Știri interne

Mașinile noi pe benzină și motorină vor fi interzise până în 2035- Acordul de la Bruxelles

28 Oct, 11:40 • Bocioacă Bianca
Mașinile pe benzină și motorină noi urmează să fie interzise, potrivit unui acord politic provizoriu care urmează să fie aprobat în mod oficial de către Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European.
Mașinile noi pe benzină și motorină vor fi interzise până în 2035- Acordul de la Bruxelles

Țările din UE și Parlamentul European au căzut de acord să interzică mașinile noi pe benzină și motorină până în anul 2035.

Consiliul și Parlamentul au ajuns joi seară la un acord politic provizoriu cu privire la standardele de performanță mai stricte în materie de emisii de CO2 la autoturismele și camionetele noi, stabilind un obiectiv de reducere de 100% a emisiilor până în 2035.

Deci, până în 2035, este interzisă producerea vehiculelor noi cu motoare termice, cu combustie pe benzină și motorină.

Acordul are ca scop tranziția către o mobilitate cu emisii zero, conform unui comunicat de presă. Pentru a putea fi pus în practică, acesta trebuie să fie adoptat în mod oficial de către Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European.

Au fost stabilite două obiective, până la adoptarea oficială:

  1. reducerea cu 55% a emisiilor de CO2 pentu autoturismele noi și cu 50% pentru furgonete noi până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2021
  2. reducerea cu 100% a emisiilor de CO2 atât pentru autoturismele noi, cât și pentri camionete oână în 2035.

Citește și: Polițiștii rutieri se amendează între ei! Peste 30% dintre agenții de circulație au rămas fără permis de conducere

„Acest acord va deschide calea pentru o industrie auto modernă și competitivă în UE. Lumea se schimbă, iar noi trebuie să rămânem în prima linie a inovației. Cred că putem profita de această tranziție tehnologică. De asemenea, calendarul preconizat face ca obiectivele să fie realizabile pentru producătorii de automobile”, a declarat Jozef Síkela, ministrul ceh al industriei și comerțului.

„Încheierea unui prim acord cu privire la o propunere din pachetul „Fit for 55” reprezintă un semnal puternic că UE este hotărâtă să facă progrese în direcția neutralității climatice și a tranziției ecologice. Mobilitatea cu emisii zero va fi o piatră de temelie pentru încetinirea schimbărilor climatice care pot crea perturbări grave în multe sectoare ale societății noastre, inclusiv în ceea ce privește mediul, migrația, securitatea alimentară și economia”, a adăugat Anna Hubáčková, ministrul ceh al mediului.

Mecanismul de stimulare de reglementare va fi menținut pentru vehiculele cu emisii zero sau cu emisii scăzute până în 2030. Mecanismul prevede pentru producătorii care îndeplinesc anumite criterii de referință pentru vânzările de vehicule cu emisii zero sau scăzute, recompense cu obiective mai puțin stricte în ceea ce privește emisiile de CO2, conform realitatea.net.

Adio mașini pe benzină și motorină

Co-legislatorii au căzut de acord să crească valoarea de referință la 25% pentru autoturisme pe benzină și motorină și la 17% pentru camionete, până în 2030. Acordul conține o formulare privind combustibilii neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2, conform căreia, în urma consultării cu părțile interesate, Comisia va face o propunere pentru înregistrarea vehiculelor care funcționează exclusiv cu combustibili neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2 după 2035, conorm standardelor UE, în afara domeniului de plicare a standardelor pentru flote și în conformittae cu obiectivul UE de neutralitate climatică.

Citește și: Volkswagen va produce în Europa numai mașini electrice, din 2033

Documentul prevede și o clauză de revizuire care va garanta că, în 2026, Comisia va evalua în mod aprofundat progresele înregistrate în vederea atingerii obiectivelor de reducere cu 100% a emisiilor autoturismelor pe benzină și motorină și necesitatea de a revizui aceste obiective, ținând cont de evoluțiile tehnologice, inclusiv în ceea ce privește tehnologiile hibride plug-in, precum și de importanța unei tranziții viabile și echitabile din pinct de vedere social.

Acordul include o consolidare a altor dispoziții din regulamente, precum:

  1. reducerea plafonului de credite de emisii pe care producătorii le pot prim pentru eco-inovațiile care reuc în mod verificabil emisiile de CO2 pe șosea, până la 4g/km pe an din 2030 până în 2034
  2. elaborarea unei metodologii comune la nivelul UE, până în 2025, pentru evaluarea întregului ciclu de viață al emisiilor de CO2 ale autoturismelor și camionetelor introduse pe piața UE

Pe baza acestei metodologii, producătorii pot, în mod voluntar, să raporteze Comisiei emisiile generate pe parcursul ciclului de viață al vehiculelor noi pe care le introduc pe piață.

Potrivit regulamentului, fiecare producător are obligația de a se asigura că emisiile medii de CO2 ale parcului său de vehicule nou înmatriculate într-un an calendaristic nu depășesc obiectivul său anual specific privind emisiile.