TURISM

Demetriade: Din ianuarie, criza in turism va deveni mult mai dureroasa

31 decembrie 2008, ora 00:01, autor(i): Ileana Ionescu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
demetriade-medie.jpg
Nicolae Demetriade, fostul director general al Happy Tour, cea mai mare agentie de turism din tara, a previzionat intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro evolutia turismului romanesc in 2009 si a analizat impactul crizei financiare asupra acestui domeniu.
DailyBusiness.ro: Cum vedeti evolutia turismului romanesc din 2008?
Nicolae Demetriade: Nu putem neglija faptul ca aceasta criza a afectat pe toata lumea. Ce s-a intamplat pana in octombrie cred ca a fost in trendul normal - o crestere, desi nu la fel ca in anii trecuti, de 20-30%. Anul acesta, cresterea a fost mai mica pentru toti jucatorii din piata. Incepand din noiembrie lucrurile s-au schimbat, criza manifestata la nivel global a ajuns intai la segmentul corporate, apoi s-a transferat si la privati, astfel ca si turismul a suferit destul de mult. Aceasta s-a simtit si in gradul de ocupare in Bucuresti si in tara, care a scazut semnificativ, cu 20% la hoteluri.

DB: Dar in 2009?
ND: Daca pana acum putem spune ca a fost o influenta mai redusa, cred ca incepand cu ianuarie criza va deveni mult mai dureroasa, pentru ca in general ianuarie si februarie erau luni mai slabe in ceea ce priveste turismul de masa, iar acum absolut toate segmentele vor fi afectate suplimentar. Pentru perioada urmatoare prevad o scadere, insa amploarea acesteia depinde de durata crizei.

DB: Unele persoane din industrie sustin ca turismul romanesc ar putea profita de aceasta criza pentru a se dezvolta, prin atragerea turistilor din Europa catre destinatii apropiate, de genul Romaniei sau Bulgariei. Cum vedeti dumneavoastra aceasta "sansa"?
ND: "Presupusul" este sportul nostru national. Daca nu am reusit sa ii atragem pe turisti pana acum, nu cred ca acest lucru se va intampla in perioada crizei. Din contra, poate fi o posibilitate pentru alte tari, care isi pot reduce tarifele, insa pastrandu-si serviciile calitative. Noi crestem preturile pentru ca scade gradul de ocupare. Nu avem nici mai ieftin, nici mai bun.



DB: Cum vedeti evolutia agentiilor mici si a celor mari in 2009?
ND: Cele mai vulnerabile sunt agentiile mari de turism, pentru ca au 100-200 de angajati, au cheltuieli foarte mari si daca nu sunt consolidate financiar, nu isi pot plati obligatiile fata de personal sau fata de partenerii externi, care la randul lor vor fi mai atenti in ceea ce priveste incasarea serviciilor oferite. In schimb, agentiile mici pot sa deruleze activitatea intr-un apartament, sa foloseasca doar cateva computere, fara sa aiba cheltuieli foarte mari.

DB: Credeti ca in aceasta perioada de criza fondurile de investitii isi indreapta atentia mai mult spre achizitionarea de agentii din Romania?
ND: Agentiile de turism nu sunt niste terenuri care le-ai achizitiona acum in ideea ca s-ar putea revinde la preturi mai mari peste o perioada de timp. Fiind o situatie neprevazuta si nestiind ce se va intampla in perioada urmatoare, nu cred ca fondurile se gandesc sa investeasca intr-o afacere care nu se stie daca va mai merge anul viitor.

Fondurile de investitii vor fi mult mai atente la achizitiile pe care le vor face 

DB:Proprietarii agentiilor de turism se vor gandi de doua ori inainte sa-si vanda business-ul?
ND: Patronii de agentii nu realizeaza nici ei foarte bine ce se intampla, fiindca turbulentele sunt la inceput, fiecare si-a evaluat propriul business inainte ca aceasta criza sa se declanseze. Dupa atata munca investita intr-o agentie, mi-e greu sa cred ca cineva va vinde pe un pret modic. Multi nu se vor grabi sa vanda acum, vor reduce cureaua la maxim in aceasta perioada pentru a iesi din criza bine, si probabil atunci pretul va fi unul mai mare. Probabil cu totul intamplator vor mai fi cumparate 1-2 agentii de turism.

