MEDIA & MARKETING

Recul pentru branding in 2010. Agentiile se autosesizeaza: "Daca vrem sa crestem, trebuie sa oferim mai mult decat branding pur"

08 octombrie 2010, ora 00:01, autor(i): Andra Gheorghe 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
branding-mediu.jpg
Bugetele pe care le primesc agentiile specializate pe servicii de branding au scazut cu 10% - 20% anul acesta, dupa deprecierile de 30%-40% din 2009. Companiile care ofera exclusiv servicii de brand nu mai fac fata presiunilor pietei. Daca inainte de criza isi acuzau colegii din advertising ca le "fura" clientii, anul acesta vor sa intoarca roata: "Daca ei fac branding, putem sa facem si noi advertising".
Pana nu demult, majoritatea specialistilor estimau valoarea pietei de branding raportandu-se doar la veniturile cumulate de principalii jucatori specializati strict pe servicii de brand (circa 3-4 milioane euro). Stefan Liute, managing partner-ul Grapefruit, agentia de branding care conduce clasamentul celor mai mari business-uri locale de pe aceasta nisa, a estimat in premiera saptamana aceasta valoarea totala a sumelor alocate pentru servicii de branding, la 25 milioane euro in 2009.

Din suma "varsata" in piata, companiile care au in portofoliu doar acest gen de servicii au luat numai 10%, sustine Liute. Restul banilor au mers in buzunarele agentiilor de publicitate full-service.

Situatia este similara si anul acesta, cu mentiunea ca banii sunt mai putini. Clientii vor pompa in branding pana in 22 milioane euro.



Avand in vedere ca raportul de forte dintre companiile full-service si cele de branding nu s-a modificat semnificativ, si anul acesta publicitarii vor lua "grosul", iar firmele de nisa, "firimiturile".

Daca anul trecut, oamenii de branding isi acuzau colegii din advertising ca le fura clientii, si asa putini, in 2010 au pornit contraatacul: "Daca voi puteti sa faceti branding, si noi putem sa facem advertising".

Piata de branding a scazut mult pentru ca antreprenorii din industrie s-au limitat la a oferi servicii foarte specializate, sustine Catalin Rusu, managing partnerul agentiei Rusu+Bortun Brand Growers. Sa dezvolti doar creatie si design de brand pare ca nu mai e de ajuns.

"Daca vom continua sa ne adresam unui segment constant de clienti, care vor doar specialitate de branding, piata va stagna sau va scadea in acelasi ritm cu investitiile in publicitate. Daca, in schimb, vom 'transpira' un pic mai mult, si vom reusi sa iesim din aria de branding pur, si vom face si strategie, comunicare, digital, avem sanse sa crestem", a afirmat Rusu.

Rusu+Bortun, agentie lansata pe piata in urma cu doi ani, a fost gandita ca un model de business care sa combine competentele de branding cu cele de advertising, sustine Catalin Rusu, managing partner-ul companiei.

"Pentru client este mult mai eficient sa lucreze cu o agentie care reuseste sa integreze mai multe servicii. Si daca toate agentiile de advertising ofera branding, de ce sa nu oferim si noi, ca agentie de branding, servicii de publicitate? Cand ai finalizat un branding sau un rebranding, poti sa-i asiguri si o campanie de comunicare, poti sa-i asiguri si partea de strategie, prezenta in online", explica Rusu.

Reteta celor de la R+B Brand Growers este folosita si de B&P Brandivia, agentia de branding fondata de Cosmin Alexandru, unul dintre cei mai cunoscuti consultanti de specialitate din Romania.

"Serviciile de branding au inceput se se interdisciplineze, cumva. Sunt mult mai putine proiecte de branding pur in piata. Au inceput sa se ofere pachete complexe, care asigura serviciilor de imagine continuitate cu strategie de comunicare si marketing", a declarat Alexandru pentru DailyBusiness.ro

Piata locala dedicata strict serviciilor de branding este dominata de jucatori ca Grapefruit, Brandient, BrandTailors, B&P Brandivia sau Rusu+Bortun Brand Growers.

In functie de veniturile raportate la Ministerul de Finante, Grapefruit este lider de piata in 2009, cu o cifra de afaceri situata la 690.000 euro, in crestere cu 4% fata de 2008.

Stefan Liute, managing partnerul Grapefruit, se asteapta ca business-ul agentiei sa se mentina anul acesta la valoarea celui din 2009.

Rusu+Bortun Brand Growers, agentie care in iulie a implinit 2 ani, mizeaza in 2010 pe o cifra de afaceri de 800.000 euro, dupa ce a incheiat 2009 cu afaceri de 400.000 euro.

Rusu explica planurile de dublare a business-ului prin "portofoliul de servicii, care nu se limiteaza la branding clasic, ci are si o componenta de comunicare importanta".Printre clientii castigati de Rusu+Bortun in 2010 se numara companii ca ING, Medicover, sau Unilever (cu brandul Becel), P&G (Old Spice).

Brandient, al doilea cel mai mare furnizor specializat pe servicii de branding din Romania a terminat anul 2009 cu afaceri de 560.000 euro, iar BrandTailors, ocupantul pozitiei a treia in clasament, cu 518.000 euro.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 09 August 2022, 16:56
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter