- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Cel mai aromat hobby din lumea de business: trabucul

24 Nov, 13:38 • Redactia DailyBusiness
In doua ore se poate atinge o stare perfecta de relaxare. Facand ce anume? Pentru tot mai multi oameni de afaceri rafinati, raspunsul este evident: de exact doua ore ai nevoie ca sa fumezi un trabuc savuros si aromat.
Cel mai aromat hobby din lumea de business: trabucul

Uneori, intervalul necesar pentru a fuma o astfel de tigara de foi lucrata manual poate fi si mai mare, explica pentru DailyBusiness Ramona Ciucure, lucrator comercial la Casa del Habano, magazin de tigari de foi cubaneze si accesorii cu sediul in hotelul Hilton din Bucuresti.

Un necunoscator, neobisnuit sa fumeze un tutun atat de puternic si adaptandu-se mai greu cu mirosul persistent, poate fuma un trabuc de dimensiuni mai mari in 5 ore, in timp ce un fumator deprins cu elegantele cubaneze fumeaza acelasi trabuc in 2-3 ore, spune Ciucure.

Piata locala a tigarilor de foi (rulajul total al importatorilor de tigari de foi) – care include si trabucurile – a ajuns anul trecut la circa 1,5 milioane de euro iar anul acesta se estimeaza o crestere de 15%, spune Janos Kadar, administratorul Tobacco Trading International. In primele trei trimestre ale acestui an volumul pietei acestor tigari s-a situat la 1,5 milioane de bucati, din care trabucurile premium constituie un segment de doar 10.000 de bucati, precizeaza el.

Cum se recunoaste si care sunt criteriile dupa care se alege un trabuc de calitate? In general se iau in considerare tara de provenienta, forma, dimensiunea si, desigur, timpul de ardere. Printre cele mai cunoscute tari care fabrica astfel de tigari se numara Cuba, Mexic, Republica Dominicana, Honduras, Nicaragua si Brazilia.

Cele mai cunoscute si mai apreciate trabucuri sunt cele cubaneze dar si cele din Republica Dominicana, unde se fabrica cunoscuta marca Davidoff.

[quote]De cele mai multe ori este vorba de barbati trecuti de 40 de ani, intelectuali sau oameni de afaceri, cu venituri peste medie, care au renuntat demult la fumatul prozaicelor tigarete – sau care nu s-au atins niciodata de ele[/quote]

Formele trabucurilor variaza de la aspectul piramidal pana la cel de glonte, sau de cilindru ascutit la capat. Trabucurile cu forme neregulate, numite figurados, sunt mai apreciate calitativ pentru ca sunt mult mai greu de fabricat decat trabucurile obisnuite.

Trabucurile sunt recunoscute de pasionati si in functie de dimensiuni. Churchill, Cigarillo, Corona, Doble Corona, Figurado, Robusto, Presidente, nu sunt marci ci tipuri de trabucuri in functie de diametru si lungime, principalele coordonate care descriu aspectul unei astfel de tigari.

Cine este fumatorul de trabuc?

De cele mai multe ori este vorba de barbati trecuti de 40 de ani, intelectuali sau oameni de afaceri, cu venituri peste medie, care au renuntat demult la fumatul prozaicelor tigarete – sau care nu s-au atins niciodata de ele.

Specialistii spun ca, daca esti un impatimit al fumatului, dupa ce fumezi un trabuc sau mai multe in fiecare zi, si daca veniturile nu iti creeaza probleme, nu mai ai motive intemeiate de a fuma altceva.

Nu doar calitatea evident superioara fata de alte tipuri de tutun prelucrat explica preferinta aceasta exclusiva a elegantilor fumatori, ci, in cazul anumitor persoane, si o eventuala rezolvare a vesnicei probleme legate de fumat: sanatatea este mai putin afectata de tutunul dintr-un trabuc decat de tutunul obisnuit. Si aceasta dintr-un motiv foarte simplu: trabucul se pufaie, iar fumul nu se trage in piept, astfel ca plamanii sunt mai putin afectati, explica Ramona Ciucure.

Multi clienti ai magazinului Casa del Habano s-au apucat de fumat trabuc pentru ca nu puteau renunta definitiv la viciul tigarilor si doreau sa isi protejeze sanatatea, spune ea. Totusi, exista mereu problema fumatului pasiv si nu trebuie uitat ca tutunul dintr-un trabuc este foarte tare. In plus, necunoscatorii trebuie sa fie prudenti la inceput, sa nu inhaleze din obisnuinta fumul pentru ca senzatia este extrem de neplacuta: un trabuc nu are filtru.

