Media & Advertising

Cum sa exploatezi o noua nisa: Antreprenoriatul social, o afacere pe val

20 Feb, 12:00 • Redactia DailyBusiness
Fie ca este vorba despre business-urile existente sau despre cele care urmeaza sa fie infiintate, afacerile au nevoie de creativitate pentru a reusi in conditiile actualei crize economice.  Antreprenoriatul social si business-urile care vin in intampinarea unor nevoi par sa fie modelele viitorului in afaceri.
Cum sa exploatezi o noua nisa: Antreprenoriatul social, o afacere pe val

Iata care sunt parerile specialistilor prezenti la conferinta “Creativitate in business”, organizata de DailyBusiness.ro.

Industriile culturale si proiectele creative
detin in prezent 5,93% din PIB-ul Romaniei, asigurand peste 100.000 de locuri
de munca, potrivit unui studiu realizat la sfarsitul anului trecut.

Datele au fost citate de Camelia
Dragan, presedinte al Asociatiei pentru Antreprenoriat din Romania, in cadrul
conferintei “Creativitate in business”, organizata de DailyBusiness.ro.


Dragan a spus ca in Romania s-a format o piata noua,
aceea a industriilor creative, unde se pot deschide afaceri care constituie o
oportunitate in special pentru tinerii intreprinzatori.

Potrivit Cameliei Dragan, cei care vor sa
inceapa o afacere trebuie sa identifice o nevoie care sa raspunda cerintelor
pietei.
“Poate ca ideea este foarte buna, dar nu are sanse
sa creasca pentru ca nu are o utilitate”, a adaugat Dragan.

[img=4677]Camelia Dragan[/img]In conditiile actualei crize, business-urile
deschise in domeniul antreprenoriatul social se bucura de cel mai mult
succes. Si asta tocmai pentru ca raspund
unor nevoi sociale.

In opinia Cameliei Dragan, antreprenoriatul social
este domeniul de business al viitorului, iar cei care au deschis astfel de afaceri au
identificat domenii de nisa.
Un exemplu dat in acest sens de reprezentanta
Asociatiei a fost acela al unui tanar care a infiintat o scoala de seductie,
antreprenorul respectiv identificand nevoia de comunicare a tinerilor blocati
in mediul virtual, care nu mai stiu sa relationeze in viata reala.

In aceste conditii, a spus Dragan, un start-up  bine construit poate sa treaca foarte repede
in fata unui business deja existent pe piata.

Domenii bune de investit  

Serviciile, IT-ul, agricultura, turismul si
alimentatia sunt principalele domenii care ofera oportunitati de business in
prezent, in opinia presedintelui  Asociatiei
pentru Antreprenoriat.

“Am vazut ca o mare atractivitate o constituie
firmele care se bazeaza pe prestari servicii. Iti folosesti abilitatile
personale, astfel ca toata infrastructura o ai asigurata. Domeniul IT este un astfel de exemplu”, a
adaugat Dragan.

Alaturi de servicii, si agricultura poate reprezenta
o directie importanta pentru viitoarele business-uri.
Si asta pentru ca pe fondul importurilor masive, tot
mai multi oameni cauta produsele autohtone, in special cele obtinute din culturi
bio.

Turismul este un alt domeniu care prezinta
opotunitati crescute de business.
„Noi
toti muncim, dar vrem sa ne si odihnim si sa ne relaxam”, a adaugat Dragan.
Complementar turismului, alimentatia si serviciile
conexe precum restaurantele sau cluburi sunt domeniile care au generat
business-uri in ultimii ani, mai ales pentru ca multe dintre ele s-au dezvoltat
cu fonduri europene.

“Serviciile adiacente precum spa-urile din hoteluri adauga
business-ului un plus de valoare”, a exemplificat Dragan.

De asemenea, potrivit acesteia, o alternativa la
afacerile existente poate fi si accesarea unor francize sau distributia, care
sunt solutii la cheie.

[img=4683]Florin Colceag[/img] La randul sau, si profesor doctor Florin Colceag,
presedinte al Institutului Roman pentru Studii si Cercetare Avansate Gifted
Education, este de parere ca antreprenoriatul social reprezinta viitorul in
business, atat pentru companiile existente, cat si pentru cele care vor fi infiintate.  

