- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Golful in Romania, sau cand luxul aduce mai mult imagine decat bani

11 May, 01:01 • Redactia DailyBusiness
Desi inchirierea terenurilor de golf nu este inca o afacere foarte profitabila - in Romania sunt doar circa 400 de jucatori - turneele sponsorizate de marile companii contribuie la formarea unei piete de cateva sute de mii de euro.
Golful in Romania, sau cand luxul aduce mai mult imagine decat bani

Anual, in Romania au loc in jur de 20 de turnee de golf sponsorizate de catre mari companii pentru jucatorii profesionisti si amatori. Este o practica ce a devenit obisnuita in ultimii ani pentru nume precum Banca Transilvania, Maserati, Interfig, BMW, Henkel sau Elite, care vor sa isi promoveze imaginea.

Un astfel de turneu aduce detinatorilor de terenuri venituri de circa 5.000 de euro, dar va mai dura ceva vreme pana cand acest gen de evenimente va incuraja investitorii sa amenajeze sau sa cumpere terenuri de golf, spun specialistii.

Deocamdata, cele trei terenuri din Romania sunt detinute de cluburi de profil, respectiv de Clubul Paul Tomita din judetul Alba, Clubul Diplomatic Roman din Bucuresti si Clubul Lac de Verde din Breaza.

Motivul pentru interesul inca scazut al investitorilor este faptul ca jucatorii pasionati de golf sunt inca o comunitate mica in Romania, iar detinatorilor de terenuri de golf le este destul de greu sa isi acopere cheltuielile.

De exemplu, pentru clubul non profit de golf Paul Tomita din localitatea Pianul de Jos (judetul Alba), costurile de intretinere a terenului sunt destul de ridicate, iar veniturile (obtinute din taxele de membru si alte taxe de folosire a terenului de golf) le acopera destul de greu. Cu toate acestea, conducerea clubului are incredere in dezvoltarea prin investitii pentru ca, spun oficialii, in viitor vor exista tot mai multi jucatori de golf in Romania.

„In jurul terenului nostru au fost cumparate suprafete mari de teren pentru noi constructii, astfel ca deja avem niste clienti potentiali”, spune Nicolae Ursu, director general al clubului.

[quote=Nicolae Ursu, director al clubului de golf Paul Tomita] Strainii vor aduce cu ei cultura golfului in Romania [/quote]
In prezent, terenul de golf al clubului are o suprafata de 35 de hectare, iar anul acesta conducerea a planuit sa inceapa lucrarile pentru extinderea la 70 de hectare, pentru a ajunge la dimensiunea unui teren normal. „Este important sa avem un teren profesionist pentru a atrage jucatori mai multi. Desi va fi vorba de o investitie mare, in timp o vom acoperi”, spune directorul.

Cea mai mare parte a veniturilor clubului provine din inchirierea terenurilor pentru turneele de golf organizate si sponsorizate de mari companii din Romania.

In general, un turneu se desfasoara in cadrul unui singur club, insa exista si exceptii.

De exemplu, anul acesta oficialii romani ai brandului de automobil Maserati au planuit un turneu pe toate cele trei terenuri din Romania, cu un buget situat in jurul sumei de 50.000 de euro. Cheltuielile includ atat serviciile de inchiriere a terenurilor, cat si achizitionarea de materiale promotionale, precum mingii de golf, tricouri sau sepci.

Oficialii Maserati, brand care a vandut anul trecut 16 masini in Romania, nu se asteapta neaparat la o crestere a vanzarilor in urma turneului de golf organizat, ci mai degraba la intarirea imaginii brandului prin asocierea cu un public select.

[quote=Mike Costache, country manager al Maserati Romania]Golful este considerat un sport de lux in Romania, astfel ca publicul nostru tinta se asociaza cu o mare parte din acesti jucatori [/quote]
„Un eveniment de golf este o oportunitate pentru vizibilitatea brandului nostru „, spune managerul Maserati.

In plus, este o ocazie pentru stabilirea si consolidarea de relatii sociale. Dupa cum declara Costache, in cadrul acestui gen de evenimente sunt invitati in general manageri de top din domenii precum industria financiar-bancara sau auto.

Managerul importatorului de masini este de altfel si un pasionat de golf: desi se declara doar incepator, el a jucat pe terenuri din SUA, China sau Hong Kong. „Acum 12 ani am prins gustul acestui joc, cand studiam in SUA, si am purtat aceasta placere in toate tarile in care am calatorit si in care am locuit, din Asia pana in Europa”.

Un astfel de pasionat este si Bogdan Rares, managerul general al agentiei de comunicare si PR Trend Communication, organizatorul turneelor de golf sponsorizate de clienti precum Maserati si Banca Transilvania.

Managerul spune ca organizarea turneelor de golf nu aduce venituri foarte mari unei agentii de comunicare si PR, maxim 3-4% din suma platita de sponsor. Restul banilor sunt cheltuiti pentru inchirierea terenurilor, cumpararea de materiale promotionale, catering sau alte servicii conexe.

