- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Blogurile de business relevante in Romania: Exemple putine, oportunitati mari

23 Sep, 00:01 • emanuel.ceciu
Reteta succesului unui blog de afaceri este data in primul rand de calitatea informatiei si relevanta ei, considera cativa dintre cei implicati in acest fenomen in Romania, atat ca autori de jurnale online de business, cat si ca cititori sau doar observatori "de la distanta". Ei sunt de parere ca, cel putin deocamdata, in Romania sunt foarte putine bloguri relevante ce trateaza teme business.
Blogurile de business relevante in Romania: Exemple putine, oportunitati mari

Dragos Simion

, presedinte al Flamingo International, considera ca daca ar gasi informatii relevante pe blogurile companiilor sau pe blogurile personale ale unor oameni ce activeaza pe diferite segmente de business si scriu despre aceste segmente, ar deveni „un pasionat”.

„Daca as citi un blog de business din care mi-ar ramane ceva ce nu pot gasi cu usurinta in alta parte, as deveni cu certitudine un pasionat. Ar putea fi date compilate intr-un mod care sa scoata in evidenta lucruri mai putin stiute sau intelese public. Ar putea fi, de asemenea, subiecte care sa imbogateasca colectia de studii de caz locale. Dar daca sunt stereotipuri ale unor cvasi-birocrati sau manipulari ale unor formatori de opinie cu ‘brand’, mai bine nu”, a spus Simion.

[quote=Orlando Nicoara, director general Media Pro Interactiv]Daca este un blog bun, sustinut de o companie sau o persoana competenta in tot ceea ce inseamna business, isi poate face loc usor[/quote]
Vorbind despre blogurile create de companii, Victor Kapra, new media content manager Publimedia si blogger pe VictorKapra.ro, considera ca putine bloguri de business sunt reusite.

„Cu foarte rare exceptii (identificabile mai ales in zona de PR si IT) putinele bloguri de business din .ro sunt niste dezastre. Cel mult reusesc sa amuze prin pretiozitate, artificialitate. De ce? Pentru ca respectivele bloguri au fost create cel mai adesea fara nicio pasiune si scop precis, ci doar pentru ca „trebuie sa avem si noi'”, este de parere Kapra.

Acesta a oferit si o solutie companiilor din Romania care doresc sa isi faca un blog de afaceri, canal prin care ar putea sa isi promoveze si sa-si prezinte compania si serviciile.

„Daca nu ai idee de unde sa incepi cand iti doresti un blog de business (al companiei sau al managerului) cel mai bine e sa apelezi la un specialist, un consilier care sa te invete ce sa (nu) faci. Plus ca internetul e plin de „how to” relevant. Apoi, regula de aur este sa furnizezi informatii, opinii care sa fie cu adevarat interesante pentru comunitatea de business in care activezi”, a spus Victor Kapra.

„Un blog de business trebuie sa aduca plusvaloare in gandirea economica si sa faca eforturi sa se departeze de superficialitate. Un blog de succes nu va fi niciodata o colectie de comunicate de presa si nici de panseuri de spus la bere, indiferent cine le rosteste”, a adaugat el.

[quote=Cristian Manafu, Evensys]In primul rand conteaza valoarea informatiei si abia apoi renumele autorului[/quote]
Dragos Simion de la Flamingo nu detine in prezent blog personal, acesta preferand sa isi comunice in mod direct, personal, ideile de afaceri si opiniile.

„Nu m-am gandit sa imi fac un blog. Imi exprim punctele de vedere cat pot de selectiv, atunci cand consider ca am ceva de spus. Altfel, exista si pericolul ca vorbele tale sa fie oricand rastalmacite sau scoase din context, ceea ce e inca un pericol in media zilelor noastre”, este de parere presedintele Flamingo International.

Marius Persinaru, country general manager al Xerox Romania, ar fi dispus sa inceapa un blog de afaceri, insa considera ca nu este inca suficient informat in acest sens.

„Recunosc ca blogurile de companii si de afaceri reprezinta un fenomen in crestere si imi este clar ca ar trebui sa fac ceva, dar nu mi-e clar ce. Pe de alta parte, as sta de vorba cu cineva pe tema asta si as vrea sa fiu lamurit. Ma consider inca suficient de tinar incit sa urmaresc trenduri si oportunitati noi”, a declarat Persinaru.

Ce anume poate garanta succesul unui blog de business?

„In primul rand conteaza valoarea informatiei si abia apoi renumele autorului. Au fost multe cazuri, chiar si la noi, in care relevanta posturilor si greutatea lor au atras atentia audientei, fara sa se cunoasca identitatea blogger-ului. Apoi, blogul trebuie sa fie actualizat constant si sa vina cu informatii proaspete sau puncte de vedere deosebite. Exista astazi multe bloguri care imita sau preiau informatii de pe alte bloguri si le dau mai departe”, este de parere Cristian Manafu, blogger pe manafu.blogspot.com si managing partner la compania de organizare de evenimente Evensys.

Dan Popa, redactor sef adjunct la revista Piata si blogger pe Hymerion.wordpress.com este de parere ca un blogger de business trebuie sa evite sa se intersecteze cu fluxurile de stiri.

