- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Principalii jucatori vad o dublare a pietei de publicitate indoor in 2007

12 Feb, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Printre tendintele afisate de publicitatea indoor, un segment al advertising-ului mai slab dezvoltat pana acum in Romania, este folosirea de spatii de expunere tot mai variate in interiorul cladirilor, fie ca este vorba despre birouri de afaceri, mall-uri, sali de fitness, blocuri sau lifturi.
Principalii jucatori vad o dublare a pietei de publicitate indoor in 2007

Piata de indoor a adus anul trecut venituri relativ mici, dar dupa cum spun specialistii, cu siguranta ele vor creste.

„Pana acum publicitatea indoor a atras mai putin de 5% din bugetele advertiserilor din Romania, anul trecut piata ajungand la o valoare aproximativa de 2 milioane de euro”, a declarat Tudor Maxim, managing director la agentia Elevate, pentru DailyBusiness. „Practic anul trecut a inceput cu adevarat sa se dezvolte indoor-ul”.

Parerile sunt totusi impartite. Monica Manea, PR Manager la agentia Brand Management, considera ca indoor-ul a atras anul trecut aproximativ 2,5 milioane de euro. Dupa parerea ei, piata in 2007 se va dubla. De altfel, majoritatea specialistilor au aceeasi parere optimista.

Tendinta principala: targetarea mai precisa a consumatorului

Catre ce se indreapta indoor-ul romanesc, dezvoltat atat de tarziu? Care sunt cele mai bune metode de comunicare si ce strategii vor adopta noii jucatori? „Indoor-ul tinde sa acopere sectoarele de nisa neexploatate bine sau deloc pana in prezent. Cred ca se va merge pe o apropiere de consumator si tendinta generala va fi aceea de a obtine o targetare foarte precisa”, spune Maria Apostol, director de comunicare la Media Pro, companie care detine agentia Indoor Media.

[quote=Tudor Maxim, managing director Elevate]Nisa lifturilor are potential pentru ca in tara exista circa 35.000 de lifturi[/quote]
Intr-adevar, se pare ca publicitatea indoor are un potential mare de diversificare. Agentiile tind sa se specializeze pe diverse tipuri de comunicare. Au totusi ceva in comun, si anume faptul ca nu ofera decat servicii de vanzare de spatiu, neimplicandu-se decat rar in activitatea de creatie publicitara. In general, agentiile de indoor ofera si unele servicii de creatie doar pentru clientii care nu apeleaza la ei prin intermediul unei alte firme de publicitate sau de media.

Franciza extinde publicitatea in lifturi la nivel national

Una dintre cele mai noi posibilitati de comunicare indoor, de exemplu, este publicitatea in lift. Elevate Media a intrat pe piata romaneasca in 2005, obtinand anul trecut o cifra de afaceri de 100.000 de euro, de 10 ori mai mare decat in anul infiintarii. Pentru 2007 oficialii estimeaza un venit de 250.000 de euro. „Nisa aceasta nu era valorificata pana acum si are un potential mare, avand in vedere ca in toata tara sunt peste 35.000 de lifturi”, spune Tudor Maxim. Elevate Media expune pe panouri publicitare in 13 orase din tara, adica in 500 de lifturi in Bucuresti si in alte 1.000 din Brasov, Cluj, Oradea, Braila, Arad, Bacau si altele.

Lifturile folosite de Elevate se afla, in marea majoritate, in blocurile de locuinte, dar au o importanta mare si cele din cladirile de birouri, din hoteluri sau din campusuri universitare.

In fiecare lift folosit de Elevate sunt cate doua panouri expunand reclame diferite (advertiseri diferiti, sau alte fete ale aceleiasi campanii publicitare) pentru a evita senzatia de monotonie.

Elevate Media a investit anul trecut peste 100.000 de euro pentru dezvoltarea retelei. In anii viitori conducerea planuieste o extindere catre alti tari in sistem de franciza. De fapt, metoda francizei a fost adoptata si pana acum de Elevate, pentru orasele din tara. Avantajul principal al extinderii prin franciza este, desigur, transferarea costurilor catre francizat.

