Valoarea pietei materialelor de constructii este estimata la trei miliarde de euro in 2014, din care 1,2 -1,3 miliarde de euro vor fi importuri, in special pentru produse de lux, a declarat, pentru Agerpres, Claudiu Georgescu, presedinte Asociatiei Producatorilor de Materiale pentru Constructii din Romania (APMCR).
"Piata materialelor de constructii, in acest moment, ca si
industria constructoare, se afla la un nivel foarte jos comparativ cu 2008 cand
a fost anul nostru de varf. Daca ne uitam la structura de anul trecut, vom
vedea ca, paradoxal, piata materialelor de constructii a fost sustinuta de lucrarile de reparatii capitale si constructiile ingineresti.
Sectorul locuintelor a fost sub anul 2012, iar sectorul de autostrazi inca nu a
inceput sa creasca. Se observa o crestere foarte mica la ciment, dar inca nu
este semnificativa, ceea ce denota ca nici programul de autostrazi nu merge pe
doua sau trei benzi, daca putem spune asa. Ca tendinta, speram ca dupa luna mai
sa se imbunatateasca lucrurile in domeniul constructiilor si speram in
programul european 2014-2020 unde sunt prevazute niste investitii care speram sa
fie si realizate", a precizat Claudiu Georgescu.
Companiile de constructii spun ca 2013 a fost pentru ele cel
mai slab an de la inceputul crizei economice. Piata materialelor de constructii,
asemenea industriei de profil, a consemnat o scadere de pana la 40% in ultimii
cinci ani ca urmare a crizei care a afectat cei mai importanti actori din
sector.
"Se observa in piata de materiale de constructii o
concentrare a producatorilor. Producatorii mici incep sa nu mai poata faca fata
taxelor si concurentei marilor producatori care, bineinteles, au productivitate
mult mai mare si isi pot permite sa si investeasca in cercetare ceea ce micii
producatori nu pot. Din punct de vedere tehnologic, intreaga piata mondiala de
materiale de constructii se afla intr-un proces de restructurare si redefinire
mai ales ca materialele de constructii sunt privite, in ultimii ani, ca un
produs care defineste produsul final (casa), sa respecte cerintele actuale,
precum cele ale locuintelor, cladirilor pasive, casele cu energie zero, iar
fondul de locuinte din Romania necesita o primenire substantiala. E adevarat,
costurile sunt foarte mari, dar trebuie sa facem un efort mai ales ca situatia
energetica din zona noastra, mai ales dupa evenimentele din Crimeea, a cunoscut
o inrautatire. Deci trebuie sa ne asiguram la nivel national si o strategie de
aducere a locuintelor la nivel de eficienta', a spus Claudiu Georgescu.
Conform statisticilor, Romania are un consum casnic de
energie (incalzire-racire plus iluminat) de aproape 40% din consumul energetic
national.
Aceasta cifra arata, conform APMCR, ca exista un potential formidabil
de economisire, cel putin intr-o prima etapa si asigurarea unei securitati
energetice a Romaniei.
"Incercam sa exportam produsele romanesti pe pietele
limitrofe. Materialele de constructii au o caracteristica de export speciala.
Din cauza pretului de transport ne limitam la piete apropiate, nu putem
exporta, de exemplu, in Suedia, dar pe zona locala, Ungaria, Serbia, Bulgaria,
Moldova, putin spre Ucraina si, in situatii mai delicate, chiar spre Turcia
unde cererea este mare si ar putea fi niste debusee pentru noi pentru a nu
depinde integral de piata interna. Adica sa avem o marja de profit, sa avem de
unde trai", a precizat presedinte Asociatiei Producatorilor de Materiale pentru
Constructii din Romania.
In acest moment, in piata, nu se anunta nici investitii in
fabrici de foarte mare capacitatea.
"Problema in piata este fuziunea Lafarge-Holcim, cei doi
producatori detinand circa 66% din piata de ciment din Romania. Prin
restructurare, nu au fost insa anuntate inchideri de fabrici. Romania
beneficiaza din fericire de o structura de productie geografica, pentru ciment,
foarte bine repartizata in teritoriu. Ea este repartizata, in principal, de-a
lugul Carpatilor unde se gaseste materia prima si in Dobrogea-Medgidia unde resursele
sunt foarte aproape si pot fi produse competitive", a explicat Georgescu.
Citeste si: Cea mai incercata victima a crizei. Cine va trezi piata constructiilor, mall-urile sau autostrazile?
COMPANII
2013, cel mai slab an pentru constructii de la inceputul crizei. Ce urmeaza in 2014
21 aprilie 2014, ora 19:01
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (niciun comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
Materialele zilei din COMPANII
14 iunie 2022, ora 14:06 in Companii |
80 vizualizari |
0 comentarii
02 iunie 2022, ora 10:39 in |
67 vizualizari |
0 comentarii
30 mai 2022, ora 11:44 in |
61 vizualizari |
0 comentarii
14 aprilie 2022, ora 13:49 in |
83 vizualizari |
0 comentarii
Articole similare
- Aurul, argintul, dar si metalele industriale, corodate de inflatie, declinul manufacturilor din China si razboiul din Ucraina - XTB
- Cum poti divorta si partaja bunurile comune pe cale amiabila in Romania?
- Alexander Pitchka este noul General Manager al JTI România, Moldova și Bulgaria, din mai 2022.
- Mircea Varga este noul presedinte al Consiliului de Administratie al TEILOR Holding
- 82% dintre angajatii din turism castiga sub salariul mediu pe economie
Ultima ora
- Ionut Tanasoaica este noul CEO Electromontaj (joi, 13:40)
- Arctic dublează capacitatea de producție la fabrica din Ulmi, Dâmboviția (joi, 13:36)
- Xella vinde divizia de prefabricate din beton Macon (marti, 15:51)
- Arctic deschide in Romania un hub regional de piese de schimb care va deservi 23 de tari (joi, 12:29)
- Agroserv Mariuta: Afaceri de 68,4 milioane de lei in 2021, in crestere cu 40% (marti, 13:56)
- Razboiul din Ucraina si sanctiunile economice impuse Rusiei: temeri pentru o noua criza alimentara (joi, 11:45)
- Pregatirea casei pentru un atac nuclear pe timp de razboi (luni, 17:19)
- Cum vad succesul antreprenorii romani: 47% considera ca resursa umana este cea mai importanta (miercuri, 14:55)
- Coca-Cola HBC România își extinde portofoliul de cafea cu un nou brand, Caffè Vergnano (miercuri, 14:46)
- Agroland Agribusiness vizeaza vanzari de aproximativ 48 milioane de lei in 2022 (luni, 15:00)