- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Firmele nu mai cauta „roboti”. Vor angajati cu „cei 7 ani de acasa”

23 Jun, 00:03 • razvan.codorean
Angajatii a caror „virtute” este disponibilitatea la munca peste program nu mai sunt la „moda”, cel putin in marile companii, afirma consultantii in resurse umane. Firmele si-au schimbat, intr-o anumita masura, criteriile de selectie. Vezi care sunt acestea.
Firmele nu mai cauta roboti. Vor angajati cu cei 7 ani de acasa

Vremurile cand CV-ul si disponibilitatea la lucrul peste program erau principalele criterii de angajare incep sa apuna. Managerii au realizat faptul ca nu mai au nevoie de „angajatii-roboti”, care lucreaza mult, dar ineficient, fara niciun aport novativ la business.

Astfel ca, mai nou, cauta angajati „open-minded”, optimisti, cu capul pe umeri, civilizati, relaxati si care sa stie sa echilibreze activitatea de la munca cu timpul liber. Nu mai au nevoie de „bolnavi de serviciu”, de cazuri de tip „Raluca Stroescu”.

Expertii in HR spun ca asistam la o schimbare de macaz benefica atat pentru business cat si pentru personal. „Firmele cauta angajati deschisi la nou, responsabili si civilizati, care sa respecte normele de convietuire in cadrul companiei si in relatia cu exteriorul „, spune consultantul HR George Butunoiu.

Si asta in conditiile in care „plangerile angajatorilor, in prezent, sunt legate de comportamentul angajatilor, mai putin de experienta lor”, adauga acesta.
[quote=George Butunoiu, consultant HR]Firmele cauta oameni civilizati, care dincolo de atributiile profesionale, sa respecte normele de convietuire[/quote]
Cum de si-au schimbat managerii asteptarile legate de angajati, avand in vedere anii de „sclavagism” de tip multinationala de dupa Revolutie?

Potrivit specialistilor, un factor pozitiv l-a reprezentat, in mod paradoxal, criza economica.  Daca in anii „Epocii de Aur a Consumului”, business-ul crestea inerent, iar plusul de valoare adus de angajati era, de multe ori, insesizabil, odata cu criza, in decizia manageriala, ideile angajatilor au inceput sa conteze din ce in ce mai mult.

Multi angajati au clacat, a urmat un val de schimbari care insa nu a adus peste tot plus asteptat. Asa ca, dupa ce au incercat sa racoleze angajati de la concurenta, mai nou se cauta un nou tip de angajat – cel cu idei, comunicativ si cu „cei 7 ani de acasa”.

Cum se traduce aceasta expresie? Potrivit expertilor, managerii au realizat faptul ca lucrul in echipa este esential pentru business si ca pentru asta, ai nevoie de oameni care sa stie sa comunice, sa respecte regulile de convietuire sociala.

[b]Selectia angajatilor, o loterie?[/b]

Intr-o analiza privind cele mai mari greseli facute de manageri, realizata de compania Result Development, erorile din procesul de recrutare a angajatilor se afla pe primul loc.

„Este cel mai mare rau de care este responsabil managementul actual – selectia unor indivizi nepotriviti sa intre intr-o companie sau intr-o echipa, indivizi care provoaca o serie de neajunsuri la toate nivelurile organizationale. Ma refer la toata paleta de aspecte murdare, de la neperformanta la conflicte si rea intentie”, afirma  consultantul Dorin Bodea, de la Result Development.
[img=1870][/img]

Expertul spune ca in prezent, selectia angajatilor se face mai mult intuitiv decat pe criterii obiective. „Cei mai multi dintre manageri sustin ca realizeaza selectia dupa atitudine, motivatii, inteligenta si competenta. Ma intreb, este posibil ca intr-un interviu sau doua sa faci o minima diagnoza a acestor aspecte? Nu este posibil. Asadar, facem alegeri subiective si alegem prea des si prea usor bazandu-ne pe intuitie. Este inadmisibil”, spune expertul.

Potrivit lui Bodea, selectia angajatilor trebuie sa combine cunostintele, comportamentul, competentele tehnice si motivatiile cu pasiunile si valorile. „Este nevoie urgenta sa aducem mai multa rigurozitate in munca manageriala. Sa avem un proces de selectie asezat, construit pe mai multe niveluri de evaluare. Se spune ca daca ai oameni potriviti si talentati orice obiectiv poate fi realizat”, a mai spus consultantul.

[b]Mai multe locuri de munca[/b]

Cum atragem lucratorii performanti? [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-cariere/pachetele-de-beneficii-revin-pe-crestere-tichetele-de-masa-si-training-urile-in-top-64071/]Daca isi vor gasi oamenii de care au nevoie[/url], angajatorii sunt dispusi sa ofere mai multe avantaje noilor angajati. Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piata GFK, aproape 40% din companiile din Romania intentioneaza sa creasca valoarea pachetului de beneficii, de la tichetele de masa, tichetele cadou, la training-uri si subventiile pentru transport.

O alta veste buna este ca perspectivele angajare in Romania pentru trimestrul al treilea sunt cele mai optimiste din ultimii trei ani, potrivit [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-cariere/studiu-perspectivele-de-angajare-pentru-t3-sunt-cele-mai-optimiste-din-ultimii-ani-63921/]unui studiu realizat de compania de resurse umane Manpower[/url].

Valentin Petrof, managerul Manpower Romania, a declarat ca perspectivele optimiste au fost determinate, in principal, de asteptarile angajatorilor din industria prelucratoare si constructii.

„Se observa semne de imbunatatire a activitatii de angajare la nivel regional si la nivel de sectoare, indicand ca angajatorii sunt din ce in ce mai increzatori in revenirea pietei fortei de munca. Dat fiind acest context, ne asteptam sa vedem din ce in ce mai multe miscari pe piata, intrucat foarte multi inidivizi au asteptat semne de revenire inainte de a reincepe cautarea unui loc de munca ori a unor noi oportunitati”, a afirmat el.

Angajatorii din industria extractiva raporteaza planuri majore de angajare, cu o Previziune Neta de Angajare de +34%. Perspective puternice de angajare sunt anticipate in constructii si in industria prelucratoare (+27%),hoteluri si restaurante +25%), respectiv comertul cu amanuntul (+22%). Si in administratia publica si servicii sociale angajatorii anticipeaza noi locuri de munca (+15%).

Previziunea Neta de Angajare este calculata ca diferenta intre procentul de angajatori care anticipeaza o crestere a volumului total de angajari si procentul de angajatori care prevad o scadere a angajarilor.