood.

iPhone: trei in unul

Noul telefon mobil al Apple, iPhone, este in acelasi timp player multimedia (audio si video) si mini-computer optimizat pentru navigarea pe Internet. Spre deosebire de majoritatea smart-phone-urilor rivale, iPhone nu are tastatura. Comenzile sunt transmise prin intermediul unui ecran sensibil la atingere.

„Este o zi pe care o astept de doi ani si jumatate”, a spus Steve Jobs, CEO Apple. „Din cand in cand, in industrie apare un produs care pur si simplu revolutioneaza totul”.

Echipamentul este dotat cu o versiune adaptata special a sistemului de operare Mac OS X al Apple. Avand in vedere ca este vorba de o versiune „embedded” – destinata sa ruleze pe alte echipamente decat clasicele computere sau servere – aceasta reprezinta o noutate majora din partea Apple. Practic, aceeasi versiune de sistem de operare va putea fi instalata pe viitor in orice nou echipament cu conectivitatea wireless pe care Apple s-ar putea gandi sa-l aduca pe piata.

Apple a anuntat ca telefonul se va conecta la Internet pe teritoriul SUA, piata locala a companiei, in urma unui parteneriat cu operatorul de telefonie mobila Cingular, controlat de AT&T. Aceasta reprezinta o alta noutate strategica pentru Apple, care de-a lungul timpului a preferat sa-si tina produsele cat mai mult in „curtea” proprie, pentru a nu se expune la riscuri de marketing sau de imagine. Practic, satisfactia utilizatorilor iPhone din SUA va depinde si de calitatea retelei Cingular, dar si de calitatea serviciului de relatii cu clientii a operatorului. De asemenea, Apple va oferi in parteneriat cu Google si Yahoo unele servicii pentru internautii care vor cumpara iPhone. Insa analistii sunt de parere ca Steve Jobs este dispus sa isi asume aceste riscuri pentru a asigura o penetrare cat mai rapida pe piata a noului echipament.

iPhone va costa 500 de dolari, echipamentele Apple fiind de regula comercializate in Europa la preturi similare, dar in euro. Cu alte cuvinte, un pret de circa 500 euro este de asteptat pentru pietele europene, inclusiv in Romania. iPhone va fi lansat in SUA cel mai probabil in iunie 2007, urmand sa ajunga pe pietele din Europa si Asia in 2008. Conform lui Jobs, tinta de vanzari este de 10 milioane de unitati la nivel global in 2008, ceea ce reprezinta un scop ambitios: o cota de piata de aproape 1%.

Reactia rivalilor

Este de asteptat ca producatorii clasici de telefoane mobile sa resimta lansarea iPhone in 2007, sunt de parere analisti citati de presa internationala. „Calul troian” pe care Apple il va folosi impotriva Nokia, Motorola sau Samsung este playerul iPod, ai carui utilizatori sunt asteptati sa migreze catre noul iPhone, pentru a avea intr-un singur echipament mai multe functii de care au nevoie. Apple va atinge anul acesta pragul de 200 de milioane de playere iPod vandute, in timp ce Nokia, liderul pietei de telefoane mobile, controleaza circa o treime din piata totala de aproape 1 miliard de unitati vandute pe an.

[quote=Robbie Bach, presedintele diviziei Entertainment la Microsoft] Daca este foarte bun ca player muzical (iPhone – n.r.), atunci nu va fi decat un alt iPod care se straduieste sa fie si telefon[/quote]
Intr-o declaratie facuta cu putin timp inainte de anuntul oficial al lansarii iPhone, Robbie Bach, presedintele diviziei de Entertainment a Microsoft, a spus ca Apple s-ar putea confrunta cu dificultati pe piata telefoanelor mobile. Bach s-a referit la „calcaiul lui Ahile” al Apple, colaborarea cu parteneri externi. „De-a lungul timpului, Apple a avut probleme cand a lucrat cu alte companii. Este de vazut cum va reusi sa se adapteze pentru a face acest gen de relatii sa functioneze”.

Bach a precizat ca si Microsoft are in plan lansarea unui telefon mobil combinat cu playerul sau muzical Zune, insa ca acest proiect nu se afla in fruntea listei de prioritati. Cat despre proiectul iPhone, el a comentat: „Ramane de vazut la ce este mai bun aparatul. Este foarte bun ca telefon mobil sau este excelent ca player muzical? Pentru ca daca este foarte bun ca player muzical, atunci nu va fi decat un alt iPod care se straduieste sa fie si telefon”.

Apple TV: Filmul de pe net, direct pe televizor

Odata cu lansarea iPhone, Steve Jobs a prezentat si un echipament numit Apple TV care, conectat la televizor, permite transferul wireless al clipurilor video si melodiilor digitale cumparate de utilizatori de pe magazinul online al Apple, iTunes. Apple TV va fi lansat pe piata incepand cu 1 februarie.

Anunturile facute de companie au ridicat rapid valoarea actiunilor Apple, care au crescut cu 8% in sedinta bursiera de dupa lansarea noilor produse si prezentarea noii strategii.

In anul fiscal 2006, Apple a inregistrat venituri de 19,3 mld. dolari (15,5 mld. euro) si profit net de 1,9 mld. dolari (1,5 mld. euro).

Cititi si Cisco si Apple se cearta pentru marca iPhone