- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Tichetele de servicii motiveaza peste 2,7 milioane de angajati romani

11 Jul, 00:01 • andra.gheorghe
Aproximativ 60% din populatia activa a Romaniei, adica peste 2,7 milioane de angajati, beneficiaza de tichete de servicii. Cele mai utilizate sunt bonurile de masa, urmate de cele tip cadou, insa si de cele de cresa, toate urcand business-urile emitentilor locali la o valoare cumulata de circa 1,2 miliarde de euro in 2008.
Tichetele de servicii motiveaza peste 2,7 milioane de angajati romani

Potrivit oficialilor Cheque Dejeuner, cele mai raspandite sunt bonurile de masa, iar procentul de circa 60% din populatia activa care beneficiaza de tichete de servicii poate fi chiar mai mare, daca se adauga si acei salariati care beneficiaza numai de tichete cadou, cum sunt cei din invatamant.

Bonurile de masa sunt cele mai populare deoarece presupun anumite facilitati fiscale (intreaga suma acordata in bonuri de masa este neimpozabila, atat pentru angajator cat si pentru angajat).

In cazul acestui tip de tichete, angajatorii provin din majoritatea ariilor de activitate, oferirea beneficiilor sub forma de bonuri de masa nefiind conditionata de marimea companiei sau de profilul activitatii acesteia.

Tichetele de cadouri, in schimb, sunt de obicei oferite de companii cu business-uri peste medie, si multinationale, care insista nu doar pe motivarea, ci si pe loializarea si retinerea personalului.

„Tichetele cadou pot fi oferite angajatilor cu ocazia sarbatorilor majore, dar si pentru eficientizarea programelor de tip ‘incentive’, ca bonusuri pentru rezultate exceptionale sau recompense in concursuri. Vorbim, in aceasta situatie, de companii din sectorul tertiar al economiei, care se bazeaza in primul rand pe oameni si a carui reprezentativitate este intr-o continua crestere”, au declarat reprezentantii Accor Services.

Potrivit oficialilor Cheque Dejeuner, tichetele de vacanta vor deveni din momentul in care vor fi introduse si in Romania produsele cu cea mai larga raspandire pe piata de profil, motivand atat angajatul cat si angajatorul in valorificarea eficienta a perioadelor de concedii.

Exista si o paleta destul de larga de servicii care inca nu sunt disponibile pe piata din Romania, pentru care emitentii locali nu au reusit sa indice o data la care vor putea fi achizitionate de angajatorii romanii. Printre acestea se numara tichetele pentru cultura sau pentru asistenta medicala la domiciliu.

Un tichet de servicii folosit cu succes in tarile europene dezvoltate este cel pentru ingrijirea copiilor, lansat si in Romania de Accor Services, sub marca Ticket Cresa.

Acesta este descris de emitenti ca un nou beneficiu extrasalarial care poate fi acordat de companii salariatilor cu copii in varsta de pana la 3 ani, daca acestia aleg sa revina la locul de munca, in locul concediului de ingrijire a copilului. Compania suporta prin acordarea acestor tichete costurile ingrijirii copilului angajatului intr-o cresa.

Zonele cu cea mai mare cerere pentru tichete de servicii

Orasele in care activeaza companiile cu cea mai ridicata cerere pentru tichete de servicii sunt cele mai dezvoltate din punct de vedere economic, cu un numar important de salariati, spun reprezentantii Accor Services.

„In aceste zone, companiile sunt concurente si in ce priveste recrutarea si retentia angajatilor, astfel ca au nevoie de solutii fiabile si eficiente financiar pentru motivarea salariatilor. Ne referim aici la zone cum ar fi Constanta, Cluj, Timis, Brasov si, desigur, Bucuresti„, au explicat acestia.

Pe de alta parte, conform celor declarate de oficialii Cheque Dejeuner, un numar mai scazut de cereri din partea companiilor pentru acest tip de servicii se inregistreaza in zonele geografice cu potential economic slab dezvoltat. In general, insa, utilizarea tichetelor de servicii este destul de uniforma la nivel national.

Tichetele de servicii, o piata cu potential de crestere de circa 10% in 2008

Potrivit Accor Servicess, la nivelul anului 2007 valoarea pietei tichetelor de servicii s-a situat in jurul sumei de 1,1 miliarde de euro, cresterea anuala estimata in acest domeniu fiind cuprinsa intre 5% si 10%. afirmat oficialii Accor Services.

Accor Services are in momentul de fata 35.000 de companii – client, cu peste 1,5 milioane de salariati, la nivelul de tara. Clientii provin din toate sectoarele de activitate, iar numarul acestora a cunoscut o crestere de aproximativ 30% incepand cu ultimul trimestru al 2007, in urma absorbtiei companiei Hungastro, emitent de tichete de servicii din Sfantu Gheorghe.

Accor Services detine in prezent o cota de piata de 46%, fiind, conform propriilor estimari, lider in domeniul tichetelor de servicii din Romania. Cifra de afaceri corespunzatoare anului 2007 a fost de peste 26 milioane de euro, cresterea prognozata la finele lui 2008 fiind de 12%.

Cifra de afaceri a Cheque Dejeuner pentru 2007 este de 8 milioane de euro. Emitentul de tichete este prezent pe piata din Romania din 2003 si detine o cota de piata de aproximativ 18%.

Alti jucatori pe piata romaneasca de tichete de servicii, Sodexho Pass si Euroticket Company, nu au oferit informatii pentru acest articol.