- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Cum schimba Danone directia investitiilor in marketing anul acesta

13 Jul, 23:29 • andra.gheorghe
Danone Romania si-a crescut anul trecut vanzarile cu 3%, o parte din rezultat putand fi atribuita politicii de marketing: compania a avut unul din cele mai mari bugete de pe piata. Presiunea actuala din economie, cauzata de cresterea TVA-ului, concedieri la toate nivelurile si reduceri salariale, a schimbat si strategia de marketing a companiei: bugetul de promovare pe 2010 e mai mic, se orienteaza mai putin spre publicitate clasica si mai mult spre oferte promotionale, pentru a convinge consumatorul sa cumpere.
Cum schimba Danone directia investitiilor in marketing anul acesta

Mai multe despre cum se promoveaza Danone in acest an aflati intr-un interviu exclusiv acordat de Sophia Petrova, brand marketing manager.

DailyBusiness.ro: Danone este una din companiile care si-au crescut investitiile in publicitate in 2009 – cel putin in valoare bruta, au urcat cu circa 50%. Care a fost strategia care a stat in spatele acestei cresteri?
Sophia Petrova: Obiectivul a fost cresterea volumelor (de vanzari – n.r.), care au urcat cu circa 3% anul trecut fata de 2008, si inovatiile aduse brandurilor Activia si Nutriday, foarte importante pentru noi.

DB: Ati marsat si pe faptul ca unele companii, dau ca exemplu Unilever, si-au redus bugetele de promovare? Ati vrut mai multa vizibilitate?
SP: Unilever este o companie mare care activeaza pe mai multe nise decat noi. Insa in 2009 toata piata locala de iaurturi a crescut mult, toti competitorii nostri si-au marit bugetele de promovare. Piata creste, apar produse noi, dar si competitori noi. Lucru foarte bun, orice business are nevoie de competitie.

DB: Cum va evolua bugetul de marketing al companiei anul acesta, comparativ cu 2009?
SP: Bugetul nu a crescut, l-am scazut putin. Insa pentru ca am avut o agentie foarte buna de media, Mediaedge:cia, am crescut in eficienta. Activand in domeniul alimentar, cea mai mare parte a investitiilor in marketing o indreptam spre TV, iar Mediaedge:cia a analizat foarte bine piata, ne-a spus unde si cum putem creste eficienta si a stiut cum sa negocieze pentru a obtine mai multa vizibilitate pe TV, cu bani mai putini.

DB: Ce loc ocupa online-ul in strategia actuala de marketing?
SP: Este al doilea canal, ca importanta, dupa TV. Televiziunea este inca cea mai importanta, totusi vorbim despre mancare, iar mancarea trebuie vazuta si apreciata, dar Internetul, digitalul, urca foarte mult. In 2010 ne-am dublat bugetul alocat online-ului, comparativ cu 2009. Pentru brandurile Activia si Actimel, Internetul este al doilea ca importanta si investitii in mixul de comunicare pe care il folosim. 2009 a fost deja inceputul digital media pentru noi, in 2010 bugetul este mai mare.

DB: Ce rol joaca promovarea la punctele de vanzare in campaniile Danone?
SP: Este foarte importanta, a crescut mult in ultimii ani pentru ca ne duce aproape de consumator, asa cum o face si Internetul, mai mult decat televiziunea. Are un rol decisiv in promotii si cresterea vizibilitatii. Si se vad mult mai multe promotii in magazine decat in 2007, de exemplu.
[quote]Cresterea TVA-ului, combinata cu reducerea salariilor, loveste in lumea care aduce banii in economie. E o presiune care va frana business-ul[/quote]
DB : Cine castiga in criza, compania care reduce investitiile in marketing sau cea care le creste?
SP : Nu as vorbi despre cine castiga sau pierde crescand sau taind marketing-ul, cred ca cel mai important lucru in timp de criza este sa sa castige consumatorul. El este mai important, din punctul nostru de vedere, si sunt convinsa ca daca ne uitam la consumator si ne gandim la nevoile lui, putem folosi si un buget mai mic, si unul mai mare. Depinde de strategia fiecarei companii. Pentru noi nu este important sa spunem ca „in timpul crizei facem mai multa reclama”. Daca Romania intra intr-o noua criza, pentru ca nu se stie exact ce se va intampla, dupa cresterea TVA-ului la 24%, s-ar putea sa scadem investititiile de marketing. Pentru moment, ideea e sa orientam mai mult bugetul catre consumatori, catre oferte promotionale, sa nu-i lipseasca un lucru de baza, pana la urma, mancarea.

DB: Cum va afecta cresterea TVA-ului investitiile in marketing ale Danone in semestrul doi?
SP: Ideea, pentru moment, este sa ne uitam la preturi si sa orientam marketingul spre promotii, cum v-am spus, in asa fel incat consumatorul sa fie multumit. Acum, in ultimele 2 luni, de fapt, se vede peste tot ingrijorarea: oamenii sunt stresati, peste tot se vorbeste despre problemele economiei, consumatorii nu mai cheltuiesc, cumva totul este inghetat.

DB: Care este, in opinia dvs., cea mai mare problema a mediului de afaceri romanesc?
SP: Deciziile politice luate in prezent afecteaza tot business-ul din Romania. Eu vin dintr-o tara mica (n.r- Bulgaria), care nu a oferit niciodata prea mult interes de business. Dar Romania cred ca este a 5, a 6-a tara din Europa ca marime. Ar putea fi si o putere economica mare. Cresterea TVA-ului, combinata cu reducerea salariilor, loveste in lumea care aduce banii in economie. E o presiune din toate partile care va frana business-ul, dezvoltarea economiei. Sunt putin ingrijorata, Romania a avut o crestere fabuloasa, as spune, pana in 2008. Si se simtea foarte puternic aceasta evolutie, mai ales pentru un strain care vede ce se intampla aici luna de luna. E pacat, pentru ca toate aceste masuri afecteaza oamenii activi, care aduc bani in piata.