MEDIA & MARKETING

Brandul sacrificat de o batalie prea lunga: Legatura dintre sucul copilariei, Dorel si Regele Mustarului

19 august 2014, ora 00:06, autor(i): Madalina Pana 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
brifcorrr.jpg
Sucul comunist Brifcor este miza unei batalii ce dureaza de aproape un deceniu. Istovite dupa asa o lupta lunga, partile combatante - Romaqua si compania suceveana Consuc - par sa fi renuntat deocamdata la promovarea brandului popular in anii '80. Cum a ajuns o marca atat de disputata in pragul de a fi trasa pe linie moarta?

Bautura Racoritoare Indigena Fabricata cu Concentrat Original Romanesc (BRIFCOR) a fost inventata in anii 80 de catre chimistul Ion Jurubita de la ICPVILF (Institutul de Cercetari Pentru Valorificarea Legumelor si Fructelor) care a reusit sa substituie concentratul de portocale ce trebuia importat cu un concentrat autohton produs prin macerarea a 14 plante, unele dintre ele banale buruieni. Culoarea era obtinuta din vrej de tomate.


Imediat dupa caderea regimului comunist, piata romaneasca a bauturilor racoritoare este invadata de brand-urile internationale, care patrund in Romania cu resursele financiare si know-how-ul necesare dezvoltarii unui brand. Pierdut printre numele la care romanii doar visau inainte de 1989, Brifcor este abandonat de producatori, distribuitori si consumatori in favoarea sucurilor aduse din Occident. 

In 2000, bazandu-se pe nostalgiile romanilor dupa perioada comunista, compania suceveana Consuc relanseaza Brifcor, bazandu-se pe componenta emotionala pozitiva si pe un public tinta deja format.

Cand a dorit sa-si protejeze marca prin inregistrarea ei la OSIM a constatat cu surprindere ca, desi nimeni altcineva nu mai producea Brifcor, marca era "luata" de o firma de transporturi din Bucuresti.

Inregistrarea la OSIM se face pe 10 ani. Sucevenii s-au gandit sa astepte, timp in care au tot reinoit cererea de inregistrare. Se pare insa ca brandul Brifcor a fost atragator si in ochii unor nemti! Firma germana Dohler (care era furnizor de concentrat de suc pentru Consuc) a depus si ea cerere de inregistrare a marcii Brifcor, care a fost respinsa din acelasi motiv.


Doar ca ei s-au gandit sa inceapa niste proceduri legale de anulare a inregistrarii marcii de catre o firma (cea de transporturi) care nu l-a produs niciodata.  



Suc romanesc cu gust nemtesc

Castigand marca, nemtii de la Dohler au produs, din 2005, Brifcorul romanesc, imbuteliat la Busteni de catre Romaqua Group.

Sucevanii au fost nevoiti sa sisteze productia, ca sa nu primeasca niste pedepse foarte severe date pentru furtul de marca. Insa nu s-au lasat! Au continuat timp de 3 ani lupta in instanta. Din mai 2009 Consuc a castigat in instanta dreptul de a produce Brifcor, scria la acea data unica.ro.

Intre timp, nici Romaqua Group nu s-a lasat invinsa, iar in 2010 a primit acordul OSIM pentru inregistrarea marcii “Giusto B.R.I.F.C.O.R”.


Astfel, un conflict izbucnit in 2005, ce parea transat in 2009, continua si in prezent. Cosmin Istode, directorul de marketing al companiei sucevene spune ca este o “situatie complicata”.

“Marca primara a fost adjudecata de noi, numai ca ei (Romaqua-n.r.) si-au facut inregistrari derivate (Brifcor cu puncte intre litere – n.r.)”, explica reprezentantul Consuc Suceava.

El adauga ca in aceste conditii firma sa intra intr-o noua etapa a luptei pentru marca Brifcor, respectiv cea a introducerii unei cereri pentru decadere din drepturi.

Semne ale oboselii sau ale unui succes supraevaluat?

Desi isi disputa de ani buni aceasta marca, niciuna din cele doua companii nu prea mai investeste in promovarea sa. 

Astfel, compania Romaqua care mai detine, printre altele, marcile Borsec si Albacher, nu are nici macar pe site-ul propriu vreo mentiune cu privire la brandul comunist, desi a reusit sa inregistreze la OSIM marca “Giusto B.R.I.F.C.O.R”.

Sa fie oare de vina disputa interminabila cu producatorul sucevean sau succesul supraevaluat al unui brand a carui faima a apus demult?

Neclarificarea situatiei privind marca nu ii permite nici producatorului sucevean sa investeasca in brandul Brifcor, potrivit lui Cosmin Istode.

Dezamagiti de tergiversarea conflictului cu cei de la Romaqua, producatorii suceveni s-au concentrat intre timp pe produsul care le aduce o cota de piata mai mare la nivel local: mustarul.

“A fost un plan mare cu Brifcor. Dar nu puteam sa asteptam pana se rezolva”, spune cu regret in glas reprezentantul companiei sucevene.

In timp ce pe segmentul bauturilor racoritoare, cota de piata a grupului din care face parte Consuc se ridica la 15% in nordul Moldovei, pe cel al mustarului acesta este lider, cu un market share de 40%, potrivit lui Istode.

Dorel e mai ieftin

Incurajati de impactul local mare pe care il au pe piata mustarului, sucevenii vor sa lanseze un nou brand, pe categoria produselor mai ieftine.

In acest sens, Consuc a depus cerere la OSIM pentru inregistrarea marcii de mustar "Dorel".

"Este un program pilot pentru un produs dedicat segmentului hard discount, care sa coste 1 leu la raft", explica Cosmin Istode demersul companiei sucevene, care acum "sufla si in iaurt" inainte de a lansa un produs.

In prezent, grupul de firme din Suceava concureaza cu brandul "Orizont" cu producatori si distribuitori de mustar precum Productie Ardealul, Contec Foods, Univer Product, Unilever South Central Europe, Mersel Company, Boromir Prod, Papalito Trading, Ferma Honigberg si Kamis-Condimente.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 25 Februarie 2020, 02:14
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter