Economie

Asociatia Brokerilor: Proiectul de Cod Fiscal aprobat de Senat nu este favorabil dezvoltarii pietei de capital

06 May, 16:58 • Redactia DailyBusiness
Desi considerata de actorii pietei de capital o masura laudabila, menita sa mai dea o gura de oxigen acesteia, eliminarea impozitului pe dividende prevazuta in proiectul de Cod Fiscal depus la Senat nu a fost acceptata de senatori, fiind inlocuita cu introducerea unui impozit de 5% pe aceste venituri, anunta Asociatia Brokerilor.
Asociatia Brokerilor: Proiectul de Cod Fiscal aprobat de Senat nu este favorabil dezvoltarii pietei de capital

Pe langa incurajarea investitiilor
persoanelor fizice, masura ar fi evitat si dubla impozitare a
profitului practicata in acest moment in cazul dividendelor
distribuite catre persoane juridice romane cu detinere mai mica de
10% din capitalul altei societati romanesti sau a unei detineri a
participatiilor mai recente de un an de la data inregistrarii in
contabilitate a dividendelor.

Asociatia Brokerilor solicita
mentinerea eliminarii impozitului pe dividendele aferente actiunilor
tranzactionate in cadrul pietei de capital, considerand ca statul ar
trebui sa stimuleze astfel investitiile transparente in actiunile
emitentilor la bursa de valori si listarea la bursa a unui numar cat
mai mare de companii.

Motivatia
reintroducerii de catre Senat a impozitului pe dividende, respectiv
„reducerea deficitului bugetar conform cerintelor din raportul
organismelor internationale” este infirmata de chiar declaratiile
publice anterioare ale reprezentantilor Ministerului Finantelor
Publice privind impactul relativ redus al veniturilor colectate din
acest impozit la bugetul general consolidat, precum si de
posibilitatea ca masura sa duca la cresterea incasarilor din
impozitul pe profitul companiilor prin renuntarea la artificiile
fiscale, acestea devenind neatractive in noul context.

O a doua masura care
va descuraja comportamentul de investire al populatiei este
includerea veniturilor din investitii in categoria surselor de venit
supuse contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS),
indiferent daca exista sau nu si alte surse de venit asupra carora
contribuabilul plateste CASS.

Proiectul de Cod Fiscal nu tine cont de
faptul ca veniturile din investitii nu sunt similare veniturilor fixe
realizate ca urmare a unui salariu sau a altor venituri fixe
similare.

In conditiile in care numarul investitorilor de retail pe
piata de capital romaneasca este si asa foarte mic, suprafiscalizarea
impusa va determina reducerea si mai drastica a acestora.

Mai mult, proiectul
de Cod Fiscal mentine baza anuala minima de calcul al CASS egala cu
salariul anual minim, desi Curtea Constitutionala a decis in 2010 si
2011 asupra neconstitutionalitatii acestei prevederi.

Astfel, vor
exista in continuare numeroase cazuri de contribuabili care nu au
alte venituri, beneficiari ale unor dividende de valori foarte mici
in urma primirii actiunilor gratuite in procesul de privatizare in
masa sau a unor actiuni reziduale, pentru care valoarea castigului
din investitii va fi inferioara valorii minime de plata a CASS, ceea
ce reprezinta un principiu fiscal total incorect.

Tinand cont de cele
de mai sus, solicitam eliminarea CASS pentru veniturile din
investitii atunci cand contribuabilul realizeaza si venituri din alte
surse, precum si eliminarea pragului minim pentru baza anuala de
calcul al CASS.

Ca si cand toate
cele de mai sus nu erau de ajuns, veniturile obtinute de persoanele
fizice rezidente in Romania din tranzactionarea prin intermediari
autorizati in Romania a actiunilor unor companii rezidente in alte
tari, listate la bursa de valori din Romania, sunt considerate
venituri din strainatate.

Ca urmare, nu se poate face in totalitate
compensarea pierderilor cu veniturile realizate la bursa din Romania,
intrucat pierderile se compenseaza cu veniturile din aceeasi natura
si sursa, realizate in strainatate, pe fiecare tara. Asociatia
Brokerilor solicita ca in cazul titlurilor de valoare tranzactionate
pe piata de capital, pentru stabilirea locului de provenienta a
venitului sa se ia in considerare locul de tranzactionare a acestora
si nu locul de rezidenta al emitentului.