- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Director de cinema-marketing: Romanii nu mai gandesc \”merg la filmul acesta\”, ci \”merg la un film\”

30 Oct, 00:01 • cristina.mihai
Corina Gonteanu, directorul de marketing al celui mai mare operator de cinema-uri din Romania, Cinema City, a vorbit intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre piata cinematografelor din Romania, mentalitatea spectatorului roman si motivele pentru care numarul de intrari la film din Romania este inca printre cele mai mici din Europa.
Director de cinema-marketing: Romanii nu mai gandesc \merg la filmul acesta\, ci \merg la un film\

DailyBusiness.ro

: Urmatoarea deschidere de cinematograf Cinema City va fi in mall-ul Sun Plaza din Bucuresti. Pe langa aceasta, in cate mall-uri mai aveti contracte de inchiriere pentru a deschide cinematografe?
Corina Gonteanu: Sunt intre 20 si 25 de proiecte care cred ca se vor si finaliza pana la finalul lui 2012, mai sunt multe altele in diferite faze, incepand de la discutii pentru precontracte.Depindem foarte mult de mall-uri.

DB: De cat timp este nevoie pentru amenajarea unui cinema?
CG: Poate sa dureze intre 4 si 8 saptamani din momentul in care spatiul ne este predat.

DB: Ati luat in calcul si deschiderea de cinematografe in spatii stradale?
CG: Noi suntem operatori de multiplexuri si nu de cinema-uri cu un singur ecran. In decurs de 10 ani am achizitionat maxim 4 cinema-uri, restul le-am construit si pentru asta in general avem nevoie de un mall. In Polonia avem si cinematografe stradale, dar complexe foarte mari de 15-20 sali, care nu pot fi construite stradal in Romania, pentru ca nu ai spatiu. Oricum, actionarii companiei nu au fost tentati sa achizitioneze cinematografe stradale pe piata locala.

DB: Se schimba mentalitatea spectatorului de film?
CG: Da, constatam ca de la „ma duc sa vad filmul acesta”, mentalitatea este acum „ma duc sa vad un film”. Si cand ma duc sa vad un film conteaza ce selectie de filme am sau cat de frecvent incep sa ruleze, ceea ce este un avantaj pentru multiplex-uri.

DB: Totusi, romanii merg rar la film.
CG: In momentul acesta, aproximativ 1 din 5 romani merg la film, dar este mai mult decat in 2007 sau 2008 si cresterea este datorata dezvoltarii infrastructurii. Totusi, dezvoltarea este inca in stadiu incipient. Inainte, oamenii nu mergeau la film pentru ca nu aveau unde. In reteaua cinematografelor de stat erau putine sali, ma refer la orase precum Bacau, unde era un singur cinema si daca nu-ti placea filmul care rula intr-o saptamana nu te mai duceai. In al doilea rand, pentru ca erau cinema-uri cu un singur ecran si cu capacitate redusa, nu prea existau nici filme, acestea veneau cu 2-3 luni dupa Bucuresti si oamenii le piratau deja pana cand incepeau sa ruleze la cinema.

DB: Creste numarul de intrari la film ca urmare a deschiderii mai multor cinema-uri?
CG: In orasele in care suntem prezenti, numarul de locuitori raportat la numarul de intrari la film este mai mare decat media pe tara. In Bucuresti, numarul de intrari la film, pe an, este egal cu numarul de locuitori, raportul este de 1 la 1. Trebuie sa ai infrastructura si oamenii vin la film. In Polonia si Cehia, ne apropiem de mediile europene, 2-3 intrari la film pe cap de locuitor, depinde de numarul de cinematografe si de educarea publicului.

DB: Cum ati caracteriza competitia de pe piata cinematografelor din Capitala?
CG: Foarte sanatoasa. Piata se schimba cu fiecare nou ecran de cinema deschis. Ca om de marketing, vad ca in ultimul an a crescut competitia. Anul trecut s-au deschis doua cinematografe, ceea ce inseamna deja foarte mult, doar ca Bucurestiul suporta.
DB: Cinematograful stradal cum il vedeti?
CG: Cinematografele stradale, de o sala, au supravietuit peste tot in lume schimbandu-si orientarea. S-au mutat de la filmul de Hollywood la filmul european si filmul de arta, pentru ca atunci cand cineva vrea sa vada un film comercial cauta altceva: conditii, convenienta orelor de incepere, sa inceapa acelasi film din 10 in 10 minute, si asta nu are cum sa gaseasca intr-un cinema cu o singura sala. Dar sunt si cinematografe cu un singur ecran in Capitala care si-au gasit un target bun si se descurca foarte bine.

DB: Care este bugetul de marketing al Cinema City?
CG: Noi nu avem un buget de marketing stabilit a priori. Pentru campania de lansare a salii Imax mergem pe canalele clasice ATL, BTL si PR. Aceasta va incepe in 2 saptamani. In plus, mai sunt si campanii de sustinere pentru fiecare film.

DB: Ce valoare are aceasta campanie?
CG: Nu pot sa va spun valoarea, pot doar sa spun ca este mare.

DB: Cum s-a resimtit criza in Romania pentru cinematografe?
CG: Criza se resimte peste tot, dar cinematograful este un business mai putin vulnerabil, pentru ca oamenii au nevoie sa iasa si daca nu-si mai pot permite excursii si cine in oras, merg la film. Nevoia de a iesi exista. La nivel international, Cinema City a avut rezultate in crestere. La nivel national imi este greu sa estimez pentru ca din octombrie 2008 cand a inceput criza am mai deschis 3 cinematografe. Nu vad insa scaderi pe cinematografele deja existente. Criza s-a simtit mai mult la nivel de date de inaugurare pentru ca mall-urile se amana sau intarzie.

DB: Sunt proiecte de centre comerciale in care ati inchiriat spatiu si care au fost amanate?
CG: Din cate stiu, nu.