O campanie de publicitate prin lifturi presupune expunerea in cel putin 50 de locatii, numar ce se poate extinde pana la 100 de lifturi, si costa de la 5.000 la 20.000 de euro, conform reprezentantilor agentiei. Cele mai mari campanii facute anul trecut au fost pentru KFC si Pizza Hut. Alti clienti importanti au mai fost Asmita Gardens si Renault.

De la toalete la cinematografe si frizerii

Un alt mijloc de comunicare indoor este publicitatea in toalete, numita si „restroom advertising”, concept dezvoltat de firma Oops Media, inca din anul 2000, de catre jurnalistul Mircea Toma si fotograful Constantin Stan. Cifra de afaceri a agentiei in 2006 a fost aproape dubla fata de anul anterior, ajungand la circa 280.000 de euro, conform lui Cristian Dragan, director executiv.

Publicitatea restroom ofera posibilitatea identificarii destul de exacte a publicului tinta, explica reprezentantul. Locatiile pentru reclame sunt alese in functie de varsta, sexul, si preocuparile consumatorilor vizati.

Oops expune in principal in toaletele din baruri si cafenele, din restaurante precum McDonald’s, KFC si Pizza Hut, din cinematografele Hollywood Multiplex si Movieplex Plaza, precum si in cele din reteaua de benzinari Mol. Rate-card-urile cele mai mari sunt in cinematografe unde ajung pana la 65 de euro (fara TVA) pentru o rama pe luna. Cele mai mici sunt in benzinariile Mol si in cluburi, unde inchirierea unei rame pe luna costa circa 30 de euro.

Recent, in 2005, agentia a incheiat un parteneriat cu o firma britanica de indoor, prin care s-a dezvoltat un proiect numit Salon Style Media, ce consta in expunerea de panouri in saloanele de infrumusetare, coafuri, frizerii, saloane de masaj sau de bronzat.

Clientii agentiei provin din sectoare diferite: telefonie mobila, fixa, medicamente, produse cosmetice, televiziuni, automobile, IT, reviste si producatori de bauturi, dar si organizatori de evenimente culturale sau sociale. Anul trecut, 30% din volumul campaniilor a fost reprezentat de promovari pentru activitati culturale.

Printre cei mai importanti clienti s-au numarat Vodafone, Romtelecom, Pfizer, Flanco si Always.

Reclame la shopping si in banci

Si sistemul de publicitate indoor prin intermediul ecranelor video din magazine, numit instoreTV, este folosit in Romania. Agentia care a dezvoltat conceptul este Monopoly Media, ai carei oficiali estimeaza pentru 2007 venituri de 3 milioane de euro. Mai mult de 30% din aceasta suma corespunde contractelor incheiate anul trecut.

[quote=Andreea Marcu, assistent general manager Monopoly]InstoreTv este o combinatie intre audienta televiziunilor clasice si outdoor[/quote]
Pana acum cele mai importante locatii in care au fost expuse ecranele video au fost marile centre comerciale, declara Andreea Marcu, asistent general manager la Monopoly. Cresterea sectorului de retail a contribuit mult la dezvoltarea retelei. Pentru 2007, conducerea agentiei planuieste sa investeasca mai mult si in locatiile non-retail, precum restaurante fast-food, mall-uri si aeroporturi.

Monopoly a dezvoltat in 2006 un proiect de instoreTV cu circuit inchis, folosit in interiorul marilor companii, cu multi salariati si multe unitati de lucru. Astfel, prima oara acest proiect a fost implementat pentru 100 de sucursale BRD din toata tara, purtand numele de BancaTv.

„Audienta instoreTv este de fapt, o combinatie intre audienta televiziunilor clasice si outdoor, in sensul ca audienta medie pe spot in instoreTv nu este mai mare decat audienta unui suport outdoor (5-7s) dar mesajul poate fi unul dinamic, beneficiindu-se astfel de avantajele mesajului video”, explica Andreea Marcu. Pentru a adapta spoturile la specificul instoreTv, agentia a infiintat anul trecut si un departament de creatie.

