- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Evenimentele media din Romania se aglomereaza, dar raman printre cele mai ieftine din regiune

27 Aug, 00:01 • andra.gheorghe
Desi tot mai aglomerata de la an la an, piata de evenimente corporate pentru specialistii in media, marketing si comunicare este inca saraca in comparatie cu alte tari din regiune. Daca in Romania taxa de participare coboara sub 200 euro, in Polonia poate ajunge si pana la 1.000 euro, au explicat pentru DailyBusiness.ro reprezentanti ai industriei.
Evenimentele media din Romania se aglomereaza, dar raman printre cele mai ieftine din regiune

Acest gen de evenimente tind in Romania, in prezent, spre doua directii specifice, spune Amalia Badescu, managing partner la Media Management Institute, organizator de evenimente corporate pentru media.

Din prima categorie fac parte cele care se apropie de zona mondena, organizate de obicei in scopuri de marketing de diferite publicatii, ca Premiile TV Mania sau Premiile VIP. A doua categorie include evenimente profesionale, cum ar fi discursurile lui Michael Porter sau Paul Garrisson, sau mesele de lucru ale Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), premiile Tanarului Jurnalist al Anului organizate de Freedom House, premiile Clubului Roman de Presa si altele.

Badescu afirma ca evenimentele dedicate business-ului media au fost ca si inexistente pana anul trecut, excluzandu-le pe cele care ating domenii conexe, ca marketing-ul si advertising-ul, organizate de entitati precum IAA (International Association of Advertising) sau, mai recent, Evensys.

„Este greu de vorbit despre trenduri pe piata de evenimente media si comunicare, cand avem o istorie atat de scurta, insa se poate constata deja o evolutie privind oferta de subiecte propuse, din ce in ce mai adaptata la trendurile internationale, iar calitatea vorbitorilor este mai ridicata”, a adaugat Badescu.

15 milioane de euro, valoarea evenimentelor corporate in 2008

Intreaga piata de evenimente, incluzand toate industriile active in Romania, nu numai media, va depasi – potrivit lui Badescu – 15 milioane euro in 2008. Insa unde se situeaza si care sunt caracteristicele segmentului destinat media pe aceasta piata?

„Piata de evenimente destinate media este in stadiul de formare, nu se poate vorbi inca de un sistem cerere-oferta foarte clar” spune managing partnerul Media Management Institute, de aici rezultand inclusiv dificultatea de a estima o valoare financiara a acestui segment, sau o pozitionare raportata la totalul evenimentelor corporate organizate in Romania.

„Se poate identifica insa o preferinta comuna a audientei: speakeri de calitate, care sa transmita un know-how foarte practic, aplicabil problemelor cu care se confrunta media din Romania, sau tarife de participare decente”, a adaugat Amalia Badescu.

[quote= Cristian Manafu, managing partner Evensys]In Polonia, participarea la o conferinta costa intre 500 si 1.000 de euro, in timp ce la noi, majoritatea evenimentelor percep in medie o taxa de sub 200 de euro, desi de multe ori atat programul cat si speakerii ofera un continut mai bun[/quote]

Insa, lasand la o parte potentialul de crestere pe care il prezinta, piata de eveniment business pentru media in Romania este saraca in comparatie cu ceea ce se intampla in SUA si Occident, dar si in Europa Centrala si de Est.

„Desi pare aglomerata, piata din Romania este cu mult in urma altor tari, chiar si din Europa Centrala si de Est. De exemplu, in Polonia, pentru participarea la o conferinta se poate cere intre 500 si 1.000 de euro ca taxa de inscriere, in timp ce la noi, majoritatea evenimentelor percep in medie sub 200 de euro, in ciuda faptului ca in multe cazuri atat programul cat si speakerii ofera un continut mai bun comparativ cu alte tari”, a spus Cristian Manafu, managing partnerul organizatorului Evensys.

Badescu impartaseste opinia lui Manafu, adaugand exemplul unor organizatii internationale din media, ca IFRA (Germania), World Association of Newspapers, sau FFIP, care isi aleg statele gazde evenimentelor lor in randul unor piete mult mai atractive din punct de vedere al advertising-ului decat Romania, ca Ungaria, Rusia sau Cehia.

Bugetul pentru un eveniment corporate si aportul sponsorilor

Potrivit lui Cristian Manafu,o conferinta poate costa intre 50.000 si 100.000 euro, insa in functie de complexitatea evenimentului, numarul de participanti sau costul speakerilor externi, aceasta suma se poate modifica semnificativ.

Amalia Badescu afirma ca bugetul este direct proportional cu anvergura evenimentului: cati participanti sunt asteptati, calibrul vorbitorilor contractati, iar in situatia in care evenimentul se pliaza pe proiectele si activitatea sponsorului, contributia lui poate acoperi si 50% din costurile evenimentului.

„Aceste situatii sunt insa foarte rare, de cele mai multe ori pachetele de sponsorizare ajungand la 20-30% din buget”, a precizat Badescu.

