TURISM

Piata de business travel e bolnava? Unde pot duce calatoriile pe datorie

24 mai 2012, ora 11:15, autor(i): Andra Troasca 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
businesstravel.jpg
Turismul de afaceri din Romania este in continua crestere - asa o arata datele oficiale. Insa aceasta perspectiva roz ascunde vicii intretinute in aceeasi masura de agentii si de clientii corporate. Acestia au adoptat, de mai multa vreme, un "sistem de plati" convenabil la prima vedere, dar care pe termen lung ar putea duce la disparitia multor business-uri de pe piata.

Potrivit IATA, piata locala de business travel a crescut cu peste 10% in 2011, fata de anul anterior.

"Prognozez o crestere de 5-7% a turismului de afaceri in Romania, iar, pe fondul dezvoltarii infrastructurii, numarul de vizitatori va creste", a declarat miercuri Carmen Moraru, director general – Directia Promovare Turistica in cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului, in cadrul conferintei GlobalStar Travel Management.

"La nivelul anului 2011, au fost inregistrati in unitatile de cazare intre 1,5-1,6 milioane de turisti, cresterea pe 2011 fiind de 12%. Acest trend pozitiv se va mentine si in prima parte a anului 2012, cu o crestere de doua cifre", a mai spus Moraru.



Sub aceasta prezentare optimista a realitatii se ascund vicii operationale intretinute de multa vreme tacit de agentiile de turism si clientii corporate ai acestora.

"Piata de business travel din Romania este bolnava, din cauza competitivitatii crescute, mai mult orientata pe partea de pret si plati. S-a ajuns ca o agentie sa fie, pe langa furnizor de servicii de travel, si furnizor de servicii financiare, deci s-a ajuns sa se crediteze clientii pentru anumite perioade de timp", a spus pentru DailyBusiness.ro Corina Pacuraru, manager general al agentiei Perfect Tour.

Lucrul acesta nu se intampla mai departe de Austria, Ungaria, a adaugat aceasta.

De unde vine bugetul pentru astfel de "atentii"?

"Unul dintre motivele pentru care pastram o proportie considerabila din banii care vin din activitatile noastre pentru leisure este si acesta: pe partea de leisure, la nivel individual, se plateste fiecare serviciu atunci cand este furnizat. Deci din cash-flow-ul de la leisure, cu ajutor bancar, bineinteles, si dintr-un fond de rulaj se acopera aceste bugete", explica oficialul Perfect Tour culisele acestor operatiuni.

In opinia acesteia, nu este in regula ce se intampla. Aceste tertipuri, incurajate si acceptate de ambele parti, tacit, afecteaza pe termen mediu si lung business-urile agentiilor si le intretine clientilor impresia ca se poate si asa.

"Nu mai poti creste real, nu te poti perfectiona, pentru ca nu ai bani, din cauza sincopelor in cash-flow", spune Pacuraru.

Cum a inceput si cand se va termina

Totul a inceput de la agentii, care au acordat aceasta facilitate, mizand pe atractia de moment si neluand in considerare riscurile de fond.

"Cine este mai puternic, rezista. Probabil, incet, incet tendinta naturala este sa se elimine aceasta practica. Cei mai slabi vor cadea, cei care au avut potenta materiala vor ramane. Poate ca vom avea si noi practici mai corecte, care sa ne permita o dezvoltare reala, pe niste baze puternice. Ceea ce se intampla la noi pe partea financiara eu o numesc prostitutie", a mentionat reprezentantul Perfect Tour.

Trebuie sa fim si buni, si ieftini, si sa si creditamCorina Pacuraru, Perfect Tour

Pentru ca majoritatea clientilor corporate sunt companii multinationale cu sedii pe piete dezvoltate, cerintele sunt mari, dar noi le mai acordam si bonusuri:

"Simultan cu partea financiara, noi trebuie sa asiguram servicii de calitate, pentru ca suntem comparati cu piete unde aceste companii isi au sediile centrale. Au si ei audit pe partea serviciilor de travel, furnizorii le sunt verificati, asa ca trebuie sa fim si buni, si ieftini, si sa si creditam", spune Corina Pacuraru.

Piata - saraca si modesta

Piata de business travel din Romania este evaluata la circa 200 de milioane de euro, ceea ce este foarte putin, in opinia oficialului Perfect Tour. "La noi, un client mare inseamna un client care consuma 2-3, maxim 5 milioane de euro pe an, insa cand vorbesc de aceste sume, vorbesc de rulaj, nu de comisionul acordat agentiilor, pe cand colegii nostri din America ne spuneau ca un client sub 15 milioane de dolari nici nu este unul important pentru ei".

In plus, piata se misca modest, de la 3 stele, cel mai des, la 4 stele, destul de rar. Nu se intampla aproape niciodata ca la nivel de top management companiile sa ceara hotel de 5 stele, spune Corina Pacuraru.

Cifra de 200 milioane de euro se bazeaza aproape in exclusivitate pe contractele relizate cu companiile din Romania. Strainii care vin pentru business in Romania sunt incadrati la incoming.

In prezent, peste 60% din innoptarile inregistrate in hotelurile din Romania sunt reprezentate de business travel. Procentul creste la 75% din totalul innoptarilor in orasele mari din Romania si la 93% in hotelurile din Bucuresti.

Perfect Tour a avut o cifra de afaceri de 25 milioane de euro in 2011, cu 35% mai mare decat cea inregistrata in 2010. Pentru acest an, compania estimeaza vanzari de 28 milioane de euro.

Agentia are peste 300 de companii in portofoliul corporate, din domeniile telecom, IT, farma si a devenit partener exclusiv GlobalStar in Romania in noiembrie 2010.

GlobalStar este o retea mondiala de agentii de turism nationale, aflate in topul companiilor de profil pe pietele locale. GlobalStar Travel Management activeaza pe piata din 2001, reteaua dezvoltandu-se pe parcurs la 89 de agentii de turism din 75 de tari.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Sambata, 21 Septembrie 2019, 02:41
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter