- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Odorizantele de camera, o piata de 1,5 mil. euro dominata de importuri

09 Feb, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Vanzarile de odorizante de camera, o piata dominata aproape integral de importuri, au ajuns anul trecut la 1,5 mil. euro, au declarat surse din piata pentru DailyBusiness.
Odorizantele de camera, o piata de 1,5 mil. euro dominata de importuri

Pe aceasta piata, produsele de import reprezinta 99,5% din total, pondere care a crescut cu 1 punct procentual in ultimii trei ani.

Preferintele consumatorilor romani fata de o forma de prezentare sau alta au ramas aproximativ aceleasi in ultimii ani, in top fiind deodorantul (aerosol), sprayurile electrice si gelurile.

Conform unor date publicate de compania de cercetare MEMRB, cu sediul central in Cipru si care furnizeaza date despre 33 de piete din Europa Centrala si de Est, Orientul Mijlociu si Africa, Romania inregistreaza o crestere sensibila a preferintelor cumparatorilor pentru aceste tipuri de „aerisire” a incaperilor, iar producatorii internationali prezenti de mai multa vreme in Romania se confrunta in fiecare an cu cate un nou intrat care investeste masiv in reclama ori alte forme de prezentare a produselor.

Cel mai recent jucator de pe piata odorizantelor de camera este reprezentanta locala a companiei britanice Reckitt & Benckiser, prin brandul Air Wick.

Cele mai vandute branduri pe piata locala sunt insa Ambi Pur, al companiei Safilar (importatorul si distribuitorul exclusiv al concernului american Sara Lee) si Glade si Oust (apartinand companiei britanice Johnson Wax, prezenta si in Romania), care se prezinta in diverse forme si game. „In Romania, penetrarea odorizantelor de interior este de 35-40% din intregul potential al pietei, in timp ce in tarile dezvoltate penetrarea pentru acest tip de produse este de 50-60%. In tara noastra se asteapta cresterea acesteia in viitor”, spune Mihaela Popa, PR Manager Safilar.

Odorizantele de camera se caracterizeaza printr-o sezonalitate pronuntata a vanzarilor, desi, in ultimii ani, consumatorii au inceput sa le achizitioneze nu numai cu scopul de a anihila mirosurile neplacute din incaperi, ci si pentru scopuri conexe, precum exprimarea unui anumit tip de personalitate a locatarului sau pentru crearea unei ambiante romantice.

Conform MEMRB, primii cinci producatori – care, cumulat, au o cota de piata de 81,2% ca volum si 89,9% ca valoare au fost, in intervalul noiembrie. 2005 – octombrie 2006, Johnson Wax, Sara Lee, Yplon, Statestrong si Jeyes.

Comparativ, topul primilor cinci se prezenta usor diferit acum 3 ani, cand conduceau tot Johnson Wax, Sara Lee si Yplon, locurile patru si cinci fiind ocupate de companiile InterStar si Arom, care nu se mai regasesc acum in top. Johnson Wax este lider de piata cu o cota de 61% , in crestere fata de anul trecut cu 2 puncte procentuale.

In privinta segmentului de cumparatori, se remarca o orientare a consumatorului roman catre produse de calitate superioara (premium), determinata atat de cresterea puterii de cumparare cat si de dezvoltarea accelerata a marilor lanturi de retail.

Una din cele doua companii din top – Safilar – este prezenta pe piata odorizantelor de interior (de camera) exclusiv prin brandul Ambi Pur. Acesta este importat, promovat si distribuit de catre compania Safilar, dar este produs de catre compania Sara Lee.

Sara Lee Corporation este unul dintre cele mai mari grupuri din lume care activeaza in domeniul produselor de larg consum, cu peste 145.000 de angajati la nivel mondial.

Ambi Pur este prezent pe toate segmentele: electric, spray, gel, candela cu o varietate de arome, iar compania precizeaza ca urmareste sa dezvolte segmente noi, asa cum este segmentul lichid. Gama Ambi Pur are in prezent in componenta 36 de produse, dar este intr-o permanenta schimbare: sunt lansate produse noi si sunt eliminate produse ajunse in ultima faza a ciclului de viata. Ambi Pur spray si Ambi Pur gel se vand bine si prin intermediul comertului traditional: supermarketuri de cartier si magazine generale.

Cel mai vandut odorizant de camera din portofoliul Safilar este rezerva electrica Ambi Pur Antitabac.

De cealalta parte, compania cu cele mai mari vanzari – SC Johnson Wax, cu brandurile Glade si Oust in portofoliu, ofera o gama larga de odorizante de camera: pe de o parte, gama Glade destinata parfumarii aerului – sub forma de gel, aparat elecric, microspray (varianta pentru camera sau pentru baie), aerosol si lumanari parfumate, pe de alta parte produsele Oust – aerosol, aparat electric si microspray – utilizate pentru improspatarea aerului, prin eliminarea mirosurilor neplacute, nu doar prin acoperirea lor, spun oficialii companiei.

Vanzarile companiei Jonson Wax se inregistreaza preponderent in mediul urban, deoarece consumatorul este mult mai expus acestor produse decat in mediul rural, unde numarul magazinelor este mai mic si informarea mai redusa, spun reprezentantii companiei.

Compania SC Johnson Wax este cunoscuta in Romania prin brandurile Glade, Oust, Pronto, Mr Muscolo, Anitra, Raid, Baygon, Autan si Off. SC Johnson Wax detine in acest moment, prin gama Pronto, peste 80% din piata produselor pentru curatarea si intretinerea mobilei.

Aparitia de noi retaileri pe piata contribuie la promovarea imaginii produselor, la cresterea notorietatii acestora, dar si la sustinerea vanzarilor, completeaza reprezentantii SC Johnson Wax. La randul lor, oficialii Safilar apreciaza ca Ambi Pur electric si Ambi Pur candela se vand mai bine in locatiile de tip hipermarket si supermarket, deoarece in aceste tipuri de locatii isi fac cumparaturile consumatorii tinta ai acestor produse – persoanele cu venituri peste medie din mediul urban.

Din cercetarile companiei rezulta ca persoanele care consuma Ambi Pur sunt majoritar persoane cu studii medii si superioare, ce traiesc in mediul urban, au o viata activa si isi doresc ca „acasa” sa gaseasca o oaza de liniste si relaxare.

Anul 2007 va aduce o concurenta si mai mare pe piata odorizantelor de camera, companiile din top pregatind lansari de produse noi. Se asteapta ca importurile sa domine piata ca si pana acum, iar jucatorii noi sa reuseasca sa ocupe cota de piata in defavoarea celor deja prezenti.