- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Cum vad specialistii romani in online anul 2008

02 Jan, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Intrarea puternica de fonduri straine in Internetul romanesc, precum si "decolarea" organizarii de evenimente relevante pentru sector reprezinta doua tendinte importante ale online-ului local in 2007, urmand ca anul urmator sa aduca noi achizitii de companii romanesti si investitii ale grupurilor media traditionale in segmentul online.
Cum vad specialistii romani in online anul 2008

Parerile apartin mai multor reprezentanti ai companiilor media din online-ul romanesc, precum si mai multor antreprenori in domeniul Internetului, chestionati de catre DailyBusiness.ro.

[quote=Calin Fusu, director Neogen] Consider ca vom asista in 2008 la un numar de cel putin cinci ori mai mare de proiecte noi in online-ul romanesc[/quote]
„Investitiile fondurilor straine in online, respectiv in portalul Neogen si in eJobs, au fost unele dintre cele mai importante evenimente din online-ul romanesc in 2007”, este de parere Daciana Paraschiv, director executiv al portalului Rol.ro.

„Acesta a fost doar inceputul investitiilor in acest domeniu. Sunt convinsa ca si anul viitor vom avea surprize din acest punct de vedere”, a continuat Paraschiv.

De aceeasi parere este si Val Voicu, director al companiei de publicitate online AdEvolution. „Cele mai importante evenimente din NewMedia anului 2007 sunt preluarea eJobs si BestJobs de catre Tiger Investments. Cu siguranta vom asista la cateva miscari interesante si importante si in 2008, din acest punct de vedere si nu numai”, spune Voicu.

„Investitiile facute in 2007 in Neogen si eJobs doar au deschis drumul. Investitorii au realizat ce potential are piata online. Vom asista la investitii atat din partea fondurilor, cat si a investitorilor strategici. Acest lucru se va evidentia pe de o parte prin alocarea unor resurse semnificativ mai mari pentru acest segment online si pe de alta parte prin cresterea veniturilor generate de acest segment”, a completat Daciana Paraschiv.

Mircea Scarlatescu, managing partner la compania de servicii IT eSol ExpertIT, este de parere ca intrarea pe piata online din Romania a fondurilor de investitii straine „este un semn de maturizare si consolidare a industriei”.

Promovarea initiativelor antreprenoriale din online-ul Romanesc al anului 2007 a adus interes si pentru evenimentele de business dedicate sectorului.

„Ca si parere personala, doua dintre evenimentele ce mi s-au parut interesante anul acesta au fost Zilele Biz si Netcamp, pentru ca in ambele s-au promovat initiativele antreprenoriale de online din Romania”, este de parere Daniel Secareanu, director de comunicare al furnizorului de servicii online NetBridge.

Dragos Novac, care detine compania de software Krogos Software, a nominalizat Netcamp ca fiind „prima mare conferinta legata de industria de Internet”.

Au fost sau nu proiecte noi importante in online-ul romanesc din 2007?

In ceea ce priveste proiectele demarate in online-ul romanesc in 2007, parerile sunt impartite. Astfel, mai multi antreprenori sunt de parere ca au existat proiecte interesante, precum HappyFish.ro sau Trilulilu.ro care s-au dezvoltat puternic si promit, altii insa nesesizand nici o miscare demna de luat in seama.

„In 2007 nu a fost nici un proiect notabil nou in online, din punctul meu de vedere”, este de parere Dragos Novac.

„Proiecte noi de online au fost multe, dar au fost si multe relansari. E greu de spus care dintre aceste proiecte pare mai promitator. Din ce am observat, sunt antreprenori tineri in Romania care dezvolta proiecte noi de online si cred ca in 2008 acest lucru va deveni si mai vizibil, pentru ca aceste proiecte si acesti oameni au fost promovati in acest an si au o vizibilitate buna in piata”, este de parere Daniel Secareanu.

Adrian Alexandrescu, manager al diviziei de comunicare One-to-One la compania de marketing OgilvyOne, considera ca fiind foarte importante campaniile de blogvertising Dacia-Logan Kiss FM, campania IBM initiata de OgilvyOne, dar si campania de blogvertising castigata de Marketonline.ro.

„Din punctul meu de vedere, aceste campanii au avut cea mai mare vizibilitate in Internet in 2007”, a spus Alexandrescu.

Val Voicu a subliniat ca in 2007 „au aparut foarte multe site-uri pentru femei, semn ca pe acest segment va fi o concurenta destul de stransa. Numarul de site-uri pe diverse domenii a crescut simtitor. E clar ca anul viitor nu va fi unul usor pentru multi publisheri online”. Acesta a nominalizat ca un portal ce merita urmarit televiziunea online HappyFish.ro.

„Trilulilu.ro sau Joobs.ro sunt doua proiecte promitatoare, dar succesul lor va fi simtit mai tarziu”, este de parere Vlad Stan, fondatorul Vodanet, si in prezent antreprenor online. „De asemenea, venirea Google in Romania a fost un lucru important in 2007. Se pare ca in prezent Google a inrolat mai mult de 300 de site-uri in mai putin de un an”, a continuat acesta.

Calin Fusu, director general al Neogen, spune ca „Trilulilu.ro a inregistrat o crestere puternica si a reusit sa atraga si un investitor, lucru foarte important”.

„Sport.ro a avut o evolutie buna in 2007, dar dupa investitii foarte mari si multa publicitate, este adevarat”, este de parere Daciana Paraschiv.

„Venirea PayPal si Google in Romania sunt foarte importante, dar si implementarea sistemului de masurare a audientei BRAT (SATI) in online. Ca proiecte, cel mai important mi s-a parut Trilulilu.ro”, este de parere Mircea Scarlatescu.

Investitii masive si de cinci ori mai multe proiecte in online-ul anului 2008

„Marile grupuri media vor aloca resurse importante pentru dezvoltarea segmentului online, lucru care s-a vazut de altfel si in anul 2007. De asemenea, investitiile facute in online se vor materializa si in lansarea de proiecte noi si consolidarea si extinderea celor deja existente”, este de parere Daciana Paraschiv.

„Totodata, vom asista la o integrare a continutului video in zona online. In ceea ce priveste concurenta pe piata online din Romania, aceasta va fi din ce in ce mai acerba. In domeniul publicitatii online de exemplu, piata s-a segmentat iar numarul player-ilor a crescut. Este clar ca va fi o concurenta mai mare si vom asista la mutari de sah”, a continuat aceasta.

„Consider ca vom asista in 2008 la un numar de cel putin cinci ori mai mare de proiecte noi in online-ul romanesc. Oamenii si-au dat seama ca se poate, ca se castiga, vor fi proiecte noi de nisa, pe absolut orice domenii”, a declarat Calin Fusu, director general Neogen.

Acesta a adaugat insa ca nu vede investitii mari in online-ul romanesc in 2008.

„Nu cred ca vor fi investitii mari, achizitii importante de proiecte pentru ca inca nu exista ceva atat de mare incat sa atraga atentia. Maxim una-doua investitii peste 100.000 euro si poate cativa angel-investors care sa investeasca cateva zeci de mii de euro. Ei ar veni, dar inca nu au unde”, a spus Fusu.

Vlad Stan a spus ca 2008 va fi o perioada a antreprenorilor si a antreprenoriatului, „concurenta va creste exponential in urmatoarea perioada, pe cam toate segmentele online-ului”.

„Intrarea Yahoo in Romania este un lucru foarte important. Se va juca la alt nivel in 2008”, a conchis Stan.