- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Avalansa de pensiuni turistice scoase la vanzare: \”Vreau sa vand ca sa scap de stres\”

16 Jul, 00:01 • cristina.mihai
Brasoveanul Marian Muresan a investit in perioada de boom a pietei imobiliare intr-un hotel in orasul sau. Nu regreta investitia pentru ca a prins cativa ani foarte buni. Acum, insa, a scos unitatea la vanzare, pentru ca "in perioada asta te chinui foarte tare, iar stresul a ajuns mult prea mare". Povestea sa este similara cu cea a catorva sute de mici investitori in turism.
Avalansa de pensiuni turistice scoase la vanzare: \Vreau sa vand ca sa scap de stres\

Muresan nu este singurul care doreste sa scape de business-ul din turism. Sute de alti mici proprietari de unitati de cazare, in special pensiuni, si-au scos vilele la vanzare, motivele fiind similare.

Hotelul lui Muresan are 45 de camere si e scos la vanzare cu 3,2 mil. euro. Pentru el, aceasta a fost prima investitie din domeniu, iar cum in prezent business-ul nu mai merge ca pe roze, a scos la vanzare proprietatea in urma cu doua saptamani. „Te chinui foarte tare in ziua de azi, iar costurile de intretinere sunt foarte mari. Vreau sa vand si sa bag banii intr-o afacere mai usor de administrat. Am cateva idei, dar pana nu vand nu am cum sa incep”, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, Marian Muresan.

Muresan a apelat si la un credit bancar pentru a porni afacerea din domeniul hotelier, insa spune ca nu ratele la banca l-au determinat sa vanda, ci faptul ca a gestiona un astfel de business aduce un stres prea mare.

Daca pentru proprietarul hotelului din Brasov creditul bancar nu este o presiune insuportabila, in cazul multor altor investitori din domeniu, creditul este principalul motiv pentru care isi doresc sa vanda.
[quote=Mihai Totpal, director de vanzari la agentia Mervani Invest, Sinaia] Sunt foarte multi care au constatat cu stupoare ca nu se pricep la acest domeniu[/quote]
Pe piata din Capitala, spre exemplu, a existat o crestere a unitatilor de cazare scoase la vanzare in acest an, mai ales ca multi proprietari au construit pe credit, iar scaderea substantiala a veniturilor face dificila plata ratelor, potrivit reprezentantilor agentiei imobiliare GalaxyImob.

Sansele acestora de a vinde sunt, insa, extrem de reduse, avand in vedere ca „din nefericire, interesul investitorilor este redus”, spune Gabriela Theodorescu, director de vanzari in cadrul agentiei imobiliare GalaxyImob din Capitala.

„Toata lumea asteapta o cadere a preturilor, ceea ce nu este anormal, avand in vedere ce se intampla la nivel economic. Foarte multi potentiali cumparatori urmaresc evolutia preturilor proprietatii care ii intereseaza, asteptand sa vada o scadere majora pentru a achizitiona”, mai spune Gabriela Theodorescu.

Chiar daca in crestere, numarul ofertelor de vanzare din Capitala sunt reduse comparativ cu zonele turistice.

Spre exemplu, pe Valea Prahovei doar o singura agentie are in portofoliu peste 200 de pensiuni care au fost scoase la vanzare de proprietari.

Motivele pentru care proprietarii vor sa scape de micile afaceri sunt scaderea substantiala a cererii, dar si faptul ca aceste unitati au costuri de administrare ridicate, ceea ce nu este deloc rentabil, mai ales ca multe unitati s-au deschis pe baze speculative.
[quote=Marius Coman, director agentia All Imobiliare, Constanta]Avem un client care si-a scos la vanzare toate proprietatile, inclusiv propria locuinta, ca sa vanda macar una dintre ele[/quote]
Pensiunile nu sunt oficial structuri de cazare. De exemplu, din cele peste 200 de oferte ale agentiei Mervani Invest, doar circa 30 sunt inregistrate ca structuri de cazare, celelalte sunt vile de vacanta care au fost transformate in mici business-uri la limita legalitatii.

Majoritatea sunt achizitii din perioada de boom a pietei, iar acum cand cererea turistica a scazut, proprietarii vor sa vanda”, spune Mihai Totpal, director de vanzari al companiei imobiliare Mervani Invest. „Sunt foarte multi care au constatat cu stupoare ca nu se pricep la acest domeniu”, adauga Totpal.

Agentiile imobiliare de pe litoral sesizeaza, de asemenea, o crestere a numarului de unitati de cazare scoase la vanzare, insa aici printre vanzatori se numara si multi afaceristi locali cu business-uri in alte domenii decat turismul, si care au nevoie de lichiditati.

„Printre vanzatori sunt si foarte multi oameni de afaceri care au alte investitii blocate de lipsa de lichiditati si care vor sa mai vanda cate ceva pentru a face rost de cash. Avem un client care si-a scos la vanzare toate proprietatile, inclusiv propria locuinta, ca sa vanda macar una dintre ele si sa faca rost de ceva lichiditati”, spune Marius Coman, directorul agentiei imobiliare constantene All Imobiliare.

Cat despre interesul potentialilor cumparatori, Coman spune ca sunt investitori care se intereseaza de oferte, dar cand vine vorba de bani spun sec: „Zi-i ca-i dau atat!”, si pronunta o suma cu mult mai mica decat cea ceruta.

„Exista interes, dar foarte putini sunt cei care fac oferte concrete, iar atunci cand le fac, sumele oferite sunt la limita suportabilitatii pentru vanzator. Am avut un caz in care un potential client a oferit 2 milioane de euro pentru un hotel scos la vanzare la 5 milioane euro, desi nici macar nu a vizionat proprietatea”, povesteste Coman.

Totusi analistul precizeaza ca pe piata sunt si proprietari inflexibili, din cauza modelului de business. „Avem exclusivitate pe vanzarea unui hotel din Mamaia detinut de un fond de investitii suedez. Ei au cumparat proprietatea inaintea boom-ului, avand in plan sa o rescoata la vanzare dupa 7 ani, iar din nefericire acest moment a coincis cu criza”, mai spune Coman.

Pretul hotelul este de 4,8 mil. euro, insa analistii imobiliari spun ca acum nu mai valoreaza decat jumatate.

Oameni de afaceri care vor sa vanda o parte din proprietati pentru a incepe alte afaceri exista si printre vanzatorii de pensiuni sau hoteluri din Sibiu.

„Avem printre clienti un dezvoltator imobiliar local care vrea sa vanda o unitate de cazare pentru a demara un proiect rezidential. Are deja terenul si vrea sa profite de faptul ca acum sunt costuri de constructie mai scazute si ca nu prea ar avea concurenta”, spune Sorin Bobe, directorul agentiei imobiliare Edil Invest din Sibiu.

Prima jumatate a acestui an a fost marcata de o explozie a numarului unitati de cazare scoase la vanzare. Pe unele site-uri imobiliare mari, cresterea numarului anunturilor de vanzare a ajuns la 60% la jumatatea anului, fata de finalul anului trecut.