- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Compania la care lucrezi face restructurari? Vesti proaste: sefii din Romania nu separa graul de neghina

06 May, 00:11 • andra.gheorghe
Oricat de bun angajat ai fi, cu performante notabile in business, cand compania la care lucrezi, multinationala sau locala, intra in proces de disponilizare, metoda e universala: managementul aflat sub presiune va renunta la oameni fara mari evaluari, pe criterii cantitative, si daca esti ultimul venit in companie, ai toate sansele sa fii si primul plecat, au declarat pentru DailyBusiness.ro specialisti in resurse umane.
Compania la care lucrezi face restructurari? Vesti proaste: sefii din Romania nu separa graul de neghina

Principala eroare pe care o face top managementul unei companii cand reduce personalul este tacerea in fata propriilor angajati, considera Bogdan Comanescu, directorul general al companiei de training Accelera.

„Patronii romani fac un mare secret din planurile de concedieri, considerand ca asa nu-si vor speria, demotiva angajatii. Este total eronat”, a declarat Comanescu.

„Normal ar fi sa se intample si in Romania ceea ce in tarile vestice este regula: sa existe o lista de criterii in baza carora vor pastra o parte din angajati, si primii care ar trebui sa afle de existenta si continutul acestei liste ar trebui sa fie angajatii, nu pentru a fi in garda, ci pentru a putea sa-si faca niste planuri, sa-si caute un nou job”, explica seful Accelera.

Ce este si mai descurajant, adauga Comanescu, este ca aceasta lista cu criterii si sisteme de evaluare a personalului nu exista si nu circula nici macar printre top manageri, cei care opereaza concedierile.

„Companiile romanesti opereaza in baza unor planuri pe termen scurt, vizeaza reducerea costurilor si atat. Chiar si in multinationale, unde se presupune ca exista o politica de resurse umane, o cultura organizationala, decizia de disponibilizari se ia la varf, se transmite catre managementul de top local, care o da mai departe spre fiecare manager de departament, cu o singura mentiune: cati oameni trebuie sa plece din fiecare departament in parte. Si, din pacate, cea mai uzitata metoda de evaluare este: ultimul venit, primul plecat”, sustine Bogdan Comanescu.

Aceasta opinie este impartasita si de Eugen Dumbrava, trainer profesionist si managing partner al firmei de profil Habar.

Potrivit acestuia, niciun angajat din Romania, indiferent de angajatorul pe care il are, companie multinationala sau locala, cu mii de angajati sau cateva sute ori zeci, nu poate avea nicio certitudine ca valul de concedieri ar putea trece peste el.

„In Romania sunt putine companii care isi dezvolta politica de resurse umane bazata pe meritele angajatului. Daca angajatul lucreaza intr-un astfel de loc, si are rezultate remarcabile, s-a facut indispensabil companiei in cel putin un an de cand lucreaza in ea, poate fi ceva mai linistit. Dar tot nu ii garanteaza nimeni ca-si va pastra jobul”, spune Dumbrava.

Persoana cea mai potrivita pentru tot ce inseamna decizii la nivelul angajatilor unei companii, inclusiv concedierile, ar trebui sa fie managerul de HR. In Romania insa, rar se intampla ca managerul de HR sa fie consultat si privit ca un partener de business, cu putere de decizie.

„Managerul de HR din companiile care activeaza in Romania, oricat de mari sau mici ar fi, este ca si inexistent cand vine vorba de decizii precum cine va fi concediat, de ce va ramane sau va pleca din companie. Organizatiile care chiar vad in omul de HR un partener constant de business, un consultant permanent in materie de decizii, sunt minoritare. La noi, patronul ia decizia, omul de HR o implementeaza. Si rar se intampla ca patronii sa separe bobul de grau de beghina in randul angajatilor”, a conchis Eugen Dumbrava.

Ce ar trebui sa faci ca sa-ti pastrezi jobul cand seful anunta concedieri

Nu exista solutii minune sau pastile magice care te-ar putea tine ferit, ca intr-un bol de cristal, de valul de concedieri pe care compania la care lucrezi il poate anunta.

Insa exista cativa pasi, pe care daca ii poti bifa, te scot in avantaj. Vom parcurge mai jos recomandarile lui Viorel Apetrei, trainer profesionist si managing partner al agentiei de profil MTW Romania.

Sfaturile sale nu vizeaza pe oricine: ca sa le poti folosi, trebuie sa ai siguranta ca ti-ai castigat in timp increderea angajatorului, ca te numeri printre acele persone-cheie, indispensabile organizatiei.

„Este vorba despre un proces de durata, de dovedire permanenta a competentelor, cu o istorie de proiecte reusite si obiective atinse. Daca in ultimul an nu ati schimbat nimic in felul cum tratati sarcinile primite sau in atitudinea fata de echipa si clienti, e timpul sa o faceti urgent, desi s-ar putea sa fie prea tarziu”, spune trainerul.

Care este recomandarea cea mai importanta, cu statut de prioritate pentru oricine vrea sa-si pastreze jobul? Atingerea targeturilor, a obiectivelor cu care lucreaza sau ar trebui sa lucreze orice angajat

„Este putin probabil ca un director de department sau director de resurse umane sa sacrifice un membru al echipei productiv si care aduce valoare organizatiei. Pana la urma, luind in calcul orice fel de posibile favoritisme si jocuri politice, cineva trebuie sa faca treaba. Chiar si in conditii foarte grele de piata, se vor gasi resurse pentru pastrarea unui om de valoare”, explica specialistul.

O alta conditie care va poate feri de concediere este proactivitatea, implicarea in proiecte noi.

„Nu spuneti nu unor actiuni care difera de scopul jobului prezent. S-ar putea ca noile proiecte, mai ancorate in realitatile momentului, sa ramana in picioare, in timp ce vechile activitati sau linii de lucru sa devina redundante sau nefolositoare si sa fie desfiintate”.

Nu neglijati atitudinea. „Atitudinea conteaza. Nu este neaparat vina cuiva pentru ceea ce se intampla in economie, dar cu siguranta este o problema a tuturor. Consecintele ne afecteaza pe toti, de la cel mai inalt manager pana la lucratorul obisnuit din organizatie”, spune Viorel Apetrei.

In consecinta, tineti cont de faptul ca toti oamenii din companie sunt irascibili si se simt amenintati, crizele de comunicare sunt aproape inevitabile in aceasta perioada, si conteaza foarte mult felul in care pot fi folosite aceste energii astfel incat toata lumea sa aiba de castigat.

„Recunoasteti situatia in care va gasiti, in care se gaseste firma pentru care lucrati, si actionati pentru schimbare, ganditi diferit, folositi timpul diferit, creati noi obiceiuri, puternice si pozitive”, conchide trainerul.