- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Pierd sau castiga programele de tip MBA pe timp de criza?

03 Feb, 00:01 • andra.gheorghe
Cum se reflecta instabilitatea financiara pe piata scolilor pentru manageri, cum comunica un program de MBA pe timp de criza, daca vor reusi programele sa recruteze suficienti studenti si daca vor taia sau nu din costuri, aflati de la Bianca Ioan, directorul de marketing al Asebuss scoala care pregateste manageri romani de peste 15 ani.
Pierd sau castiga programele de tip MBA pe timp de criza?

DailyBusiness

: Ce se intampla cu programele de MBA in timp de criza? Pierd sau castiga ?
Bianca Ioan: Daca sunt industrii care profita de criza economica, gen outsourcing, consultanta, carora le merge bine in perioada asta, pe piata de educatie exista o corelatie directa cu mediul economic. Sunt niste studii realizate in SUA, care spun ca pe vremea unei recesiuni – nu criza – cererea pentru aceste tipuri de programe creste. M-as bucura sa fie asa, insa recesiunea este un fenomen economic, iar criza cu care ne confruntam acum cred eu ca este un fenomen mai puternic.

DB: Se stie ca cei mai afectati de criza vor fi middle-managerii, care sunt de altfel si cei mai multi studenti ai scolilor de business.
BI: E adevarat, dar pe de alta parte middle-managerii sunt multi, si nu toti aveau sansa sau interesul sa urmeze un asemenea tip de program. Daca ne raportam la numarul de locuri existente pe piata, cererea este destul de mare raportata la numarul de locuri. Eu cred ca la nivel de companie, in ciuda operatiilor care se fac pe bugetul de training, vor ramane sume alocate pentru astfel de programe, poate nu la nivel de 100% din valoarea lor, cum se intampla pana acum, poate ca anumiti middle manageri vor fi sustinuti in procent de 70%-80%.

DB: Se stie ca un absolvent de MBA, cel putin inainte de izbucnirea crizei, avea posibilitatea de a-si creste considerabil pachetul salarial doar pentru ca avea acest certificat. Se mai poate spune acelasi lucru acum?
BI: Cred ca vorbim aici de un timing diferit. Majoritatea oamenilor care vin intr-un asemenea tip de program tintesc departe. Vad lucrurile in perspectiva, se informeaza despre tendinte in tarile alaturate si stiu unde vor sa ajunga. E adevarat ca probabil in acest an si in urmatorul va exista o incertitudine pe zona aceasta de cresteri de venituri, insa cred ca vor castiga si indivizii si companiile care gandesc pe termen lung. Daca o investitie de genul acesta era recuperata de companie in 3-4 ani, probabil ca acum vorbim de 5 ani. Insa ea ramane in continuare o investitie valoroasa.

DB: Care este venitul mediu al studentului MBA?
BI: Noi calculam, de regula, niste praguri salariale. Daca facem media acestor medii – studentii situandu-se totusi pe niveluri salariale diferite – ajungem undeva la 2.500-2.700 euro, in cazul Asebuss.

DB: Credeti ca se mai pune problema in contextul actual de aparitia unor noi scoli de business in Romania?
BI: Cred ca nu. Daca s-ar intampla, ar fi o decizie curajoasa, si ar face parte, probabil, dintr-o strate gie pe termen lung. Romania nu este o piata suficient de dezvoltata, din punctul acesta de vedere. 2009 pare a fi un destul de greu si pentru jucatorii existenti in piata.

DB: Care este profilul scolilor de business cel mai fragile in fata instabilitatii economice?
BI: Afectati vor fi cei care nu vor reusi sa vina cu ceva nou si relevant pentru piata. Si asta se va vedea inca din perioada de prezentari de program. Probabil ca potentialii candidati se vor uita la rezultatele absolventilor. As indrazi sa spun ca probabil un program international cu profesori straini este putin dezavantajat, prin prisma faptului ca o asemenea criza loveste diferit tarile. Romania are o particularitate in criza aceasta, nu avem acelasi sistem bancar sofisticat, in schimb avem un deficit de cont curent foarte mare. Nu stiu in ce masura profesorii din afara sunt foarte la curent cu situatia de aici. Or, cheia acestor programe este ca fiecare manager sa aiba o buna intelegere a fenomenelor financiare. Am vazut ca se practica sau sunt ofertate deja in piata cursuri de strategie si de finante pentru cei care nu erau foarte interesati de subiect.

DB: Vor recurge MBA-urile la ajustari de preturi – cresterea sau scaderea taxei?
BI: E greu de spus. Este important de vazut in structura fiecarui program care sunt costurile care vin din spate, in euro, moneda care creste. Pe de alta parte, daca luam de exemplu cazul Asebuss, noi investim si in lucruri care se vad indirect in procesul educational, dar care aduc valoare scolii. Si ma refer aici la vizibilitatea pe plan international. Daca in urma cu 8 ani nu se stia nimic despre Romania, daramite despre Asebuss, astazi, in lumea programelor de EMBA, am ajuns in punctul in care in ultimii 2 ani am livrat prezentari la sesiunile internationale.

DB: Exista posibilitatea ca anumite scoli de pe piata sa inceapa cursurile cu studenti mai putini. Este acest lucru o optiune pentru Asebuss?
BI: Ne-am gandit la varianta asta. Practic, standardul calitate – pentru ca vorbim de calitate in ambele sensuri, si program, si studenti – nu poate fi coborat. Vrem sa lucram la acelasi nivel. Eu am incredere in brandul Asebuss, ca vom atrage un numar suficient de cursanti, insa vom incepe cursul la timp, chiar daca numarul de studenti va fi mai mic.