„Aproape niciun business pe care vrea cineva sa-l porneasca
nu are succes, pentru ca nu raspunde nevoilor. Avem nevoie de inovari.
Asta inseamna sa iti dai seama din timp de nevoile reale pe care le are piata
si sa iesi in intampinare”, a adaugat profesorul Colceag, in cadrul aceleiasi
conferinte, organizate de DailyBusiness.ro.

In cazul afacerilor existente deja, Colceag sustine
ca acestea au nevoie de credibilizare, pe care o pot face prin programe de
economie sociala, care permit rezolvarea unor probleme ale oamenilor.

„Functioneaza extraordinar de bine. In Germania,
exista un intreg sistem de banci pentru afacerile de economie sociala
. Daca
avem politici de economie sociala bine gandite, atunci avem cresterea
prestigiului bancii sau al companiei. Cine se ofera sa dea o mana de ajutor la
momentul de necesitate, in conditii decente, atunci modul in care este vazut
acel partener de catre societate este extraordinar. Intareste societatea,
deschide apetenta pentru respectivul business”, a adaugat profesorul.

[img=4681]Malina Chirea[/img] In opinia acestuia, legatura dintre business si
economie s-a rupt din cauza neincrederii oamenilor.
Pe de alta parte, Malina Chirea care a fondat Asociatia Initiativa pentru Fericire”, un business prin care ii
invata pe oameni cum sa devina fericiti considera ca antreprenoriatul
social nu este mai provocator decat cel clasic.

Ea a dat insa exemplul unei tari din Asia, Buthan,
unde prosperitatea tarii se masoara nu in PIB-ul pe cap de locuitor ci in
gradul de fericire al fiecarui om
.

[img=4680]Traian Ispasiu[/img] Dincolo de antreprenoriatul social, Traian Ispasiu, proprietarul 
Caffe Tabiet, este de parere ca exista
un profil antreprenorial, stabilit in functie de niste comportamente specifice,
inglobate in competente antreprenoriale.

Independenta, increderea in sine si cautarea de
informatii sunt principalele caracteristici ale unui antreprenor de succes, in
opinia lui Ispasiu.

[img=4679]Felix Tataru[/img] Legat de creativitatea in business,  Felix Tataru, presedinte fondator al GMP Group,
a declarat in cadrul evenimentului DailyBusiness ca certitudinile sunt cele
care ne impiedica sa fim creativi, pentru ca “noi stim foarte clar despre ce
este vorba”.

La polul opus, misterul, surpriza sunt esenta
creativitatii, alaturi de  “extinderea
naturala a entuziasmului nostru”.
Tataru a dat exemplul grupului de comunicare pe care
il conduce si care in 2003 era aproape de faliment, dar care azi functioneaza
cu succes. 

[img=4678]Bogdan Prajisteanu[/img] De asemenea, expertul media Bogdan Prajisteanu este de parere ca ideea de creativitate
trebuie inteleasa dincolo de business.
Si asta pentru ca, sa fii “creativ in business,
trebuie sa faci un pas de creativitate in viata personala”.

“Integrand creativitatea in viata personala, poti fi
pregatit pentru creativitatea in business”, a punctat expertul media in cadrul
conferintei DailyBusiness.

[img=4682]Oana Giusca[/img] Pentru Ozana Giusca, CEO Tooliers, creativitatea
inseamna sa “fiti deschisi la tot ce se intampla in jur si sa observati lucruri”,
pentru ca “ absolut tot ce vedem poate fi folosit in propriul business”.

Conferinta „Creativitatea in Business – avantajul competitiv pentru performanta companiilor”, a avut loc pe data de 19 februarie 2014, la Bucuresti.

Citeste si 
Cum putem incuraja business-urile creative prin masuri fiscale
Business-ul romanesc si creativitatea: Criza e cel mai bun taram, acum mai mult decat oricand
De unde vin banii? Piata publicitatii ar putea creste cu 20% in 2014