Majoritatea clientilor Casa del Habano sunt fumatori fideli si doar aproximativ 20% din ei sunt simpli curiosi ocazionali. Iar clientii fideli fumeaza zilnic intre unul si sase trabucuri, dupa cum observa reprezentantii magazinului. De altfel, estimeaza Janos Kadar, administratorul firmei distribuitoare de produselor din tutun Tobacco Trading International, din cei circa 25.000 de consumatori de trabuc de la noi din tara, proportia intre cumparatorii fideli si cei ocazionali este aceeasi: patru din cinci sunt cunoscatori.

Trabucul, mai usor de gasit de catre initiati

Magazinul Casa del Habano, parte a unui lant de distributie din mai mult de 50 de tari, este o franciza a companiei Habanos si comercializeaza doar trabucuri cubaneze. Printre marcile ce se gasesc in magazin se numara Hoyo de Monterrey, Cohiba, Partagas, H Upman, Montecristo sau Romeo y Julietta.

Pretul unui trabuc vandut la Casa del Habano variaza intre 6 si 102 RON pe bucata. Unele editii limitate la cutii se vand si cu 20.000 de RON.

Un trabuc bun e in general lucrat manual, iar specialistii spun ca daca are ingrediente exclusiv naturale, un fumator cu greu ar putea cere mai mult. Astfel de trabucuri premium sunt comercializate si de magazinul Davidoff din Hotel Mariott, primul magazin Davidoff deschis in Europa de Est, spune managerul Catalin Baleanu. Aici se vand doar marcile proprii Davidoff.

Aceste produse sunt insa comercializate nu doar direct, ci si prin distribuitori. Magazinul Unix din Calea Dorobanti sau anumite restaurante metropolitane comercializeaza trabucuri Davidoff. Singurele produse asupra carora pastreaza exclusivitatea magazinul Davidoff sunt accesoriile pentru trabucuri: brichete speciale cu doua flacari, instrumente de taiat capetele de trabuc, chibrite din lemn de cedru, scrumiere sau humidoruri (cutii speciale pentru pastrarea trabucurilor – n.red).

Humidorurile sunt importante pentru un fumator de astfel de tigari intrucat le pastreaza in cea mai buna stare. Humidorul este, mai exact, o cutie din lemn de cedru „captusita” pe dinauntru cu un soi de burete in care se pun cativa stropi de lichid special sau de apa distilata pentru a pastra un grad de umiditate bun.

Pretul unui humidor poate ajunge la cateva sute de euro, dar fumatorii care tin sa isi pastreze trabucurile pentru mai mult timp, fie pentru a nu fi nevoiti sa le cumpere zilnic, fie pentru a le transporta in siguranta, tin neaparat sa aiba un astfel de accesoriu. De altfel, pretul unui humidor nu poate constitui o mare problema atata timp cat ai si cu ce sa il umpli.

Un astfel de accesoriu este practic o varianta in miniatura a incaperii speciale in care sunt tinute trabucurile in magazine sau depozite. Aceasta incapere, numita „walk-in humidor”, pastreaza o temperatura intre 16 si 20 de grade Celsius si un grad de umiditate a aerului de aproximativ 70%.

Fumatoarele de trabuc, mai rare

Nu doar magazinele de trabucuri atrag fumatorii, ci, in mod evident, si restaurantele sau cluburile din marile orase. Laura Pop, managerul restaurantului Garibaldi din Bucuresti, spune ca localul pe care il administreaza primeste lunar in jur de 50 de iubitori de trabuc, adica 10% din numarul total de clienti. Acestia fumeaza in cigar-bar-ul din incinta restaurantului, dotat cu instalatii care absorb fumul si mirosul de tutun. De cele mai multe ori, trabucurile se fumeaza la un pahar de coniac, servite dupa o masa consistenta.

„Vindem doar trabucuri Habanos, marcile Montecristo, Cohiba, Trinidad, sau Partagas”, spune Laura Pop. Majoritatea clientilor fumatori de trabuc sunt barbati. Fumatoare nu prea se gasesc printre clienti. Dupa cum spune reprezentanta restaurantului, aici nu vom vedea o femeie care consuma trabuc la un interval mai mic de doua-trei saptamani.

De altfel, nici la Davidoff sau la Casa del Habano nu prea se intalnesc fumatoare. Majoritatea femeilor care cumpara trabucuri le ofera cadouri barbatilor, foarte rar cumpara pentru ele, explica oficialii celor doua magazine.

Deocamdata gustul romanilor pentru trabucuri este relativ scazut, chiar si in randul clasei de mijloc, unde aceste produse patrund mai mult prin contributia curiosilor care vor sa incerce aroma unui tutun de calitate.

Catalin Baleanu, managerul magazinului Davidoff, spune ca majoritatea clientilor sunt oameni de afaceri si apreciaza ca numarul lor va creste odata cu intrarea Romaniei in UE, intrucat aici vor sosi mai multi straini, in general expati, cu gustul bine format pentru trabucuri.

Cu alte cuvinte, este timp suficient pentru cresteri viitoare. Mai e nevoie doar de rabdare si, bineinteles, tutun. De calitate.