- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Podcasting-ul, sau cum pot companiile sa \”emita\” pe Internet cu o investitie de 5.000 de euro

13 Apr, 01:01 • Redactia DailyBusiness
Desi investitia initiala intr-un site de podcasting este estimata la doar circa 5.000 de euro, acest potential instrument de marketing nu a fost inca exploatat suficient de oamenii de afaceri din Romania.
Podcasting-ul, sau cum pot companiile sa \emita\ pe Internet cu o investitie de 5.000 de euro

Podcasting-ul este o metoda de distribuire prin intermediul Internetului a unor fisiere multimedia, de regula fisiere audio (o alta forma recenta de podcasting este vodcasting-ul, sau publicarea de clipuri video), care ulterior sunt rulate de utilizatori pe dispozitive mobile gen player audio, telefon mobil sau pe PC. Fisierele contin de regula informatii, comentarii, discutii pe teme concrete, interesante pentru nise de public.

In strainatate, in special pe piata americana, dinamica raspandirii podcasting-ului este accelerata. Daca in 2004 doar 0,8 milioane de utilizatori americani ascultau podcasting-uri, pana in 2010 se preconizeaza ca acest numar va creste la 56,8 milioane, conform unei cercetari realizate de compania americana de statistica in domeniul tehnologic Diffusion Group. Pot fi ascultate podcasting-uri pe teme diverse, de la comentarii sportive pana la analize politice sau informatii pentru pasionatii de pescuit.

In Romania, comunitatea ascultatorilor de podcasting este inca mica, de ordinul miilor de persoane, insa interes exista, inclusiv din partea oamenilor de business.

Din punct de vedere al unei potentiale afaceri, directorul companiei de procesare de plati online DotCommerce Madalin Matica este de parere ca podcasting-ul poate deveni un business bun doar in momentul in care continutul sau are ca target o nisa exacta. Cele mai accesibile nise din punctul sau de vedere ar fi cele care atinge teme business si de IT, ca industrie in plina crestere si care genereaza un interes constant crescator. „Comunitatea oamenilor de afaceri poade deveni un early adopter pentru podcast”, a spus Matica pentru DailyBusiness.

„Cred in podcasting si cred ca el poate avea un viitor excelent. Deocamdata insa nu este un main-stream si are citeva probleme cu care ar trebui sa se confrunte. In principal este problema continutului care nu poate fi indexat si problema cautarii in interiorul podcastului”, a spus Matica, precizand ca el asculta circa 3-4 emisiuni podcasting pe saptamana.

[quote=Madalin Matica, DotCommerce]Personal, ascult podcast-uri in masina, in timpul pierdut in traficul exasperant din Bucuresti[/quote]
Matica spune ca puterea podcasting-ului nu sta neaparat in potentialul sau de business. „As investi intr-o asemenea afacere mai degraba pentru a crea un pol de PR si/sau branding decat pentru a scoate profit”.

Companiile ce s-ar putea folosi de podcasting la nivel de advertising si/sau comunicare cu potentialii clienti sunt „acele companii al caror public tinta utilizeaza cu o frecventa peste medie internetul, atat pentru informare cat si pentru documentare, asupra unor subiecte de care este interesat”, in opinia Gabrielei Darie, consultant independent pentru compania de consultanta marketing Trout&Partners si pentru compania de mesagerie rapida Fan Courier. Cu alte cuvinte, companii care au ca obiect de activitate marketing-ul, comunicarea, PR-ul. Un alt subiect interesant ar putea fi politica, mai spune ea.

Podcasting-ul poate fi utilizat si ca mijloc de raspandire a stirilor. Prima televiziune romaneasca care a introdus podcasting-ul ca metoda de pastrare si raspindire a informatiilor este Realitatea TV. Contactati de catre DailyBusiness, oficialii televiziunii nu au oferit niciun detaliu cu privire la strategia introducerii acestui serviciu sau la intentiile de dezvoltare.

Matica spune ca unica modalitate in care cineva ar putea scoate profit considerabil dintr-o astfel de afacere ar fi publicitatea pe Internet, intrucat, „in ziua de azi totul este gratuit pe zona de blogging si asa trebuie sa ramana si pe zona de podcasting”. Astfel, el exclude posibilitatea tarifarii download-ului de emisiuni podcasting.

Directorul general al agentiei de marketing Kinecto, Radu Ionescu, este unul din realizatorii Podio, un site ce publica periodic, de mai bine de un an, podcast-uri pe teme de afaceri.

[quote=Radu Ionescu, co-fondator al site-ului de podcasting Podio]Apreciez cel mai mult talk-showurile cu invitati, in special cu antreprenori, si acesta e si formatul Podio, cel putin pentru moment[/quote]

Ceilalti fondatori ai proiectului Podio sunt Dragos Novac si Cristian Manafu.

Ionescu a precizat ca nu intentioneaza sa tarifeze download-ul podcasturilor dar, daca site-ul va inregistra un trafic sau un numar de download-uri relevant, va lua in calcul optiunea de a pune publicitate pe site. In prezent, conform statisticilor afisate pe site, Podio inregistreaza circa 50 de vizite si 100 de afisari in medie pe zi. De la lansarea site-ului au fost inregistrate peste 15.000 de vizite si 25.000 de afisari.

De aceeasi parere a fost si Darie, care a subliniat ca, pe termen lung, modelul de business cu cele mai mari sanse de profit este tot valorificarea audientelor pentru a obtine venituri din publicitate. „In Romania, cultura achizitiilor electronice este inca intr-o faza incipienta si se dezvolta intr-un ritm mai lent decat cultura advertising-ului”, a spus ea.

Investitia initiala intr-o afacere electronica este mai accesibila si mai putin costisitoare decat in una traditionala, este de parere Matica. Astfel, el considera ca pentru un site de podcasting ar fi nevoie de o suma initiala de aproximativ 5.000 de euro.

„Desi in strainatate sunt mii de talk-show-uri pe cele mai diverse teme, care apoi sunt transformate in podcast-uri, in Romania aceasta nisa nu a fost inca aproape deloc exploatata, deocamdata Podio ramanand la nivel de hobby”, a accentuat Ionescu.

Site-urile de podcasting specializate din afara Romaniei sunt cele care se bazeaza in general pe creatii proprii (subiecte de marketing, strategie de marketing, comunicare, PR) ale autorilor. Podcasturile vin in sprijinul specialistilor din industriile respective si in intampinarea celor interesati, a precizat Gabriela Darie.

Intrucat ascultarea dialogului inregistrat in podcast necesita in general atentie concentrata, unul din minusurile acestei forme de informare ar fi imposibilitatea ascultarii informatiilor in timp ce utilizatorul se ocupa cu altceva, de exemplu cand lucreaza pe computer sau citeste. Lipsa unui numar relevant de linkuri podcast gasite la un search pe un motor de cautare este in continuare o problema in Romania. Aceasta inseamna ca nu se asigura un flux constant de vizitatori pe site-urile de podcasting. Nefiind vizitatori, a spus Matica, automat este mai greu sa generezi profit.

Gabriela Darie este insa de parere ca odata cu evolutia tehnologiei si internetului, podcasting-ul va depasi statutul de mijloc de comunicare de nisa si se va raspandi catre categorii mai largi de public.