New Media

Manager Google pe pietele emergente: \”Nu exista sa pierdem startul in Romania\”

03 Nov, 14:01 • emanuel.ceciu
Este o chestiune de cativa ani pana cand Google ar putea deschide in Romania un birou local. Piata autohtona creste foarte repede, comparativ cu alte tari la nivel global, in cativa ani putand atinge chiar nivelul unor tari dezvoltate din Europa de Vest, considera Steffen Ehrhardt, product specialist si project manager emerging markets al Google.
Manager Google pe pietele emergente: \Nu exista sa pierdem startul in Romania\

Steffen Ehrhardt contribuie la lansari de produse pe pietele emergente (Europa de Est, inclusiv Romania, Orientul Mijlociu si Africa) si sustine workshop-uri Google Product/Training-uri de produse si testari beta ale produselor noi. Ehrhardt a fost responsabil anterior de diverse produse Google precum si de anumite lansari in EMEA. Oficialul Google a studiat la Universitatea Particulara „Applied Sciences Goettingen Parallel Basic”, specializarea Sisteme de Informare si Administrarea Afacerilor si are si un master in Marketing International.

Ehrhardt a oferit un scurt interviu pentru DailyBusiness.ro, cu ocazia venirii sale la RoNewMedia 4.0, prima sa vizita in Romania. „Mi se pare o tara… interesanta”, a spus acesta, zambind.

DailyBusiness.ro: Spuneti ca Romania este interesanta. La ce nivel? In ce fel?
Steffen Ehrhardt: Am fost impresionat de multitudinea de masini de pe strada. Uneori si de marimea lor, trebuie sa recunosc. Este o tara de care doar auzisem pana acum, insa acum observ ca, fata de cele ce banuiam, Romania evolueaza foarte repede. Ca factor negativ, mai trebuie lucrat la infrastructura. De fapt pot face o paralela intre evolutia Internetului din Romania si infrastructura – in ciuda aparentelor, sunt interconectate.

DB: Adica?
SE: Factorul economic, in general, are efecte puternice asupra pietelor, inclusiv asupra segmentului digital. Factori foarte importanti ce pot duce la accelerarea evolutiei Internetului si a proiectelor online din Romania, a publicitatii, sunt introducerea abonamentelor de date mobile ieftine, de care sa poata profita cat mai multi. De asemenea, cresterea numarului jucatorilor de pe piata online si a proiectelor cat mai originale. Cu cat mai multe si mai ieftine, cu atat mai rapid va progresa Romania pe segmentul online.

DB: Unde ati incadra activitatea Google in Romania, comparativ cu prezenta in tari regionale precum Cehia, Ungaria sau Bulgaria?
SE: Exceptand Cehia si Rusia, Google este lider de piata in celelalte tari din Europa de Est, pe segmentul de cautare. In Rusia avem in prezent o cota de circa 30%. In Romania pot spune ca suntem lideri destul de detasat. Ca evolutie comparata cu alte tari, Romania se afla undeva putin in spatele Ungariei sau Poloniei, dar nu mult. Romania este putin in urma ca folosire a Google search sau YouTube, dar compania ia in calcul cand face aceste statistici si complexitatea folosirii acestor servicii. Practic, in alte tari, o pondere mai mare dintre utilizatori stiu cu adevarat sa foloseasca motorul de cautare Google, sa caute mai complex. Si YouTube are unele tool-uri foarte putin folosite in Romania.

DB: Cand considerati ca vom putea vorbi de piata online din Romania ca de o piata matura?
SE: Este o chestiune de timp. Poate trei ani, poate zece, tine de foarte multi factori, de la macro-economici la penetrarea Internetului broadband si mentalitate a utilizatorilor si publisherilor, advertiserilor.

DB: Are Google in plan deschiderea unui birou local in Romania?
SE: La fel, este o chestiune de timp pana cand Google va avea birou local si in Romania. Daca ne uitam inapoi in timp, acum sase ani, cand am inceput sa lucrez pentru Google, compania avea doar 3 birouri locale in Europa. Acum are 25, inclusiv in Polonia, Cehia si Ungaria. Mi-ar placea sa se deschida un birou si in Romania si, avand in vedere ca exista deja discutii in acest sens, nu este exclus ca in urmatorii ani sa se intample acest lucru. Deocamdata insa, nu pot oferi amanunte in acest sens.

DB: Nu considerati ca peste cativa ani ar putea fi destul de tarziu? Daca face Yahoo primi pasi mai rapid, de exemplu? Daca concurenta va creste foarte puternic aici si „pierdeti startul”?
SE: Niciodata nu este prea tarziu si piata din Romania inca este in crestere, inca se lucreaza la anumite mentalitati ceva mai invechite si la noi proiecte online. Nu exista sa „pierdem startul”.

