Lifestyle

Cum \”curge\” timpul in business-ul romanesc

28 Mar, 00:01 • cristina.mihai
Timpul este perceput diferit in functie de cultura si gestionat diferit in functie de fiecare companie si persoana. DailyBusiness.ro a discutat cu cativa specialisti despre cum este perceput timpul in cultura romaneasca, care sunt valorile legate de timp pe care le au companiile locale si ce deficiente au acestea in managementul acestei resurse.
Cum \curge\ timpul in business-ul romanesc

Timpul, ca mijloc de comunicare

Timpul poate fi un mod de comunicare. „Promptitudinea cu care te prezinti la o intalnire poate sa spuna multe”, crede Mihai Dinu, profesor doctor universitar, fost sef al catedrei de Antropologie culturala si comunicare a Facultatii de Jurnalism, si autor al cartii „Comunicarea”.

Totusi, el explica ca daca in cultura occidentala se pune accentul pe punctualitate, in lumea araba nimeni nu se supara daca intarzii pana si o ora. Lucrurile pot fi insa si mai complicate. „Sunt si unele triburi de piei rosii care nici macar nu au in vocabular cuvinte ca „intarziere'”, spune Dinu.

Diferentele culturale pot crea dificultati oamenilor de afaceri care fac business intr-un mediu fundamental opus celui din care provin.

„Oamenii de afaceri americani care au intalniri in lumea araba intampina mari probleme, pentru ca aici nu se pune accentul pe punctualitate si discutiile au parte de o lunga introducere”, explica Dinu.

La nivel european, daca nordicii, saxoni sau scandinavii sunt foarte stricti cu aceasta resursa pretioasa si deasemenea cu timpul celoralti, in sudul continentului atentia acordata timpului nu este atat de ferma.

Mihai Dinu a explicat ca ar pozitiona Romania intr-o zona intermediara intre Occident si Orient. „Noi nu suntem nici atat de punctuali ca in Marea Britanie, spre exemplu, nici asa lejeri ca in Orient”, a adaugat Dinu.

„In nord, daca ai intarziat la o intalnire mi-ai furat din timpul meu si ar trebui sa ti se deschida dosar penal”, comenteaza Ciprian Teleman, senior consultant al TMI Romania.

Eticheta romaneasca de afaceri este rezultatul a doua mari influente:”cei sapte ani de acasa si de la cine am invatat business”, considera Teleman, care adauga ca rezultatul se orienteaza, totusi, spre normele anglo-saxone: „mai putina vorbarie de introducere si doar in cazuri exceptionale vorbim de lucruri personale”.

Timpul, ca resursa

Incarcarea prea mare cu sarcini de lucru, lipsa de delegare, nestabilirea unor obiective realiste, lipsa de prioritizare – sunt numai cateva dintre problemele de time management cu care se confrunta business-ul local. Insa succesul nu se poate atinge rezolvand numai una sau alta dintre ele, pentru ca problemele sunt corelate.

Dezvoltarea de abilitati in acest sens poate fi o solutie, insa elemente simple de atitudine precum: „respectarea promisiunilor in timpul promis” pot constitui cheia succesului, spune Cosmin Joldes, Partners Channel Manager – Romania & Serbia al furnizorului de training-uri Achieveglobal.

Teleman considera ca cele mai mari probleme de time-management din cultura romaneasca de afaceri este existenta unui ritual de dimineata neproductiv, acea „ora de incalzire”. „Este timpul in care energia este la cel mai inalt nivel si atunci m-as putea concentra la lucrurile complexe din agenda de pe acea zi”, spune consultantul TMI.

Cultura precara a scopurilor este o alta problema in time-management in Romania. Multi privesc slujba in primul rand ca pe un mijloc de supravietuire si rar ca pe un mijloc de dezvoltare personala sau profesionala, spune Teleman.

[quote=Ciprian Teleman, senior consultant TMI]In general relatia cu timpul nu este una de prietenie[/quote]
Perceptia timpului nu difera insa doar in functie de regiunea in care activeaza o companie, ci si de domeniul de activitate.

Astfel, in domeniile foarte dinamice, timpul este valorificat mai atent.

„In domeniile foarte dinamice el este de regura considerat o resursa rara, care trebuie valorificata la maxim. Daca ma refer la real estate, timpul era considerat „limitat” in trecut, astazi – datorita conjuncturii de piata – este o resursa mult mai generoasa. In banking, in trecut, cand „motoarele” economiei clocoteau, dar si astazi, intr-o conjunctura de criza, timpul este o resursa rara, nevoia de finantare fiind mare”, spune Cosmin Joldes Partners Channel Manager – Romania & Serbia al Achieveglobal.

[quote=Teleman, TMI]Nevoia de timp este influentata de viteza de dezvoltare a industriei respective. Retailul bancar care tocmai incepuse o cursa de sprint se pare ca va trebui sa reia startul, pe cand telecomunicatiile sunt la cros si se pregatesc de maraton[/quote]

„Dupa observatiile mele din anii trecuti, bancile reclamau cel mai mult si cel mai des lipsa de timp, fiindca aveau mult de lucru. Insa si acolo, de la banca la banca, cu cat lucrurile erau mai procedurate, mai predictibile, cu atat problemele erau mai mici. Cam la doi ani dupa un eveniment major, fuziune, achizitie, in mod normal lucrurile se aseaza. Daca nu se intampla asta, atunci trebuie sa fie cautat locul unde s-au impotmolit”, a conchis Teleman.