- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Englishman in Bucharest: Un britanic vinde oamenilor de afaceri know-how despre Romania

06 Jun, 14:01 • andra.gheorghe
Britanicul Dean Edgar a venit prima data in Romania in 2000. Peste 4 ani a parasit Anglia si a decis sa se stabileasca definitiv aici. Face bani frumosi in Romania, prezentandu-se ca "partenerul tau englez de afaceri". Ajuta alti straini sa vina si sa-si porneasca afaceri pe plaiuri mioritice: le gaseste casa, le deschide firma, le inregistreaza pana si masinile.
Englishman in Bucharest: Un britanic vinde oamenilor de afaceri know-how despre Romania

Dean Edgar detine 50% din Moorcroft Sevices, companie pe care a fondat-o in 2007 si pe care o imparte cu un partener roman: avocata Diana Butoeru.

Cu ce se ocupa? Isi vinde timpul, know-how-ul si imaginea de britanic altor vest-europeni care vor sa-si deschida un business si sa se mute in Romania. Si, foarte important, sa le faca traiul cat mai comod.

O perioada, in paralel, si-a oferit serviciile de project manager companiei ungare Helpers, cu acelasi domeniu de activitate, care a intrat cu un birou si in Cluj. Colaborarea a incetat dupa 6 luni, din cauza diferentelor de viziune, iar Edgar s-a dedicat exclusiv business-ului propriu.

„Eu nu ii aduc in Romania. Sunt oamenii care oricum au decis sa vina. Ii ajut sa depaseasca tranzitia cat mai comod. Le gasesc casa, le inregistrez masinile, ii ajut cu toate formalitatile legale necesare venirii in Romania, le pun bazele business-ului. In primul rand, vand know-how. Eu sunt cu un picior in Romania si cu unul in Europa de Vest”, spune Edgar.

Dean Edgar este membru Key People.

In 2009, el a adus in Romania 50 de oameni: le-a gasit casa, le-a inregistrat masinile, business-urile, le-a vandut asigurari. Onorariile pe care le incaseaza sunt diferite, depind de serviciile oferite. Pentru inregistrarea unei masini din UE, incaseaza 350 euro, la care se adauga taxele. Pentru aranjamentele legale necesare unui start-incaseaza intre 650 euro si 1.000 euro, la care se adauga alte mici cheltuieli. Insa taxeaza si pe ora, sau pe luna.

„Sunt administratorul unei companii, o firma de design cu capital belgian, care lucreaza in Craiova cu Ford. Fac si asta pentru clienti straini care au nevoie de o prezenta in Romania. Mai administrez si alte doua business-uri, pentru care am un onorariu lunar, stabilit de mine. Imi ofer serviciile in calitate de expert. Ma vand in calitate de om care traieste aici, nu are nicio intentie sa plece si cunoaste mediul de business. Vand know-how-ul unui om de afaceri britanic despre Romania„.

In 2009, acest know-how i-a adus venituri de peste 100.000 euro. Profitul l-a avut din start.

„Nu platesc decat chirie si salarii. Lucrez in servicii, sunt platit pentru timp. Nu trebuie sa cumpar si sa vand mai departe. Taxez la minut, exact ca un taximetrist”.

Are doar 4 angajati stabili, romani cu totii, si recunoste ca este deschis la colaborari cu freelancerii.

„Nu le-as spune neaparat freelancer. Daca sunt foarte ocupat, exista mereu cate un student istet care poate castiga bani din inregistrarea unei masini, de exemplu”, spune omul de afaceri.
[quote=]In Romania sunt din ce in ce mai multi indivizi de 25-35 ani care realizeaza nevoia unui business flexibil[/quote]
Ii plac romanii, s-a familiarizat cu felul lor de a fi, il impartaseste chiar, insa este inca destul de reticent la a face afaceri cu ei. Prefera sa lucreze cu cei din Occident.

„Ma asociez cu alti expati care sunt sau au fost la un moment dat aici. E o comunitate, dar este, in acelasi timp, vorba de un know-how comun. Stim Romania, stim cum merg lucrurile si la noi acasa”.

Cu asociata sa de la firma Moorcroft, Diana Butoeru, colaboreaza astfel incat ambele parti sa fie avantajate.

„Impartim resurse, facilitati. Mult din ceea ce fac eu are o componenta legala: stabilizarea firmelor, obtinerea de vize, inregistrari. Pe langa acestea, oferim clientilor si consultanta. Aici intervine Diana, ea este avocatul”.

In 2010 nu se asteapta la afaceri mai mari decat cele de anul trecut. Desi s-a saturat de discutiile despre criza, recunoste ca exista, si nu o poate ocoli.

