- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Bucurestiul are de 10 ori mai putine spatii comerciale decat Varsovia

09 Mar, 12:16 • Redactia DailyBusiness
Stocul de spatii in mall-urile din Bucuresti cuprinde aproximativ 150.000 metri patrati, insemnand 0,07 metri patrati pe cap de locuitor, o valoare de peste 10 ori mai scazuta decat in Varsovia.
Bucurestiul are de 10 ori mai putine spatii comerciale decat Varsovia

De asemenea, raportul este de cinci ori mai mic decat in Praga si de aproape patru ori mai mic decat in Budapesta.

Varsovia are un stoc de spatii comerciale tip mall de circa 1,3 milioane metri patrati, adica 0,79 metri patrati patrati pe cap de locuitor, Praga circa 460.000 mp, adica 0,38 metri patrati per capita, iar Budapesta circa 550.000 metri patrati, adica 0,27 metri patrati per capita, conform consultantilor DTZ Echinox.

„Comparativ cu celelate capitale din Uniunea Europeana, Bucurestiul dispune in continuare de o oferta limitata de spatii comerciale moderne raportat la numarul de locuitori. Prin urmare ne asteptam ca cererea pe aceasta piata sa se mentina in crestere, urmand sa se stabilizeze in urmatorii 2 ani, pe masura ce noile proiecte vor fi livrate pe piata”, a declarat Aura Voiculescu, consultant senior in cadrul departamentului retail al DTZ.

Expansiune pe comercial

Desi in 2006 nu a fost finalizat nici un proiect nou pe piata romaneasca de retail, pentru 2007 si 2008 este asteptata finalizarea a trei noi mall-uri, Baneasa Shopping City, Liberty Mall si Cotroceni Park, acestea insumand 144.000 de metri patrati de spatiu de retail.

In 2009 vor fi livrate inca trei proiecte majore – Sun Plaza in sectorul 4 (76.600 metri patrati), Promenada in sectorul 1 (33.000 metri patrati) si Colosseum in sectorul 6 (140.000 metri patrati). Acesta din urma, dezvoltat de catre Modus Properties, va fi cel mai mare mall din Bucuresti.

Pe langa aceste proiecte, Bucuresti Mall isi va extinde suprafata cu inca 8.000 metri patrati anul acesta. Noua aripa a mall-ului va fi legata de corpul actual al cladirii si va fi insotita de o parcare supraetajata.

„Cu toate ca beneficiaza de prezenta populatiei cu cele mai mari venituri din capitala, zona de nord nu este deservita inca de un centru comercial modern”, a precizat Aura Voiculescu.

Bucurestiul este si va ramane in continuare piata cea mai activa din sectorul imobiliar romanesc. Spre deosebire insa de piata spatiilor de birouri, piata de retail a inregistrat dezvoltari semnificative si in principalele orase din provincie.

250.000 de metri patrati de suprafata inchiriabila urmeaza sa fie livrati in provincie pana la sfarsitul lui 2008.

In Cluj se vor livra 91.000 de metri patrati de spatii comerciale in urmatorii doi ani prin finalizarea Iulius Mall (30.000 mp) si Polus (61.000mp), iar in Constanta 37.000 de metri patrati prin City Center (14.000 mp) si City Park (23.000 mp).

Vor mai fi finalizate centre comerciale tip mall in Brasov (Unirea Center), Bacau (Arena Shopping Center), Pitesti (Euromall), Galati (Euromall) si Targu Mures (European Retail Park).

Piata centrelor comerciale de tip mall din Romania cunoaste o dinamica ce va continua si in urmatorii ani, ca urmare a cresterii nivelului de trai si a diversificarii produselor financiare de credit pentru persoanele fizice.

In aceste conditii, va creste si interesul marilor retaileri pentru piata din Romania, ceea ce va impulsiona dezvoltarea de noi centre comerciale moderne.

„Toate noile proiecte de centre comerciale sunt moderne, respectand regulile generale internationale referitoare la design si layout, ratie locuri de parcare, prezenta unor chiriasi ancora, existenta food-court-ului, cinema, zona de distractie, servicii de calitate”, a adaugat Aura Voiculescu.

„Putem spune chiar ca vom asista la o trecere directa de la centrele comerciale de prima generatie (cum este de pilda reamenajarea vechilor magazine universale – Unirea Shopping Center) la centre foarte moderne, care vor putea concura orice mall din Europa Centrala si de Est: Polonia, Ungaria, Cehia”, a conchis oficialul DTZ.