- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

OUG 50 a daramat multe \”mituri\” impuse de banci. Vezi ce au obtinut clientii

17 Nov, 00:01 • gecad.net
Ordonanta 50 a functionat ca un demolator de "mituri" pe care bancile le-au vehiculat ani de-a randul pentru a mentine costurile creditelor la niveluri ridicate. Rand pe rand, obligate de OUG 50, bancile au renuntat la unele principii pe care le-au sustinut puternic in ultimii ani, alimentand astfel suspiciunile ca multe costuri erau si sunt inca mentinute artificial.
OUG 50 a daramat multe \mituri\ impuse de banci. Vezi ce au obtinut clientii

Lectia pe care clientii au invatat-o dupa aparitia OUG 50 este de a pune sub semnul intrebarii practicile bancare si de a nu accepta tot ce prezinta banca drept litera de lege. Iata care sunt miturile care functionau inainte de aparitia actului normativ si care acum nu mai stau in picioare.

Nu putem negocia dobanzile individual cu clientii pentru ca ar fi prea complicat.

In urma cu doar cateva luni, Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, spunea ca bancile nu pot negocia costurile creditelor cu clientii persoane fizice. Ajustarea dobanzii la cererea clientului s-ar putea face doar cu aprobarea conducerii, ceea ce ar intarzia foarte mult acordarea imprumutului, spunea Ghetea.

Insa foarte multi clienti au scris pe forumuri ca, in urma intrarii in vigoare a ordonantei, au reusit sa isi negocieze destul de repede cu bancile costurile creditelor si sa obtina alte valori decat cele propuse initial de banca, demonstrand ca procesul nu era chiar atat de complicat.

Pe forumurile clientilor nemultumiti ai Alpha Bank, Volksbank, RBS si a multor altor banci apar opinii ale clientilor potrivit carora acestia au obtinut scaderi de dobanzi atunci cand au resprins conditiile din actul aditional pe care il impusese creditorul.

Mai mult, unele banci au acceptat chair sa modifice cerintele in privinta comisioanelor, asa cum apareau ele in anexe.

Astfel, dupa aparitia OUG 50, UniCredit a adaugat un comision nou creditelor, de 50 de euro, pentru anumite servicii solicitate de clienti bancii, acesta fiifn perceput pentru fiecare dintre serviciile prestate la cererea imprumutatului pe durata creditului.

Totusi, UniCredit a acceptat sa nu mai perceapa clientilor comisionul de 50 de euro pentru „notificarea modificarilor impuse de legislatie legate de modificarea contractului de credit”, desi initial anuntase clientii ca va percepe taxa si pentru aceste servicii.

Cash-ul este scump, de aceea nu putem renunta la comisionul de rambursare anticipata.

In urma cu cateva luni, tot Radu Ghetea spunea ca bancile sunt fortate sa taxeze rambursarea anticipata, deoarece cash-ul pe care clientul il plateste in avans obliga banca sa recurga la operatiuni complicate, care o costa.

Cu toate acestea, cele mai multe banci locale s-au conformat imediat prevederilor Ordonantei 50 si au redus comisionul de rambursare in avans la maxim 1% pentru creditele cu dobanda fixa, in timp ce in cazul imprumuturilor cu dobanda variabila l-au anulat, fara a exista declaratii semnificative de protest din partea bancherilor.

BCR si CEC Bank, alaturi de alte banci din piata, au emis comunicate imediat dupa intrarea in vigoare a ordonantei prin care au anuntat ca adapteaza comisionul de rambursare anticipata la prevederile actului normativ.

Dobanzile reflecta costurile mari ale bancilor. Ele nu isi pastreaza mai nimic pentru castigul propriu.

Pentru a justifica nivelul ridicat al dobanzilor, bancile din Romania invoca de regula costul mare al fondurilor cu care se finanteaza, generat de riscul de tara, de riscul clientului si de costurile operationale.