DB: Ce v-ar placea sa vedeti mai des si ce va deranjeaza in activitatile digitale din Europa de Est si in special in Romania?
SE: Consider ca oamenii stau poate prea mult cu telefonul in mana si cu nasul in monitor, si uita de faptul ca socializarea directa conduce marile business-uri. Nu poti relationa social doar pe Internet sau prin telefon, este de preferat ca afacerile sa fie realizate fata in fata si asta ar trebui sa inteleaga si romanii. De asemenea, o problema prezenta si in Romania si care poate influenta negativ si prezenta Google in aceasta tara este spam-ul. Noi incercam, „din umbra”, sa luptam cu acest fenomen, sa nu distruga piata chiar inainte de a incepe cu adevarat puternic. O ultima problema, ce nu tine atat de Internet cat de telefonie, si vizeaza companiile telecom la nivel mondial, tine de taxele uneori enorm de mari pe care le practica operatorii pentru convorbiri internationale. Daca azi ma aflu in Africa de Sud si vreau sa vorbesc in Marea Britanie, sunt sigur ca o sa imi vina o factura exorbitanta.

DB: Ati spus ca dialogurile de business fata in fata sunt de preferat. Cu toate acestea oficiali Google vin foarte rar in Romania.
SE: (razand) Intr-adevar, poate nu am venit atat de des dar in mod sigur ne veti vedea din ce in ce mai des in Romania, in cadrul conferintelor in special. De asemenea, vine des in Romania Amelia Cretu, agency relationship manager Google AdWords Romania si ne comunica care sunt progresele, ce se mai intampla in online-ul de aici.

DB: Am auzit multa lume laudand Google ca aduce produse noi, inovatoare, de succes. Dar cu toate acestea, nici macar Google nu este fara greseala. Ce produs prezent pe piata in prezent considerati ca poate fi imbunatatit?
SE: Cred ca produsul care ar trebui sa fie mai bine promovat pentru a fi apreciat la adevarata lui valoare este poate Google Translate. Nu multi isi dau seama de oportunitatile de business ale acestui produs, care, recunosc, nu este inca perfect dar cu ajutorul lui, de exemplu, eu voi putea citi interviul pe care il veti scrie. Google Translate este folosit insa de catre unii, cu succes, in business-uri dezvoltate si in afara tarii de origine.

DB: Ce sfaturi ati da antreprenorilor din online din Romania?
SE: Daca au un produs bun, sa nu se limiteze la granitele tarii. Sa iasa cu el afara. Sa il promoveze. Acesta este de fapt si unul dintre marile plusuri ale Internetului, faptul ca nu exista granite si ar fi pacat sa nu se profite de acest lucru. Poti castiga oriunde, daca localizezi eficient un produs.

DB: Multi considera Google ca un „loc ideal” de munca. Sunteti de sase ani in companie, ce anume apreciati si ce sfaturi ati da managerilor din online din Romania, pentru motivarea angajatilor?
SE: Imi place ca lucrez la proiecte ce pot ajuta, intr-adevar, oamenii. Imi place ca tot timpul se inoveaza, nu te plictisesti niciodata. Am lucrat si la dezvoltarea YouTube, si la dezvoltarea motorului de cautare Google, tot timpul se intampla lucruri noi si interesante in, consider eu, cea mai dinamica industrie din prezent. Ca sfat pentru managerii romani – sa isi motiveze eficient angajatii, sa le lase pe cat posibil „mana libera” in proiecte, trasandu-le doar liniile generale.

DB: Concurenta pe piata online se inteteste la nivel international. Ce parere aveti de competitia pe segmentul motoarelor de cautare si pe sistemele de operare?
SE: Intr-adevar, concurenta creste dar datorita ei evolueaza si ritmul inovatiilor. Pot spune ca Microsoft merge in directia buna cu Windows 7 si sincer imi place sistemul lor de operare. Totodata Google face o treaba foarte buna cu browser-ul Google Chrome desi, tot foarte sincer, mi-a luat ceva timp sa renunt la Mozilla Firefox. Oricum, viitorul apartine open-source-ului, platformelor care permit dezvoltarea de aplicatii si imbunatatiri. Oricati angajati ar avea Google, cine stie din ce colt al lumii o minte stralucita va crea ceva foarte eficient pe baza scheletului software propus de noi. Cine stie, poate si un roman va avea o idee foarte buna, in viitor.