- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Autoarea primei carti din Romania despre responsabilitate sociala: Criza a inghetat CSR-ul

19 Oct, 00:01 • andra.gheorghe
Valurile de vesti negative din presa si mai ales cele transmise prin viu grai, "mai abitir decat vestile underground de pe timpul lui Ceausescu", au cauzat multa panica si decizii luate sub imperiul fricii la nivelul bugetelor si activitatilor de responsabilitate sociala corporatista (CSR) din Romania, a declarat pentru DailyBusiness.ro Luminita Oprea, directorul de comunicare Holcim, si autorul primei lucrari despre responsabilitate sociala corporatista din Romania, "CSR de la teorie la practica".
Autoarea primei carti din Romania despre responsabilitate sociala: Criza a inghetat CSR-ul

„Una dintre cele mai cunoscute masuri anti-criza a fost taierea bugetului a tot ceea ce tine de mix de comunicare: campanii de imagine, marketing, PR si nu in ultimul rand CSR. Fiecare ‘dupa vorba, dupa port’, au facut fie ajustari ale volumelor financiare dedicate acestor tipuri de buget, fie le-au facut sublime, dar au lipsit cu desavarsire”, a explicat specialista in CSR.

Iar hotararea de a ingheta sau a taia investitiile CSR nu tine doar de boardul director al companiilor din Romania, potrivit Luminitei Oprea. Cand ajustarile se fac la un alt nivel, filiala din Romania actioneaza conform principiului „ordinul primit nu se discuta”, a explicat aceasta.

Cu buget mai mare sau mai mic, companiile din Romania au inca probleme la capitolul educatie. Chiar daca responsabilitatea sociala corporatista a devenit nelipsita din proiectele de comunicare ale companiilor, multe dintre ele inca percep CSR-ul in termeni de acte de caritate.

„Aceasta confuzie vine dintr-o intelegere incorecta sau trunchiata a ceea ce inseamna aceast concept, precum si a beneficiilor aduse de o implementare corecta. La noi, inca se fac raportari la CSR pe ideea ca ‘eu trebuie sa produc bani, nu sa ii dau'”, a spus Oprea.

Si in cazul fericit, al celor care privesc CSR-ul ca pe o investitie viabila, apare problema lipsei unei strategii bine definite. Aceasta problema si-ar putea gasi rezolvarea in lansarea standardului de calitate pe CSR, ISO26000, care se va produce anul viitor.

„Standardul de calitate va accelera putin lucrurile. Spun putin, caci neavand caracter obligatoriu, mentalitatea din Romania isi va scoate din nou capul”, crede specialista in CSR.

Potrivit unei cercetari publicate de reteaua de consultanta in CSR Braun & Partners in mai 2009, companiile din Romania, alaturi de cele din Bulgaria, se afla in prima faza de dezvoltare a operatiunilor responsabile social si fata de mediu. Cercetarea Braun & Partners Network a evaluat performanta si comunicarea responsabilitatii sociale a primelor 25 companii din Romania, in functie de venituri.

Firmele romanesti au inregistrat o performanta de 17% la nivel de comunicare CSR, Petrom fiind cea mai bine punctata, cu o performanta de 48%. Pentru intervalul 2007-2008, Petrom a bugetat investitii de circa 10 milioane euro pentru proiecte de responsabilitate sociala. Bugetul alocat de companie CSR-ului in 2009 se ridica la circa 5 milioane euro.

Cele mai „responsabile” companii din Europa Centrala si de Est sunt cele din Ungaria (cu o performanta de 33%) si Polonia (26%), pe o scara a performantei in care 100% este punctul maxim.

Printre companiile din Romania cu cele mai mari investitii in CSR se numara Vodafone, care investise in 2007 circa 1,8 milioane euro in programe de responsabilitate sociala, Orange, cu investitii de cateva sute de mii de euro in astfel de proiecte anul trecut, dar si nume ca Holcim, Carpatcement, Ikea, Cosmote, Romtelecom, Mol Romania, BRD sau Coca Cola.

Luminita Oprea este initiatoarea Conferintei Internationale de CSR, ajunsa la editia a 4-a, care se va desfasura intre 20 si 21 octombrie la Bucuresti.

Din 2001, Oprea coordoneaza departamentul de comunicare al companiei Holcim Romania.