Multe banci au acceptat insa sa scada dobanzile si comisioanele creditelor in cadrul negocierilor purtate pe fondul OUG 50, ceea ce arata ca exista suficienta marja de manevra in aceasta zona.

Clientii pot avea garantia ca ne purtam frumos cu ei. Nicio banca nu si-ar da singura o lovitura de imagine, procedand altfel.

Acesta a fost unul din principiile pe care bancile il vehiculau ca litera de lege pentru a isi convinge clientii ca piata nu le-ar permite sa se poate urat cu ei, pentru ca banca ar suferi o lovitura de imagine, ceea ce i-ar aduce pierderi imense.

Modul in care bancile s-au comportat cu clientii dupa aparitia Ordonantei 50 a demonstrat insa ca teama unei lovituri de imagine nu functioneaza in toate cazurile.

De exemplu, multe dintre ele au evitat negocierile cu clientii pe tema contractelor de credit, chiar daca astfel au ajuns sa fie date in judecata.

Volksbank si Banca Comerciala Romana au fost date in judecata de grupuri de clienti dupa ce oficialii ambelor banci au refuzat sa se prezinte la intalnire de conciliere propuse de debitori.

Disponibilitatea altor banci in a negocia cu clientii conditiile de creditare i-a determinat insa pe unii debitori sa creada ca ar putea obtine costuri mult mai bune la credite. Asa incat unii clienti au incercat sa forteze mana bancherilor, pretinzand scaderea dobanzilor pana la niveluri pe care bancile nu si le-ar putea permite.

De altfel, unele argumente puse in joc de bancheri s-au dovedit a fi reale, si au fost confirmate in cadrul negocierilor dintre banci si clienti pe fondul OUG 50.

Concluzia care s-ar putea trage este, pe de o parte, ca unele dintre ele nu doresc sa renunte prea usor la castiguri. Pe de alta parte insa, in multe cazuri a fost vorba de banci care nu pot renunta pentru ca oricum au impins costurile prea jos in trecut, in dorinta de a castiga cota de piata. Totodata, exista si banci care nu pot cobori mai mult dobanzile la credite deoarece se finanteaza scump de pe piata interbancara, chiar mai scump decat alti actori de pe piata.

Ordonanta de Urgenta 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori, transpune in legislatia romaneasca Directiva Europeana 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipata la creditele cu dobanda variabila si calcularea dobanzii in functie de un indice de referinta transparent, la care se adauga o marja fixa, care nu poate fi modificata fata de contractul initial.

Zeci de mii de clienti ai bancilor din Romania s-au organizat in grupuri pe Internet, pentru a fi mai bine informati cu privire la problemele pe care le intampina cu banca si despre cum sa negocieze cu institutia pe fondul OUG 50, dar si pentru a putea sa declanseze procese colective impotriva bancilor. Totusi, unele dintre grupuri nu au reusit sa reuneasca multi clienti ai respectivelor banci, iar in cadrul altor grupuri exista mai multe opinii divergente in privinta viitoarelor actiuni necesare, ceea ce ingreuneaza luarea deciziilor.

Unele dintre nemultumirile clientilor sunt legate de abuzuri ale bancilor precum perceperea unui comision de risc pe perioada desfasurarii creditului, modificarea abuziva a dobanzilor sau calcularea gresita a dobanzii, dar exista si foarte multe persoane care reclama implementarea incorecta a ordonantei privind imprumuturile populatiei, aprobata de Guvern in luna iunie.

La inceputul lui septembrie existau pe Yahoo grupuri formate din clienti ai BCR, BRD, Volksbank, Alpha Bank, Raiffeisen, ING, Bancpost, RBS, Credit Europe Bank, OTP Bank, Banca Romaneasca si Banca Transilvania, potrivit Mediafax.

Senatul a aprobat la inceputul lunii septembrie legea de adoptare a OUG 50/2010. In prezent Ordonanta se afla in dezbaterea comisiilor din Camera Deputatilor.