- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Piata locala a bunurilor electrocasnice si IT&C a scazut cu o treime in T1

18 May, 12:05 • Redactia DailyBusiness
Piata romaneasca a bunurilor electrocasnice si IT&C de folosinta indelungata a scazut in primul trimestru cu 33,4% comparativ cu acelasi trimestru din 2008, cele mai importante scaderi inregistrandu-se pentru echipamentele de birou si in sectorul foto, de peste 40%.
Piata locala a bunurilor electrocasnice si IT&C a scazut cu o treime in T1

Sectoarele de electrocasnice mari, electronice si IT au trecut de asemenea printr-o descrestere de aproximativ o treime, rezulta dintr-un studiu realizat la nivel international de compania de cercetare GfK.
[img=199]Evolutia trimestriala a vanzarilor de electrocasnice si IT&C din Romania[/img]
Intreaga piata de bunuri electrocasnice si IT&C monitorizata de catre GfK a fost de 356 milioane de euro in primul trimestru al acestui an, cea mai mica valoare din ultimii doi ani. Declinul total de 33,4% comparativ cu acelasi trimestru al anului 2008 este atribuit scaderii vanzarilor pe toate segmentele de piata.

In Romania, aparatura electrocasnica mica a fost categoria cea mai putin afectata in primul trimestru. Cu toate acestea, a coborat cu 16%, in timp ce telecomunicatiile au scazut cu 26,7%.

Electrocasnicele mari, electronicele de larg consum si produsele IT au aratat scaderi mai accentuate, pierzand 35,9%, 34,4% si, respectiv, 34,3%. Sectorul foto (41,5%) si cel de echipamente de birou (44,9%) au intunecat si mai mult tabloul de ansamblu, vanzarile inregistrand scaderi semnificative.

Friteuzele si fierbatoarele, din segmentul electrocasnicelor mici, au fost singurele categorii care nu au urmat tendinta generala. Categoriile de produse importante, precum aparatele pentru pregatirea alimentelor, fiarele de calcat si aspiratoarele au inregistrat rezultate negative ceea ce a determinat scaderea intregului sector de electrocasnice mici. Pe timp de criza, vanzatorii cu amanuntul incearca sa atraga consumatorii cu o gama larga de oferte financiare, promotii si reduceri de pret.

Telecom: Telefoanele smartphone echilibreaza efectul negativ asupra cererii

In primul trimestru al anului 2009, piata de telecom a scazut cu 26,7% comparativ cu aceeasi perioada din 2008. Declinul vanzarilor telefoanelor mobile traditionale a fost compensat, in parte, de performanta solida a telefoanelor smart phone, definite ca telefoane avansate cu un sistem de operare si interfata cu tastatura QWERTY si/sau touchscreen.
[img=196][/img]
Piata de aparatura electrocasnica mare a inregistrat cifre negative similare, descrescand cu 35,9% in aceasta perioada. A doua cea mai importanta piata dintre sectoarele monitorizate de catre GfK, aparatura electrocasnica mare, s-a ridicat la 66 milioane euro in trimestrul intai.

Electronice: piata TV in declin

In primul trimestru al anului 2009, piata de electronice a totalizat 59 milioane de euro. Aceasta tendinta negativa, deja vizibila pentru toate categoriile de produse electronice monitorizate de GfK in trimestrul 4 din 2008 a afectat si tabloul general in primul trimestru din 2009. Aceasta evolutie se traduce printr-o descrestere de 34,4% pe piata electronicelor, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.

Aproximativ doua treimi din cheltuielile cu produsele electronice monitorizate in cadrul GfK au fost folosite pentru achizitionarea de televizoare cu plasma si LCD. Incapabile de a sustine ritmul anterior de crestere, vanzarile de televizoare cu plasma si LCD au incetat sa genereze valoare adaugata pe piata si au inregistrat cote de crestere negative (de doua cifre), in primele 2 luni ale anului. in cadrul acestui segment, plasmele au avut de suferit in mod special.

IT: notebook-urile raman cu cerere in crestere

Sectorul IT din Romania a scazut cu 34,3% in primul trimestru din anul 2009, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Acest declin s-a datorat, in parte, scaderii vanzarilor pentru categorii de produse cum sunt monitoarele si calculatoarele desktop. Notebook-urile au fost cel mai putin influentate de criza datorita cererii in crestere de laptopuri cu pret mic (notebook-uri de dimensiune mica si portabilitate ridicata – n.r.). Astfel, notebook-urile au reusit sa isi pastreze evolutia buna si in conditiile dificile de piata.

Foto: scadere accentuata de preturi

La inceputul anului 2009 am fost martorii unei performante dezamagitoare pe piata foto, transmit oficialii companiei de cercetare. Cu vanzari totalizand 7 milioane de euro, piata a scazut cu 41,5% in comparatie cu perioada similara din 2008. Cea mai mare parte a vanzarilor din acest sector este generata de catre aparatele foto digitale compacte, unde cererea a scazut brusc. In plus, nu s-a inregistrat o schimbare semnificativa in preferinta consumatorilor pentru produse cu caracteristici mai bune.

Cererea de D-SLR a fost in declin, inregistrand totusi o evolutie pozitiva in primul trimestru. Cu toate acestea, luand in considerare si eroziunea pretului, acest segment a incetat sa genereze valoare adaugata pe piata foto. Efectul ultimelor evenimente in materie de curs valutar a influentat evolutia pretului, astfel incat scaderea in valoare in euro a fost mai pronuntata decat cea in lei.

Evolutia globala a acestui sector este, de asemenea, influentata de vanzarea in crestere a ramelor foto digitale. Desi prezinta un trend general pozitiv de crestere a vanzarilor, aceasta piata a fost totusi afectata de criza.

Echipamente de birou: scadere aproape la jumatate

Sectorul echipamentelor de birou a generat o valoare care se ridica la 14 milioane de euro in Q1 din 2009, ceea ce se traduce printr-o scadere puternica cu 44,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Tranzitia catre imprimantele multifunctionale, produse cu evolutie mai buna, nu a fost suficienta pentru a compensa declinul rapid al vanzarilor de imprimante. Concluzionand, sectorul echipamentelor de birou nu a reusit sa evite efectele crizei economice si financiare.

GfK Romania este lider in clasamentul companiilor de cercetare de piata din Romania, cu o cifra de afaceri de 9,1 milioane euro in 2008, iar la nivel mondial se situeaza pe pozitia a patra, conform companiei.