„Costurile sunt mari, iar jucatorii participanti sunt destul de putin astfel ca investitia nu se justifica neaparat la nivel financiar”, spune Bogdan Rares. Principalul scop pentru care organizeaza astfel de evenimente este posibilitatea de a lega si consolida relatii, esential pentru o agentie de PR. In plus, managerul este si un mare pasionat al sportului, fiind cotat intre primii 10 jucatori de golf din tara.

La fel ca Paul Tomita, nici Clubul Lac de Verde din Breaza nu se poate mandri cu sume mari din acest sport, desi a gazduit la randul sau turnee sponsorizate.

Clubul a obtinut anul trecut o cifra de afaceri de 350.000 de euro, cu 30% mai mult decat in anul precedent, insa veniturile din golf nu au depasit 10% din aceasta cifra. Acest sport nu este inca o activitate profitabila, care sa duca la marirea cifrei de afaceri, cea mai mare parte a veniturilor fiind adusa mai degraba de organizarea evenimentelor -de genul nuntilor sau conferintelor – in cadrul complexului detinut, spune Alexandra Popescu, marketing director al clubului.

Clubul are in prezent peste 120 de membri, statutul acesta fiind detinut in schimbul unei taxe anuale de 1.000 de euro pentru persoane fizice, si respectiv de 2.000 de euro pentru persoane juridice. A fi membru nu este insa obligatoriu pentru a folosi serviciile de inchiriere a terenului sau a echipamentelor de golf puse la dispozitie de club.

Aceste facilitati pot fi oferite oricarei persoane ce detine cardul de legitimare HCP (documentul ce atesta faptul ca jucatorul a mai practicat sportul acesta, astfel incat clubul sa fie asigurat ca nu va produce daune terenului de golf, n.r.). Exista, in cadrul clubului, si varianta cursurilor de golf, in urma caruia se poate obtine certificatul respectiv.

Lunar, clubul primeste circa 200 de jucatori pe terenul sau din Breaza.

Alexandra Popescu considera ca in prezent, golful nu este o afacere foarte atragatoare pentru investitori, datorita atentiei reduse acordate jocului de catre populatie. Cu toate acestea, spune ea, „sunt proiecte de dezvoltare a unor noi terenuri, la Brasov, Bucuresti, sau Timisoara iar cu siguranta in viitor se va acorda o importanta mai mare acestui sport si in Romania”.

Clubul Diplomatic Roman din Bucuresti, asociatie non-profit patronata de ministerul Afacerilor Externe, trece printr-o situatie asemanatoare in ceea ce priveste veniturile din golf. Anul trecut, clubul a avut o cifra de afaceri de 2 milioane de euro, dar cea mai mare parte a banilor a provenit din valorificarea serviciilor asociate altor sporturi, precum volei, tenis sau inot.

Saptamanal, terenul de golf al complexului este rezervat pentru circa 60 de jocuri de catre pasionati.

„Terenul de golf al clubului nu este profesionist, astfel ca majoritatea oamenilor care il folosesc sunt amatori”, spune Emil Manoiu, director al clubului, explicand astfel frecventa relativ redusa a jucatorilor.

La fel ca si alte cluburi, si acesta primeste jucatori nemembrii in schimbul unei taxe de folosire a terenului. Aceasta variaza intre 40 si 50 de lei in cursul saptamanii si intre 60 si 70 in zilele de sambata si duminica.

Cum poate fi descris un jucator de golf la momentul actual in Romania? In general este vorba de oameni cu venituri de la medii spre mari, cu studii superioare, cu functii de conducere de nivel mediu sau superior, spun proprietarii terenurilor de golf.

In general, un jucator de golf bun nu se multumeste sa practice acest sport doar pe terenurile relativ mici din tara, ci cauta in permanenta noi locatii.

„Atunci cand ma pregatesc sa plec din tara, fie ca este vorba de o vacanta, fie ca este vorba de deplasari in scop de afaceri, incerc sa ma asigur de gasirea unui hotel in preajma unui teren de golf. Oricum echipamentul de golf il port peste tot unde merg”.

[quote=Bogdan Rares, manager general al Trend Communication]De cel putin 14 sau 15 ori pe an plec in strainatate special pentru a juca golf[/quote]
Spre deosebire de ceea ce cred multi oameni din Romania, Bogdan Rares nu considera golful un sport de lux. „Nu este un sport mai scump decat schiul, de exemplu. E drept ca un echipament de golf necesar unui profesionist poate costa cel putin intre 4 si 6.000 de euro, dar pentru un incepator este suficienta si o investitie de pana la 1.000 de euro”, explica managerul agentiei de comunicare.

„Este vorba mai mult despre perceptia pe care o au oamenii aici in tara. Poate ca branduri ca Maserati se folosesc de aceasta viziune pentru a sponsoriza evenimente adresate targetului lor, insa sunt si clienti care incearca sa popularizeze golful in general. Un astfel de exemplu este Banca Transilvania, un brand care se adreseaza unui public larg si care, prin organizarea turneelor de golf, arata ca acest sport poate fi jucat practic de oricine”.