- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Un alt fel de shopping, in centrul vechi al Capitalei (FOTO)

25 Apr, 13:50 • andra.gheorghe
Batranul centru al Bucurestiului ofera alternative la shopping-ul de mall. Bluze si rochii pictate manual, cu aplicatii pretioase sau haioase, genti hippie, bijuterii neconventionale fac cu ochiul din magazine chic "ascunse" printre ruinele Lipscaniului si "strajuite" de vanzatorii de blugi ieftini. Ce cuprinde un business cu haine la comanda sau chiar lucrate manual?
Un alt fel de shopping, in centrul vechi al Capitalei (FOTO)

Ioan Cernei si-a deschis primul magazin cu haine lucrate manual in atelierul propriu in 1998, pe Calea Victoriei. L-a inchis acum doi ani, cand a lansat altul, pe strada Smardan. Si pe acesta l-a inchis, in urma cu circa o saptamana.

„Pe cel de pe Smardan l-am inchis pentru ca deja aveam magazinul de pe Lipscani si in plus, Smardanul e plin de cafenele, baruri, nu prea merg business-urile cu haine”, povesteste proprietarul.

A lansat boutiqe-ul de pe Lipscani cu o investitie initiala de 20.000 euro, pe care a recuperat-o deja in proportie de 70%.

„Nu pot spune ca a fost o investitie consistenta. Oricum, marfa exista, avem atelier propriu, dar am investit in amenajare si in chirie (3.500 euro lunar). Sper ca la anul sa intram si pe profit, acum nu se pune problema de asa ceva. Celtuielile sunt foarte mari, cam 60.000 lei pe luna”, mentioneaza Cernei.

Produsele pe care le creeaza si le comercializeaza au preturi care variaza intre 500 si 1.500 lei, toate lucrate manuale, cu detalii complicate, de la picturi pana la modele de origami impaturite in 100 de pliuri.

„Intr-o zi buna facem vanzari de circa 4.500 lei. Ce sare de suma asta e deja foarte bine”, sustine proprietarul magazinului. Cel mai scump articol realizat si vandut pana acum este un pardesiu lucrat manual, care a costat in jur de 1.500 lei.

Hainele facute la comanda asigura in jur de 30% din vanzarile boutiqe-ului de pe Lipscani.

„Comenzile le onoram intr-un interval care porneste de la o saptamana, pana la o luna. Daca vorbim de o rochie simpla, fara aplicatii complicate, de 600-700 lei, intr-o saptamana e gata. Un articol complicat, cu picturi manuale sau origami, dureaza si o luna. Plus ca noi mai facem si modificari, daca se intampla sa nu se potriveasca vreo masura sau clientul nu este multumit de un detaliu”, afirma proprietarul.

Cine ii cumpara hainele si accesoriile?

„Persone creative, muzicieni, regizori, actori, oameni de obicei tineri, intre 22 si 35 de ani, care vor sa fie altfel, neconventionali”, explica proprietarul magazinului.

Brandul Cernei nu se comercializeaza doar in Romania. Aceleasi haine si accesorii de pe Lipscanii Bucurestiului se gasesc si in Italia, la Parma, unde de circa un an functioneaza un magazin care, sustine proprietarul, este profitabil.

Daca boutiqe-ul lui Cernei este ceva mai piperat, targetand artistii formati, cu venituri medii spre mari, tot pe Lipscani, vizavi, magazinul Monique vine cu o oferta de haine si accesorii lucrate tot manual, dar la preturi ceva mai accesibile, intre 10 si 20 lei pentru bijuterii, si 35-1.000 lei pentru genti si obiecte vestimentare.
[gallery:61]
Magazinul a fost infiintat in 2005, la initiativa a doua prietene, absolvente de psihologie.

„Eu si Monica Andrei, al doilea actionar al Monique, am lucrat, inainte de a deschise magazinul, ca psihoterapeuti pentru copiii cu dizabilitati. De fapt, noi ne-am dorit sa deschidem o gradinita, dar a fost prea scump”, isi aminteste, zambind, Carmen Tomescu.

Acum, ofera un altfel de terapie doamnelor si domnisoarelor care ii trec pragul.

„Nu las pe nimeni sa plece din magazin cu o hainuita care nu i se potriveste. Imi sfatuiesc fiecare clienta in parte. Chiar daca nu am studii de specialitate in fashion, am citit destul. Clientele noastre isi doresc sa fie altfel, personalitatea fiecareia transpare din ce poarta. Nu vor sa fie neaparat excentrice, nu urmaresc kitsch-ul si nu-si cauta garderoba neaparat in mall”, spune Tomescu.

Vanzarile Monique, intr-o zi buna, ajung la 1.500-1.600 lei.

„Avem si zile cand inchidem pe zero sau vindem doar o bluzita la 65 lei”, sustine proprietara.

Lansat cu o investitie initiala de 5.000 euro, magazinul Monique a iesit pe profit in primii trei ani de functionare. Criza l-a adus pe pierdere.

„Undeva pe la jumatatea anului trecut vanzarile au scazut vertiginos, desi avem aceeasi clientela. Am reusit sa ne fidelizam cumparatorii, cine intra odata in magazin, revine, chit ca nu cumpara nimic. Acum, simtim criza prin care trec clientii”, afirma Carmen Tomescu.

Si daca la Cernei gasiti produse lucrate manual de artisti cu consacrati, Monique prefera creatiile realizate de studentii de la arte.

„Lucram foarte indeaproape cu studentii. Sunt foarte creativi. Le oferim si o posibilitate de a razbate cumva pe piata”, explica proprietara magazinului.