- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Retailerii si dezvoltatorii de mall-uri dau vina unii pe ceilalti pentru scaderea vanzarilor

30 Sep, 18:29 • Redactia DailyBusiness
Vanzarile din retail au scazut semnificativ in 2009, iar comerciantii si dezvoltatorii de mall-uri dau vina unii pe ceilalti pentru aceasta situatie, primii invocand chiriile prea mari, in timp ce proprietarii centrelor spun ca unele magazine nu au marfa si personal calificat pentru promovare, potrivit Mediafax.
Retailerii si dezvoltatorii de mall-uri dau vina unii pe ceilalti pentru scaderea vanzarilor

Vanzarile de retail din Romania au scazut in acest an cu 20%, reprezentand cel mai mare declin din Europa Centrala si de Est, unde media a fost de 10-15%, cele mai afectate fiind sectorul electronicelor si electrocasnicelor, al mobilei si cel de moda.

„In Romania, cheltuielile logistice sunt de 3-4 ori mai mari decat in alte tari din Europa din cauza infrastructurii. Puterea de cumparare este mai mica, si cu toate acestea dezvoltatorii de centre comerciale ne impun costuri de inchiriere foarte mari. Inainte piata era dictata de dezvoltatori, care impuneau conditiile lor, acum a venit randul nostru”, a declarat, miercuri, Markus Pinggera, directorul de extindere al retailerului de incaltaminte Deichmann, la un seminar organizat de International Council of Shopping Centers.

In opinia sa, retailerii si dezvoltatorii nu isi inteleg problemele unii altora.

La randul sau, Radu Tanasescu, directorul operational al grupului Anchor, dezvoltatorul mall-urilor Bucuresti Mall si Plaza Romania, a precizat ca sunt unele magazine din centrele comerciale care nu se adapteaza pietei si astfel sunt afectate vanzarile.

„Exista magazine unde colectiile nu sunt schimbate la timp, nu au oameni de vanzari pregatiti, nu au marketing, nu au promotii”, a spus Tanasescu.

In plus, Reuven Havar, directorul pentru Romania al companiei AFI Europe, care va deschide luna viitoare centrul comercial AFI Cotroceni Mall, a precizat ca retailerii cer reduceri de chirii in conditiile in care, desi este criza, compania nu a beneficiat de vreo scadere a pretului din partea constructorului.

„Retailerii cer discounturi pentru ca este criza. Noi nu am primit nicio reducere de pret din partea constructorului. Constructia ne-a costat tot atat cat am estimat anterior (circa 300 milioane de euro – n.r.). Si noi suntem in aceeasi situatie in care sunt si retailerii si nu am primit reducere de la constructor”, a mentionat Havar.

El a mentionat ca in cazul proiectului pe care compania il va deschide luna viitoare a acordat discounturi foarte mici pentru anumiti retaileri, care se traduc prin scaderea veniturilor cu 5-6%.

„Am pierdut 5-6% din venituri prin aceste discounturi, dar am recuperat o parte din ele prin marirea suprafetei alocata pentru inchiriere prin reproiectarea anumitor spatii. In final pierderea este de doar 2-3% din venituri”, a precizat Havar. Acesta a mentionat ca pentru circa 5% din suprafata inchiriata, retailerii au renuntat sa deschida magazine deoarece nu aveau bani pentru amenajarea unitatilor. Spatiile au fost inchiriate de alte companii.

AFI Europe a estimat ca veniturile din chirii in cazul proiectului din Cotroceni, cu o suprafata inchiriabila de 76.000 metri patrati, se vor ridica la 30-32 milioane de euro pe an.

Pe de alta parte, Grigoris Zarifopoulos, directorul general al companiei Marinopoulos, care a adus brandul Gap in Romania, a precizat ca atragerea unui numar ridicat de oameni intr-un mall nu asigura si un anumit nivel al vanzarilor.

„Nu avem certitudinea ca aceia care merg la supermarketul dintr-un mall se vor inghesui sa cumpere si din celelalte magazine”, a spus Zarifopoulos.

Cu toate problemele de pe piata, reprezentantii celor doi retaileri au precizat ca au in vedere extinderea in Romania.

„Ne extindem cat putem de repede, dar piata este limitata in acest moment”, a precizat reprezentul Deichmann.

Seful Marinopoulos a mentionat ca urmatorul pas pe piata din Romania este deschiderea unui magazin stradal.

„Vrem sa ne intarim brandul, mai intai in Bucuresti, prin deschiderea unei unitati stradale, si apoi vom tinti si alte orase din tara”, a spus Zarifopoulos.

Gap este prezent pe piata locala cu doua magazine, in Baneasa Shopping City si in Plaza Romania, iar Deichmann cu 14 magazine in mai multe orase din tara, inclusiv Bucuresti.