„Exista acest cuvant, de care se abuzeaza mult prea mult: criza. Da, exista o criza. Mai ales acum, cand guvernul sugruma sectorul public. Insa nu are de ales. Ori loveste in bugetari, ori creste taxele. In situatia actula, nu exista o varianta buna sau rea. Dar, din experienta mea, daca maresti taxele, oamenii vor gasi o modalitate de a nu le plati, sunt inteligenti”, opineaza Edgar.

Chiar daca decizia guvernului de a reduce salarii, pensii si indemnizatii este una dureroasa pentru bugetari, se fac niste economii deloc de neglijat.

„Nu stiu daca este solutia buna sau rea, dar este o solutie. Da, oamenii sunt furiosi, dar vor trece peste. Trebuie. Din pacate, printre ei se numara foarte multi care vor sa aiba un job pe viata, asteapta ca statul sa aiba grija de ei. Viata nu este asa. Este incredibil de dificil, dar trebuie sa depaseasca momentul, ca sa se poata produce schimbarea”.

Si lucrurile se vor schimba, sustine omul de afaceri. Potrivit acestuia, intr-un an de zile, masurile de austeritate luate de guvern ar trebui sa dea rezultate.

„Lucrurile se vor schimba in bine si pentru Romania, incet. O calatorie de o mie de mile incepe cu un singur pas, spune un proverb. Trebuie sa incepi de undeva”, afirma Dean Edgar.

Iar motivele cele mai de incredere pentru englez, ca lucrurile se vor schimba in bine in Romania, sunt atat strainii care, spune el, nu au incetat sa vina aici, si nici nu au plecat, dar si generatia de tineri antreprenori, care va revigora mediul de business.
[quote=]Da, exista o criza. Mai ales acum, cand guvernul sugruma sectorul public[/quote]
„Clientii mei nu sunt romani, sunt straini, dar inca vin aici. Sunt 5.000 de britanici, 20.000 de italieni, 6.000-7.000 de francezi, cam tot atatia olandezi care fac afaceri in Romania. Si sunt inca aici, ceea ce inseamna ca le place. Mai sunt 1-2 care au plecat, dar pur si simplu pentru ca vroiau acasa. Iar cei care vin acum in Romania sunt diferiti: cand am venit eu, eram un tip singur, care incerca sa faca un business. Acum vin manageri cu ani de experienta, companii care vor sa faca afaceri stabile, seriose”, spune antreprenorul.

Cat despre mediul de afaceri actual din Romania, are nevoie de sange proaspat. Recunoaste: sa faci business aici nu-i usor, in Anglia nu dai spaga si nu esti legat de stampila pentru orice parteneriat, dar se anunta o generatie noua de antreprenori, dinamici, flexibili, care va inlocui „dinozarii” creati de comunism. Si asta il convinge sa ramana aici.

„Cativa romani au o viziune moderna si un stil vestic de a face afaceri, in care birocratia nu exista iar lucrurile sunt facute fara nevoia unei stampile. Cel putin la nivelul bussiness-ului pe care il faceam eu in Marea Britanie, cu venituri de 5 milioane lire sterline, nu trebuia sa dai spaga, sa faci eforturi ca lucrurile sa se miste. Pur si simplu se faceau. Exista incredere intre parteneri. Am construit o retea foarte eficienta de parteneri si furnizori, cu care imi faceam treaba printr-un mail sau o strangere de mana. Aici, e diferit. Aici ai cate un contract care trebuie sa multumeasca interesele fiecaruia, in parte”, observa Edgar.

Insa generatia tanara, de 25-35 de ani, arata altceva, flexibilitate, care, spune englezul, este vitala in business.

„Cei de 35 de ani sa zicem ca sunt destul de flexibili, cei si mai tineri care le vin din urma sunt foarte flexibili. Daca ai peste 30 de ani, ai simtit ceva din comunism, daca ai undeva pe la 21 de ani erai prea tanar ca sa-l constientizezi. Acestia sunt oamenii cu care vreau sa lucrez, care sunt dispusi sa invete, sa se strecoare. Ei vor schimba, vor influenta oamenii din jurul lor. Eu nu pot sa-i influentez pe birocratii de 50 de ani. Dar sunt din ce in ce mai multi indivizi de 25-35 ani care realizeaza nevoia unui business flexibil. Isi dau seama ca lucrurile au loc mult mai simplu si eficient daca iti construiesti parteneriate solide cu clientii si furnizorii”, conchide omul de afaceri.

Citeste si povestea unui roman care face in Canada acelasi gen de business pe care il desfasoara Dean Edgar in Romania, cu diferenta ca nu se adreseaza numai oamenilor de afaceri, ci oricui are nevoie de adaptare: Concediat de Coca-Cola, ma lupt pentru familie.