Ceea ce este interesant in folosirea acestui tip de publicitate in magazine, este ca, in general, mai mult de 50% din clienti nu sunt prezenti cu produse in locatiile in care se afla ecranele, spune Marcu. Importanta este gasirea unui public tinta pentru produsele respective care sa obtina astfel vizibilitate.

In magazinele mari sunt prezenti din 2005 si cei de la Brand Management, desi folosesc panouri publicitare, si nu ecrane video. Agentia expune in mall-uri, in hypermarket-uri si in centrele de afaceri mari din Bucuresti si din orase precum Iasi, Cluj, Timisoara si Constanta. Astfel, panourile de la Brand Management sunt prezente in Bricostore, reteaua Carrefour, Bucuresti Mall, in Central Shopping Center Cluj, Lotus Market din Oradea, precum si in cladirile de birouri Marriott, World Trade Center, Floreasca Business Center etc.

Compania s-a extins si in Bulgaria anul trecut, unde opereaza in doua mall-uri in Sofia si in circa 10 cladiri de birouri. Anul acesta planul de extindere al agentiei vizeaza Cehia si Ungaria.

Conducerea Brand Management estimeaza pentru 2007 o cifra de afaceri de 1 milion de euro, cu 30% mai mult fata de anul trecut.

Printre locatiile folosite de companie se numara si lifturile, in special cele din centrele de afaceri, alaturi de holurile de asteptare sau scarile rulante din mall-uri.

Clientii care expun in centrele de afaceri sunt sfatuiti sa isi pastreze layout-urile (fetele publicitare) aproximativ o luna de zile in locurile respective, suficient timp in care consumatorii sa perceapa mesajul transmis si sa se obisnuiasca cu el, explica Monica Manea, purtator de cuvant al agentiei. O perioada mai mare de timp nu ar fi eficienta, reclamele ar putea provoca o senzatie de saturatie pentru privitori.

Cu toate acestea, regulile se schimba pentru mall-uri, zone cu trafic ridicat de consumatori, unde un layout poate fi pastrat si 6 luni.

Cele mai mari rate-card-uri sunt in Bucuresti, iar o campanie poate costa de la 500 de euro la 40.000 de euro pe luna, suma necesara, de exemplu, pentru branduirea lifturilor-panorama. Pe undeva la mijloc se situeaza pretul de 13.000 de euro, solicitat de agentie pentru branduirea scarilor rulante din mall-uri. Agentia mai realizeaza si campanii de sampling, desi anul trecut aceasta activitate nu s-a numarat printre proiectele desfasurate.

Printre clientii Brand Management s-au numarat ING, Domenia Credit, Ballantines, Visa, Tschibo si Nivea, Vodafone si Dorna.

Si Indoor Media exploateaza o nisa noua, si anume expunerea in salile de fitness premium. Agentia foloseste locatiile din aproximativ 75% din salile din Bucuresti, adica circa 90 de cluburi de fitness, spune Maria Apostol, director de comunicare. Printre mijloacele de expunere se numara atat panourile publicitare cat si branduirea aparatelor de gimnastica. De exemplu, anul trecut a branduit benzi de alergat pentru KLM AirFrance.

In afara de aceste zone, Indoor Media mai expune si in caminele studentesti, in facultati si in campusuri universitare. Printre cele mai importante campanii s-au numarat cele realizate pentru Vodafone, Coca-Cola, Danone, Procter&Gamble si Cosmote. Agentia a obtinut in 2006 o cifra de afaceri de 210.000 de euro, de trei ori mai mare decat in anul precedent, iar pentru anul acesta estimeaza o crestere de 30%.

In concluzie, pentru anul 2007 este asteptata o dezvoltare semnificativa a sectorului de indoor, cu diversificarea canalelor si a modelelor de business. Tot mai multi jucatori vor intra pe segmentele de nisa, iar piata se va dubla, spun principalii jucatori.