DB: Un fond de investitii strain si-a declarat de curand intentia de a mai achizitiona 3 agentii de business travel din Romania. Credeti ca se vor concretiza aceste investitii?
ND: Eu cred ca au fost foarte curajosi si probabil ca si-au facut ei niste calcule foarte bune. Si GED (fondul de investitii care a achizitionat Happy Tour - n.r) si-a mai exprimat intentia de a mai achizitiona si alte agentii din Romania, insa nu s-a intamplat chiar asa. Una e ce-ti doresti si alta e ce se intampla pe piata, sau la ce se asteapta cei care vand business-ul, si nu intotdeauna se ajunge la o cale de mijloc.

DB: Ce ia in calcul un fond de investitii atunci cand vrea sa achizitioneze o agentie de turism?
ND: Fondurile de investitii se uita la profitul pe care il realizeaza firma, la perspectivele ei, la portofoliul de clienti. In plus, acestea vizeaza in general agentiile care au avut o crestere anuala pe o perioada lunga de timp.


Niciodata un director de firma care este responsabil pentru o perioada de o afacere nu va putea sa conduca business-ul in acelasi mod in care il conduce cel care l-a creat si a luptat pentru el 

DB: Ati vandut in totalitate afacerea Happy Tour sau inca mai aveti actiuni?
ND: Happy Tour ramane pentru noi ca un copil care a plecat de langa parinti, dar la care te gandesti intotdeauna. Intamplator eu nu am fost niciodata actionar, ci sotia mea, insa afacerea s-a vandut in totalitate. Daca te decizi sa vinzi un business trebuie sa il dai pe tot, pentru ca apoi iti vine greu sa vezi pe cineva care ia niste decizii, cand tu ai probabil cu totul alte idei pentru business-ul care a fost odata al tau.

DB: Unele voci din industrie sustineau ca vanzarea si plecarea dumneavoastra din Happy Tour nu este benefica pentru agentie. Cum comentati aceste declaratii?
ND: Asemena aprecieri ma magulesc, categoric. Insa m-ar durea foarte mult sa se intample ceea ce prognozeaza unele persoane. Probabil nesansa agentiei este sa fie criza. Eu cred ca indiferent de rezultatele de acum, ele nu pot fi asociate cu plecarea mea de la agentie.

DB: Intentionati sa intrati in alte business-uri?
ND: Momentan, eu si sotia mea ne axam numai pe World Travel, companie pe care dorim sa o dezvoltam. Prin aceasta agentie, noi promovam produsele (bilete de avion, croaziere si excursii) companiilor Emirates, Royal Caribbean, Celebrity Cruises, Scandinavian Airlines si Cyprus Airways agentiilor de turism din Romania.

Viitorul industriei turismului din Romania vor fi croazierele

DB: De cat timp este World Travel pe piata din Romania si ce cifra de afaceri ati inregistrat in 2008?
ND: Firma a fost infiintata in 1997, insa cifra de afaceri nu are nicio relevanta, pentru ca noi nu incasam decat un comision din ceea ce revindem.

DB: V-ati gandit la un moment dat sa vindeti si aceasta agentie?
ND: Aceasta nu o mai vindem. World Travel este cu totul altceva, nu ne adresam direct clientului, ci promovam serviciile companiilor de profil catre agentiile de turism.

DB: Cum credeti ca va evolua in tara cererea pentru croaziere?
ND: Cred ca va creste exponential, pentru ca romanii incep sa-si dea seama ca nu se compara o vacanta normala cu o croaziera, nici ca servicii si nici ca pret.

DB: Unde ati fost in vacanta anul trecut si unde va place cel mai mult sa mergeti in excursie?
ND: Am fost in ianuarie 2008 la schi in Elvetia. Cea mai frumoasa vacanta a fost o croaziera cu plecare de la Miami, in zona Caraibelor. Este un loc in care am fost de cateva ori si ne-am propus sa mai mergem. Vrem sa acoperim cat mai multe dintre zonele care trebuie vizitate din lume.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 28 Septembrie 2021, 11:42
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter