COMPANII

2013, cel mai slab an pentru constructii de la inceputul crizei. Ce urmeaza in 2014

21 aprilie 2014, ora 19:01 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
constructii.jpg
Valoarea pietei materialelor de constructii este estimata la trei miliarde de euro in 2014, din care 1,2 -1,3 miliarde de euro vor fi importuri, in special pentru produse de lux, a declarat, pentru Agerpres, Claudiu Georgescu, presedinte Asociatiei Producatorilor de Materiale pentru Constructii din Romania (APMCR).

"Piata materialelor de constructii, in acest moment, ca si industria constructoare, se afla la un nivel foarte jos comparativ cu 2008 cand a fost anul nostru de varf. Daca ne uitam la structura de anul trecut, vom vedea ca, paradoxal, piata materialelor de constructii a fost sustinuta de lucrarile de reparatii capitale si constructiile ingineresti. Sectorul locuintelor a fost sub anul 2012, iar sectorul de autostrazi inca nu a inceput sa creasca. Se observa o crestere foarte mica la ciment, dar inca nu este semnificativa, ceea ce denota ca nici programul de autostrazi nu merge pe doua sau trei benzi, daca putem spune asa. Ca tendinta, speram ca dupa luna mai sa se imbunatateasca lucrurile in domeniul constructiilor si speram in programul european 2014-2020 unde sunt prevazute niste investitii care speram sa fie si realizate", a precizat Claudiu Georgescu.  

Companiile de constructii spun ca 2013 a fost pentru ele cel mai slab an de la inceputul crizei economice. Piata materialelor de constructii, asemenea industriei de profil, a consemnat o scadere de pana la 40% in ultimii cinci ani ca urmare a crizei care a afectat cei mai importanti actori din sector.

"Se observa in piata de materiale de constructii o concentrare a producatorilor. Producatorii mici incep sa nu mai poata faca fata taxelor si concurentei marilor producatori care, bineinteles, au productivitate mult mai mare si isi pot permite sa si investeasca in cercetare ceea ce micii producatori nu pot. Din punct de vedere tehnologic, intreaga piata mondiala de materiale de constructii se afla intr-un proces de restructurare si redefinire mai ales ca materialele de constructii sunt privite, in ultimii ani, ca un produs care defineste produsul final (casa), sa respecte cerintele actuale, precum cele ale locuintelor, cladirilor pasive, casele cu energie zero, iar fondul de locuinte din Romania necesita o primenire substantiala. E adevarat, costurile sunt foarte mari, dar trebuie sa facem un efort mai ales ca situatia energetica din zona noastra, mai ales dupa evenimentele din Crimeea, a cunoscut o inrautatire. Deci trebuie sa ne asiguram la nivel national si o strategie de aducere a locuintelor la nivel de eficienta', a spus Claudiu Georgescu.



Conform statisticilor, Romania are un consum casnic de energie (incalzire-racire plus iluminat) de aproape 40% din consumul energetic national.

Aceasta cifra arata, conform APMCR, ca exista un potential formidabil de economisire, cel putin intr-o prima etapa si asigurarea unei securitati energetice a Romaniei.  

"Incercam sa exportam produsele romanesti pe pietele limitrofe. Materialele de constructii au o caracteristica de export speciala. Din cauza pretului de transport ne limitam la piete apropiate, nu putem exporta, de exemplu, in Suedia, dar pe zona locala, Ungaria, Serbia, Bulgaria, Moldova, putin spre Ucraina si, in situatii mai delicate, chiar spre Turcia unde cererea este mare si ar putea fi niste debusee pentru noi pentru a nu depinde integral de piata interna. Adica sa avem o marja de profit, sa avem de unde trai", a precizat presedinte Asociatiei Producatorilor de Materiale pentru Constructii din Romania.  

In acest moment, in piata, nu se anunta nici investitii in fabrici de foarte mare capacitatea.

"Problema in piata este fuziunea Lafarge-Holcim, cei doi producatori detinand circa 66% din piata de ciment din Romania. Prin restructurare, nu au fost insa anuntate inchideri de fabrici. Romania beneficiaza din fericire de o structura de productie geografica, pentru ciment, foarte bine repartizata in teritoriu. Ea este repartizata, in principal, de-a lugul Carpatilor unde se gaseste materia prima si in Dobrogea-Medgidia unde resursele sunt foarte aproape si pot fi produse competitive", a explicat Georgescu.

Citeste si: Cea mai incercata victima a crizei. Cine va trezi piata constructiilor, mall-urile sau autostrazile? 
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 15 Noiembrie 2019, 00:16
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter