- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Aproape jumatate din clientii PR-ului si-au redus bugetele in 2010

20 Sep, 17:17 • Redactia DailyBusiness
41% dintre companiile care au utilizat servicii de PR in 2010 si-au mentinut bugetele la nivelul anului trecut, 16% le-au marit, in timp ce 42,6% au declarat ca bugetele s-au redus, arata cel mai recent studiu realizat de compania de cercetare Daedalus Consulting, la solicitarea Clubului Companiilor de Relatii Publice din Romania.
Aproape jumatate din clientii PR-ului si-au redus bugetele in 2010

Clubul Companiilor de Relatii Publice (CCRP) a realizat, in colaborare cu Daedalus Consulting, al doilea studiu cu privire la modul in care sunt percepute si utilizate serviciile de relatii publice la nivelul companiilor din Romania.

Studiul a cautat sa identifice modificarile semnificative aparute pe piata relatiilor publice in ultimii ani, in urma dezvoltarii puternice a mediului online si pe fondul noii situatii economice.

Structura pietei de PR la nivelul potentialilor clienti pentru agentiile de PR s-a schimbat in ultimii ani. Astfel, ponderea companiilor mici care solicita acest gen de servicii s-a dublat, de la 12,2%, cat reprezentau in esantionul de repondenti din 2006 la 25% in prezent.

Sub impactul situatiei economice, companiile au solicitat agentiilor de PR servicii legate de marketing communication, dar si de comunicare cu partenerii de afaceri si comunicare interna. Spre deosebire de companiile mici, corporatiile au continuat sa puna accent pe comunicarea corporativa si pe CSR.

Pe langa obiectivele legate de crearea unei imagini favorabile in randul publicurilor tinta, mentinerea unei bune reputatii si sustinerea produselor si serviciilor prin informare, companiile au inceput sa utilizeze serviciile agentiilor de PR si pentru a-si motiva si informa angajatii.

Comparativ cu rezultatele studiului din 2006, implicarea top managementului in derularea activitatilor de relatii publice a crescut. Daca in 2006 patronul sau directorul general avea un rol decizional doar la nivel formal in alegerea agentiei, iar marketing managerul influenta cel mai puternic aceasta decizie, in prezent top managerul este la fel de implicat ca marketing managerul in selectarea agentiei si derularea activitatilor de comunicare.

„Implicarea din ce in ce mai mare a top managementului in selectarea agentiei si derularea activitatilor de comunicare reflecta rolul in crestere, din punct de vedere strategic, al relatiilor publice in cadrul corporatiilor. Este interesant de asemenea de remarcat ca, in cazul corporatiilor serviciile la care apeleaza se muta treptat din zona de media relations, unde multe si-au construit capabilitati interne, catre zona de consultanta in comunicarea de criza, pe partea de CSR si organizare de evenimente”, a declarat Mircea Tomescu, general managerul agentiei Graffiti PR.

Printre criteriile mentionate de clienti in selectarea unei agentii de relatii publice se numara calitatea serviciilor, respectarea termenelor si nivelul de intelegere a businessului si a nevoilor clientului.

Comparativ cu rezultatele din 2006, pretul serviciilor si capacitatea de a respecta un buget au devenit mai importante, in special pentru companiile mici. Pe de alta parte, in cazul evaluarii activitatii agentiei de relatii publice, clientii au mentionat drept factori esentiali calitatea executiei, creativitatea strategica si relatia de client service.

„Este imbucuratoare cresterea cererii pentru servicii de consultanta. Partea mai pesimista ar fi reprezentata de faptul ca agentiile mai au de lucru in privinta asezarii standardelor. Respectarea dead-line-urilor si bunul raspuns in implementare fata de propunerile in licitatii sunt elemente esentiale, de baza, in bunul serviciu in favoarea clientilor. Suntem datori sa nu dezamagim mai ales cand vestea despre planificarea resurselor si bugetelor nu este nici ea una roz”, a afirmat Crenguta Rosu, managing partnerul DC Communication.

Studiul CCRP a evidentiat faptul ca bugetele de PR au fost strans legate de cifrele de afaceri ale companiilor. De aceea, data fiind situatia economica actuala, numarul companiilor care si-au alocat un buget de PR a scazut, dupa cum a scazut si numarul companiilor care au extrenalizat serviciile de PR.

Cu toate acestea, dintre companiile care au alocat bugete de PR, 41% si-au mentinut bugetele la nivelul anului trecut, 16% le-au marit, in timp ce 42,6% au declarat ca bugetele s-au redus. Majoritatea companiilor care au declarat ca au redus bugetele de PR au fost companii mici.

Pentru 2011, 54,8% dintre companii au mentionat ca bugetele vor ramane constante, 24,7% au declarat ca vor creste si numai 20,5% ca vor scadea.

Pe baza chestionarelor definite de CCRP, Daedalus Consulting a realizat 200 de interviuri cu reprezentanti ai companiilor care utilizeaza sau intentioneaza sa utilizeze servicii de relatii publice, la nivel de director de comunicare, director de marketing sau director general.

Studiul a urmarit sa identifice perceptiile si atitudinile generale ale companiilor fata de PR, rolul si importanta acestui tip de comunicare pentru management. Intrebarile au vizat circumstantele utilizarii relatiilor publice ca forma de comunicare – genul de servicii folosite, situatii in care PR-ul devine o necesitate, modalitatile de planificare, evaluare si bugetare ale activitatilor de PR, criteriile de selectie si de evaluare a agentiilor de PR.

CCRP reuneste 13 dintre cele mai importante companii de relatii publice din Romania – 2activePR, DC Communication, Free Communication, GMP PR, Grafitti PR, Image Promotion, Bortun Olteanu, Ogilvy PR Worldwide, Perfect Ltd, PRAIS Corporate Communications, Lowe PR, Premium Communication si The Practice.