- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

O lume veche, in care banii trec pe planul doi: cum se organizeaza un festival medieval

03 Apr, 00:01 • andra.gheorghe
Laurentiu Constantin este directorul Medieval Praxis, o firma cu un domeniu de activitate rar in Romania: organizare de evenimente medievale. E o lume mica, cea a festivalurilor medievale, pentru ca in toata tara au loc maxim 5-6, spune Constantin. Iar in lumea asta veche si banii par sa treaca pe plan secund. La un buget mediu de 80.000 euro, organizatorul incaseaza maxim 10%.
O lume veche, in care banii trec pe planul doi: cum se organizeaza un festival medieval

Constantin si-a pus firma pe picioare in 2005, cu investitie zero. Avea in spate suficienta experienta. Mai organizase evenimente pe acceasi tematica, iar clientii au venit dupa el. Clienti sunt, de fapt, sponsorii. De la corporatii, pana la autoritati locale sau ministere.

„Noi asa ii vedem, in conditiile in care ne ofera finantare, sunt clientii nostri”, explica directorul Medieval Praxis.

Iar acesti clienti sunt indispensabili, in conditiile in care vanzarea de bilete acopera doar 15%-20% din bugetul unui festival.

Medieval Praxis este „responsabila” de 2 manifestatii culturale de amploare: „Festivalul de muzica veche Bucuresti” si „Stagiunea de muzica veche”, un eveniment muzical organizat in Capitala pe o perioada de 6 luni.

Primul dintre ele, „Festivalul de muzica veche Bucuresti” se organizeaza o data pe an, in octombrie. Editia din 2009 a avut la dispozitie un buget de circa 80.000 euro. Cel de anul acesta, a cincea editie, bate spre un buget de 120.000 euro.

„Indraznesc sa spun ca noi invartim cele mai mari bugete pentru evenimente de muzica veche. Insa un festival ca cel de muzica veche organizat de noi are nevoie de cativa ani buni ca sa creasca. Abia dupa acesti ani astepti si un profit. Cine gandeste strict business asa ceva, nu are nicio sansa. Ce facem noi este un fel de management de firma combinat cu management de ONG„, explica Laurentiu Constantin.

Business-ul greu se invarte in alta parte, precizeaza acesta: in zona evenimentelor contemporane, unde iti permiti sa faci bani din bilete, in conditiile in care le vinzi cu 800 lei „bucata”.

„Stagiunea de muzica veche” este un alt „copil” al Medieval Praxis. Bugetul mediu de care are nevoie se ridica la circa 60.000 euro, sustine Constantin.

Marketingul este vital pentru reusita unui astfel de proiect. In 2009, pe langa canalele clasice de comunicare, Medieval Praxis a apelat la Internet, iar rezultatele au fost surprinzatoare.

„Stagiunea a strans peste 2.000 de fani pe Facebook. Si circa 20%-25% din spectatorii platitori au venit de pe Facebook. Ne concentram, si in prezent pe comunicarea web, care, pe langa faptul ca este eficienta, este si mult mai ieftina”, explica directorul companiei.
[img=618]Laurentiu Constantin[/img]
Anul trecut, compania a cheltuit pe marketing-ul fiecarui proiect, in medie, circa 8.000 – 10.000 euro, bani care au acoperit promovare prin printuri, web, PR, dar si „baietii care lipesc afisele”, zambeste Constantin.

Medieval Praxis nu opereaza doar in Bucuresti, unde, sustine Laurentiu Constantin, exista un deficit dramatic de spatii de organizare.

„Bucurestiu are 3 sali importante de spectacole: Ateneul, Sala Radio si Sala Mare a Teatrului National, fiecare cu o capacitate de 800-1.000 de locuri. In rest, gasesti de 300 locuri, de 600 locuri. E ca si cum ai avea intr-un oras turistic, hoteluri de 2 stele si 5 stele, dar lipsesc cele de 3 stele, cele mai cautate„, subliniaza acesta.

Iar deficitul de spatii din Capitala nu se rezuma doar la cele pentru spectacole.

„Situatia este similara si in cazul spatiilor de expozitie. In afara de ‘baftosii’ care isi fac loc la Dalles sau la Romexpo, nu ai unde sa le faci. Asta este una din hibele Bucurestiului. Exista cerere foarte mare, dar nu exista oferta. Nu sunt bani pentru a se construi spatii functionale. De la revolutie incoace nu s-a mai construit nimic pentru evenimente culturale. Se restaureaza cele existente, si atat”, adauga Constantin.

Este explicabil, atunci, de ce majoritatea evenimentelor de gen, in special cele cu tematica medievala, au loc in Ardeal, unde autoritatile sunt mai cooperante si pun la dispozitie spatii, inclusiv in aer liber, spune el.
[img=617]Imagine din cadrul Festivalului de Muzica Veche Bucuresti, editia 2009[/img]
Medieval Praxis mai face, insa, si altceva decat evenimente medievale si de muzica veche. Compania se ocupa si cu management artistic, pe doua paliere: impresariat si management complet (inclusiv promovare, organizare de concerte).

Tarifele pe care le incaseaza difera in functie de complexitatea serviciilor oferite. In cazul unui impresariat, taxeaza artistul cu circa 10% din onorariu, in cazul unui management complet, incaseaza 20% din onorariul acestuia.

Onorariul unui artist individual de muzica veche porneste de la 100 euro pe reprezentantie, pana la un maxim de 3.000 euro, acordat unui nume deja recunoscut.

Pentru o formatie din aceeasi nisa, onorariile pleaca de la un minim de 400 – 500 euro, si ajung si pana la 9.000 – 10.000 euro per spectacol.

„Cel mai mare onorariu, in cazul nostru, a fost pentru un ansamblu baroc din Germania, si s-a ridicat la 9.000 euro”, spune Constantin.

Hopkinson Smith, unul dintre cei mai renumiti lautisti din lume, a venit la Festivalul de muzica veche Bucuresti, anul trecut, pentru cateva mii de euro, spune Constantin.

Desi este pe piata din 2005, Medieval Praxis nu a ajuns inca pe profit, pentru ca, spune directorul companiei, „tot ce incasam, reinvestim”.

In 2009 a terminat cu o cifra de afaceri de 200.000 euro, iar pentru 2010 se previzioneaza venituri de 350.000 euro.

„Obiectivul nostru de management, pana acum, a fost sa nu venim cu bani de acasa”, glumeste Laurentiu Constantin.
[img=620][/img]
Insa obiectivul pentru anul in curs este altul. „Speranta mea este ca pana la 31 decembrie sa fim pe profit”, spune directorul firmei.

Cocurenti nu prea are, sustine el. Singurul eveniment mai bine pozitionat si organizat fata de cele realizate de Medieval Praxis este Festivalul Enescu, recunoste Constantin. Ar mai fi si SoNoRo, cu care se „concureaza amical”.

De o nisa de piata evaluata valoric, nici nu se pune problema. „Cei care lucreaza in piata asta au legatura in primul rand cu arta, nu cu managementul. Ultima lor preocupare este sa-si estimeze in bani piata in care activeaza”, afirma Constantin.

Printre evenimentele organizate, de-a lungul timpului, de Medieval Praxis se numara: .F. Handel – Pieces de clavecin 1720 II, Stagiunea de Muzica Veche, O seara la Curtea Esterhazy, Festivalul de Muzica Veche Bucuresti, Targul de Muzica Veche sau Medias – Cetate medievala. Compania este si organizatorul concertelor formatiei Trei Parale, pe care o impresariaza.
[dbvideo=400]

Cum arata un festival medieval in Marea Britanie:

[dbvideo=401]