În ultimul timp, în mediul online au apărut tot felul de scam-uri menite să îi păcălească pe români. Cel mai nou tip de înșelătorie este „Cutia misterioasă”, prin care răufăcătorii se folosesc de numele și imaginea magazinului Zara pentru a sustrage bani de pe cardurile bancare ale clienților.
Cum funcționează? Pe rețelele sociale, o persoană care pretinde că este rudă cu un angajat al Zara anunță că magazinul oferă cutii pline de haine, pentru care trebuie să plătești doar livrarea în valoare de 9,95 lei, și te îndeamnă să accesezi un link pentru a completa un formular.
„Sora mea lucrează la ZARA și mi-a spus că mulți oameni nu știu că, dacă răspunzi la un scurt sondaj, poți primi o cutie secretă cu o mulțime de haine, ca parte a unui program special de loialitate pentru clienții ZARA.
Am încercat deja și am primit cutia mea de haine, voi atașa o fotografie! Uite cât de mult au trimis! Am plătit doat 9,95 lei pentru livrare.
Voi lăsa un link în comentariile pe care mi l-a trimis sora mea unde puteți completa sondajul. Durează doar 30 de secunde.
Eu am completat formularul pe acest site – (n.r. nu am arătat link-ul în cauză pentru a nu ajuta la probagarea acestui tip de fraudă).
Nu cred că această oferă va fi disponibilă pentru mult timp, așa că nu întârziați, completați sondajul chiar acum. Partajați această postare cu prietenii dvs. sau repostați-o”, este mesajul prin care escrocheria „Cutia misterioasă” încearcă să atragă posibile victime.
Mesajul, la prima vedere, pare o oferă de neratat și apelează la formulări care i-ar putea împinge pe cei mai creduli să acceseze link-ul care îi poate lăsa fără bani.
Primul instinct când vezi o postare de acest fel este să mergi în secțiunea de comentarii și să vezi ce spun și alte persoane despre „oferta de neratat” sau dacă există persoane care au încercat să intre în posesia „cutiei misterioase”. Astfel, cei care au nevoie să se convingă că nu este o înșelătorie observă mesaje de la conturi false de genul: „Am trimis o cerere, aceasta a fost deja procesată, iar acum aștept cu nerăbdare cutia mea. Iubesc ZARA și promoțiile sale!”.
Cum era să-mi iau țeapă ca să nu vă luați voi.
Pentru că ceva nu „mirosea” bine, am accesat link-ul din descrierea postării, de pe o pagină web incognito, să văd despre ce este vorba, de fapt.
Primul „red flag” este adresa web a site-ului care se deschide după ce dai clik pe link. Dacă ești atent, poți observa că nu este vorba despre site-ul oficial al magazinului deținut de grupul Inditex, ci este doar un site care copiază imaginea Zara.
Pe pagina de deschidere a site-ului fantomă, utilizatorii sunt sensibilizați printr-un alt mesaj care spune că, de fapt, magazinele oferă hainele gratis pentru că au fost nevândute și, potrivit reglementărilor în vigoare, este ilegal să le elimine prin metode care ar putea afecta mediul înconjurător.
Un alt semn că totul este doar o minciună este reducerea de la 746 de lei la 9,95 lei, o ofertă pe care e greu de crezut că vreun magazin o va face vreodată.
„Felicitări! În fiecare an, un număr mare de articole nevândute se acumulează în depozitul magazinului. În conformitate cu reglementările actuale, Zara poate elimina aceste articole, dar compania organizează un eveniment caritabil și distribuie cutii misterioase la întâmplare pentru doar 9.95 lei.
Dacă doriți să obțineți un Cutie misterioasă ZARA trebuie să răspundeți la 3 întrebări pentru a confirma că sunteți o persoană reală. Grăbiți-vă, numărul de loturi este limitat!”, se arată pe site-ul fantomă.
După ce ai răspuns la trei întrebări, pe site va apărea o căsuță cu mesajul „Felicitări, ai reușit să demonstrezi că ești o persoană reală. Ai oportunitatea de a primi un Cutie misterioasă ZARA! Pur și simplu alegeți cutia potrivită. Ai 3 încercări, așa că mult noroc!”.
Atenție și la greșelile gramaticale! Niciodată un magazin cu o asemenea notorietate nu va lăsa să scape astfel de greșeli de tipul „un cutie” pe canalele sale de comunicare cu clienții.
După ce ai apăsat „Ok!” și ai reușit să alegi una dintre cutiile „câștigătoare” ești trimis pe o nouă pagină unde trebuie să completezi datele comenzii. Un lucru care dă de bănuit este faptul că escrocii s-au cam încurcat în detalii în încercarea de a comite „crima” perfectă.
Prețul comenzii, care trebuia să fie de 0 lei, este acum 9,95 lei, iar livrarea costă 0 (ZERO) lei. Un detaliu mărunt și aparent banal care ar trebui să vă facă să vă puneți niște semne de întrebare.
După ce ai completat adresa de livrare și datele de facturare ajungi în secțiunea „Plată”. La prima vedere nu pare că ai putea să rămâi fără bani pe card, nu îți sunt cerute date sensibile precum codul PIN al cardului bancar sau CNP-ul, însă, în partea de jos a site-ului web, scris cu litere foarte mici, se ascunde adevărata înșelătorie.
Prebifată, sub butonul de „Plătește acum”, este o opțiune care spune în felul următor: „Sunt de acord și accept condițiile de membru și aș dori o membrie suplimentară. 2 plăți recurente la fiecare 14 zie, la tariful curent (27 euro). Anulați oricând”.
Ce înseamnă asta? Înseamnă că, fie că nu primești nimic, fie că primești „Cutia misterioasă”, escrocii îți vor lua, o dată la două săptămâni, suma de 27 euro (aproximativ 135 de lei) direct de pe cardul pe care l-ai folosit pentru efectuarea plății. Nu mai luăm în calcul și cei 9,95 de lei plăiți pentru livrare… sau pentru „Cutia misterioasă” în sine.
Daily Business, site de informații relevante și serioase, a cerut un punct de vedere din partea companiei-mamă a Zara, Inditex, însă, până la momentul publicării acestui articol nu a fost oferit un răspuns.
„Vă mulțumim pentru timpul acordat pentru a ne contacta!
Recomandăm tuturor clienților să efectueze achizițiile și comenzile online numai pe site-ul sau aplicația oficială Zara. Dorim să adaugăm că toate brandurille din portofoliul societății Inditex România desfășoară campaniile de comunicare pe paginile oficiale digital media, având pictograma de cont verificat, sau în magazinele online și fizice.
Pentru a afla despre campaniile promoționale în desfășurare, există totodată opțiunea de a primi newsletter periodic care conține toate detaliile privitoare la acțiunile comerciale întreprinse de brand.
Comerciantul la care faceți referire este neafiliat vreunui dintre brandurile noastre sau societății noastre.
Privitor la utilizarea neautorizată a elementelor de identificare ale brandului Zara, marcă înregistrată (logo, denumire, etc) am dispus deja măsurile necesare pentru a stopa aceste acțiuni, colaborând deja cu autoritățile abilitate și platformele sociale”, au transmis reprezentanții Zara România.