„Nu cred ca e indicat ca postarile unui blogger, oricat ar fi de business, sa se intersecteze cu cele ale fluxurilor de stiri. Oamenii, in special cei din business, sunt conectati la agentiile de presa. Trebuie sa le oferi altceva decat ceea ce le ofera ele”, a spus Popa.

„Succesul unui blog de nisa se numara in cititori (putini) cu adevarat fideli, care te cauta fie pentru rigoarea cu care scrii, fie pentru ca pe blogul tau gasesc informatiile de care au nevoie. Pe cale de consecinta, succesul unui blog de business vine din rigoare, o frecventa ridicata a postarilor si din calitatea acestora”, a continuat Dan Popa.

Acesta considera ca un blog de business trebuie sa se axeze strict pe cateva subiecte esentiale, altfel risca sa isi piarda publicul tinta initial.

„Blogul axat pe o singura tema mi se pare cel mai de succes. Tentatia de a mai scrie si altceva este mare, pentru ca, cel putin in cazul meu, primele luni de blogosfera erau fundamental deprimante. Aveam cel mult 100 de cititori pe zi, majoritatea amici sau colegi de breasla. Degeaba incercam sa scriu cat mai rafinat cu putinta, despre cele mai interesante lucruri. Abia dupa cateva luni au inceput sa urce numarul vizitatorilor”, a mai spus Popa.

In acord cu redactorul sef adjunct de la revista Piata este si Cristian Manafu, care da ca exemplu blogul lui Tolontan pentru a exemplifica de ce este recomandat ca un blog sa urmareasca un singur segment.

„Specializarea este poate reteta succesului pentru un blog de business, intr-o lume a mass-media destul de generalista la noi. Specializarea permite totodata concentrarea pe o anumita arie si dezvoltarea cunostintelor in domeniul respectiv. Vezi blogul lui Tolontan care amesteca posturi de sport cu cele de media. Au fost cititori care i-au cerut sub o forma sau alta sa renunte la posturile din media”, a declarat Manafu, subliniind insa ca blogul lui Tolontan a reusit sa ajunga la un echilibru astfel incat sa ofere informatii relevante pentru ambele fluxuri de informatii.

Ce sanse de reusita au bloggerii noi

„Daca este un blog bun, sustinut de o companie sau o persoana competenta in tot ceea ce inseamna business, isi poate face loc usor”, este de parere Orlando Nicoara, director executiv al MPInteractiv si blogger pe Orlando.ro .

In consens cu Nicoara este si Manafu, acesta considerand ca in Romania „nu este o aglomeratie mare in zona blogurilor de business. De fapt, daca ma gandesc bine, cred ca sunt destul de multe, insa putine sunt cunoscute. Cele mai multe apartin unor antreprenori, altele sunt lansate de studenti, iar un segment interesant, dar foarte putin cunoscut, este cel al blogurilor scrise de profesionisti intr-un domeniu anume”.

Un exemplu de astfel de blog este cel tinut de Manole, un agent imobiliar cu experienta.

De asemenea, DailyBusiness a creat in premiera pe online-ul romanesc o comunitate de profesionisti in diverse domenii care scriu bloguri de afaceri pe platforma publicatiei, precum Sergiu Mircea, director adjunct de marketing la Banca Transilvania, Iulian Rizea, broker la DeltaStock, Mihaela Tudorancea, care detine compania de resurse umane Nefertiti Human Capital Consulting, sau Cristian Lacraru, jurnalist cu ani de experienta in presa IT.

Si odata lansat, ce urmeaza?

Procesul de creare efectiva al unui blog, fie el si de business, este foarte scurt, insa, in opinia lui Dan Popa, conteaza continutul original.

„Un blog al unei companii nu e greu de facut, asta e clar. Intri pe o platforma sau iti iei un domeniu al tau. Important e ceea ce scrii acolo. Am intrat pe bloguri care pur si simplu copiau comunicatele bancilor. E clar ca asa ceva nu iti va aduce cititori. Trebuie sa ai ceva de spus, ca lumea sa te caute. Iar pe masura ce lumea te va cauta, vei cauta sa ai cat mai multe de spus”, este de parere Popa.

Orlando Nicoara considera ca posibile rampe de lansare a unui blog cu posturi de afaceri pot fi alti bloggeri, prieteni, cunostinte sau chiar presa traditionala ce poate prelua anumite informatii.

Daca o companie alege sa isi faca blogul in limba engleza, Dan Popa considera ca firma poate incheia parteneriate cu alte companii mari din afara tarii.

„Promovarea unui blog de business poate fi aproape nelimitata. Poti face parteneriate cu bloggeri mari din afara, daca ai cunostinte printre ei, sau chiar cu companii mari (daca ai si o varianta in engleza a blogului). Daca ai un buget dedicat poti discuta de parteneriate cu firme puternice de la noi, pe site-urile carora sa iti faci tu reclama. In Romania insa, aceste lucruri se vor vedea cam peste 3-5 ani”, a conchis Popa.