Un procent important din bugetul alocat unui eveniment de anvergura este programat pentru acoperirea onorariilor speakerilor invitati, care pot varia, in cazul celor internationali, de la cateva zeci de mii de euro, la peste 200.000, cum este cazul lui Jack Welch sau Michael Porter.

„Industria evenimentelor pentru media si marketing este foarte tanara in Romania. Nu a existat suficient timp pentru formarea unor speakeri al caror onorarii se se ridice la cateva zeci de mii de euro”, spune Amalia Badescu. Potrivit acesteia, vorbitorii romani sunt in general oameni cu experienta in industrie, care au reusit sa ridice sau sa dezvolte un business profitabil sau foarte inovator in media.

„Pentru ei participarea la un astfel de eveniment reprezinta un puternic instrument de marketing personal si organizational”.

Tematici mai mult sau mai putin profitabile

Cristian Manafu, managing partenerul Evenys, spune ca publicul evenimentelor media s-a segmentat foarte mult.

„Daca pana acum era suficient sa organizezi un eveniment cu o tema generala la care sa participe toata industria indiferent de nivel, acum este nevoie ca evenimentele sa ofere participantilor informatii utile la nivelul pregatirii si asteptarilor lor”.

Ultimele tendinte in materie de evenimente media, a adaugat Manafu, vizeaza dezvoltarea mai multor nise din randul disciplinelor din marketing si comunicare ce cunosc o dezvoltare rapida in acest moment, dar si aparitia de noi concepte de evenimente, care pun accentul pe dezvoltarea industriei pe mediul web (marketing digital, jurnalism, comunicare si relatii publice online).

[quote= Cristian Manafu, managing partner Evensys]Evenimentele generaliste care combina mai multe discipline nu mai sunt viabile, ba chiar risca insuccesul[/quote]

„Evenimentele dedicate mediului online si instrumentelor de comunicare dezvoltate de acest canal sunt cele mai cautate si asteptate. Totul deriva din dorinta practicienilor de pe piata de munca din Romania de a se specializa intr-un domeniu aflat inca in stadiu de pionierat in plan local”, a continuat manging partnerul Evensys.

Nu in ultimul rand – a mai precizat Manafu – evenimentele tip seminarii au inceput sa prinda putere in Romania, companiile fiind din ce in ce mai interesate sa isi perfectioneze angajatii si sa ii specializeze.

„Evenimentele generaliste care combina mai multe discipline nu mai sunt viabile, ba chiar risca insuccesul, iar ca tematica, evenimentele dedicate media traditionale (TV & ziare) nu sunt destul de dezvoltate, in parte si din cauza ca aceste media nu inoveaza foarte mult in plan local”, conform reprezentantului Evensys.

Cat dureaza pregatirea unui eveniment media

„In clipa in care se incheie evenimentul, incepe lucrul pentru urmatorul. Organizarea unei conferinte anuale poate dura si un an, pentru ca implica extrem de multe detalii: conceptul, tema, speakerii – foarte multi trebuie contractati cu cateva luni inainte – sau PR”, spune Amalia Badescu.

Orice eveniment, conform managing partner-ului Media Management Institute, are nevoie de cel putin un manager de proiect, un responsabil de marketing sau PR, un om de vanzari si o echipa tehnica. Iar marimea echipei cu care lucreaza fiecare depinde, la randul sau, de dimensiunea evenimentului organizat.

Un eveniment profesionist se organizeaza cu cel putin 6 luni inainte, afirma si Cristian Manafu, dar in functie de context, perioada poate creste semnificativ, mai ales atunci cand implica participarea unor invitati internationali. Potrivit acestuia, numarul oamenilor implicati nu e relevant daca ai o echipa cu experienta, dar chiar si asa un eveniment este acoperit logistic cu succes de o echipa dedicata cu cel putin 10 oameni.

In 2007, Evensys a organizat 9 conferinte si seminarii, iar in 2008 isi propune o crestere de pana la 16-17 conferinte si seminarii. Printre evenimentele organizate de Evensys se numara „Digital Forum”, dedicat tendintelor si strategiilor in mediul online, sau Inspire, evenimet de marketing si advertising.

Media Managent Institute este organizatorul evenimentului „Inovatia in Media”, a carui prima editie a avut loc in 2007 si a reunit peste 200 de participanti din middle si top managementul media romanesc. Pentru a doua editie a evenimentului, care se va desfasura pe parcursul a 5 zile, in octombrie anul acesta, sunt asteptati peste 250 de participanti.

Resurse suplimentare

– Stire despre onorariul incasat de „guru” in management Jack Welch, la seminarul sustinut in Bucuresti

– Analiza realizata in baza declaratiilor specialistului in marketing Paul Garrison in cadrul forumului Strategic Marketing organizat anul trecut in Capitala

– Stire despre bugetul alocat evenimentului Inovatia in Media de anul acesta