- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

\”Foamea de oameni\” din comunicare a creat o noua \”specie\” – angajatul inutil

18 Apr, 00:01 • andra.gheorghe
Criza de personal din industria locala de comunicare face posibila angajarea de tineri nepregatiti si neexperimentati, incantati in special de prestigiul functiei si prea putin dispusi la performanta. Aceasta este una din problemele industriei, semnalata in cadrul conferintei Olimpiadele Comunicarii.
\Foamea de oameni\ din comunicare a creat o noua \specie\ - angajatul inutil

Patru specialisti din industria locala de comunicare, Crenguta Rosu (DC Communication), Sorana Savu (Premium Communication), Alexandru Dumitrescu (McCann Erickson) si Radu Ionescu (Kinecto) au vorbit despre responsabilitatile si atributiile job-urilor in comunicare, care vin „la pachet” odata cu functia.

Problemele comunicatorilor

Alexandru Dumitrescu de la McCann Erickson a semnalat usurinta cu care sunt angajati tinerii neexperimentati in agentiile creative, si riscurile pe care le atrage acest lucru.

„E adevarat ca intreaga industrie se confrunta cu o foame de oameni, iar multi tineri ajung sa intre in agentii mai usor decat ar trebui. Avem nevoie de tineri dornici sa invete meserie, dar in prezent 80% dintre ei sunt mai preocupati de cum „sa dea bine”, sa scape de complexul lipsei de experienta. Si ajung sa imprumute brusc jargonul de creativ, se rezuma la a-si insusi vocabularul agentiei, al clientului si la pauza de tigara, de la 9-11″, spune Dumitrescu, associate creative director la McCann Erickson.

[quote=Sorana Savu, Premium Communication]Mi s-a intamplat sa primesc CV-uri pline de greseli de scriere, de la studenti care se pregateau sa devina comunicatori. Toate aceste CV-uri s-au dus direct in recycle-bin[/quote]
Radu Ionescu, managing director-ul agentiei de comunicare online Kinecto, a subliniat faptul ca tinerii sunt ceruti in special in agentiile interactive, care compun la randul lor „cel mai tanar” segment din industrie.

„Intr-o agentie de interactiv, si angajarile, dar si promovarile- atat in in functii, cat si in castiguri – sunt mai accelerate. Iar cerintele de pregatire pentru entry level sunt zero, pentru ca inveti la munca. Asta nu inseamna ca nu suntem selectivi la interviuri. Am intalnit si situatii in care oamenii se prezentau la intalnirile de angajare cu noi fara sa aiba habar cum se numeste agentia noastra”, a spus Ionescu.

PR-ul, mai selectiv

Sorana Savu, senior partner Premium Communication si Crenguta Rosu, managing partner DC Communication, au afirmat ca este recomandata o politica foarte selectiva in faza de intrare a juniorilor. De asemenea, faza de „junior” ar trebui sa constea in 3 ani de munca in agentie.

„La Premium se lucreaza pe trei nivele de competenta: junior consultant, consultant si senior consultant. Ca sa treci la nivelul de consultant, trebuie sa lucrezi pana la 3 ani ca junior. Asta nu inseamna ca remuneratia stagneaza, in fiecare an facem cate o revizuire salariala”, a spus Savu.

Interviul candidatilor de la Premium Communication este in mare parte unul subiectiv. Singura cerinta tehnica, dar si cea mai importanta – potrivit lui Savu – este scriitura impecabila si versatila.

La DC Communication, toti tinerii angajati trebuie sa treaca peste o perioada de proba de 3 luni de zile. Selectia candidatilor se face in baza CV-ului si a scrisorii de intentie, care, spune Crenguta Rosu, are rol determinant in decizia de angajare.

„Scrisoarea de intentie e extrem de importanta. Au fost situatii in care, desi nu ne aflam in proces de angajare, am primit scrisori de intentie fermecatoare, originale si sincere: i-am chemat pe autori la interviuri si in final i-am angajat. Originalitatea conteaza. Ne-am confruntat cu prea multe situatii in care tinerii vin la interviu cu planuri de intrebari si raspunsuri pregatite”, a precizat managing partnerul agentiei.

Ca junior inveti sa-ti meriti banii

„In trei luni, juniorul abia incepe sa se obisnuiasca cu structura organizationala a agentiei, cu business-ul clientului. Abia intr-un an si jumatate se petrece „clic”-ul meseriei – in cazul unui om talentat. Eu consider ca in primii trei ani un junior abia isi castiga salariul”, spune Crenguta Rosu.

Sorana Savu, de la Premium Communication este ceva mai drastica : „Refuz sa discut aspecte legate de un maxim salarial cu oameni care abia intra in industrie. Noi investim in formarea lor, trebuie sa demonstreze ca isi merita banii. Platim experienta”.

Freelancing si lucrul de acasa, da. Part-time-ul este exclus

Premium Communication nu ofera programe de voluntariat si nici de practica pentru studenti, motivand clauzele de confidentialitate. Inclusiv pe perioada de proba, agentia incheie contracte de munca.

„Lucram cu studenti, le permitem sa mearga la scoala si in timpul programului, insa nu ii angajam decat full time, si nici nu avem de gand, pe viitor, sa angajam altfel decat full time,” a precizat Sorana Savu.

Leo Burnett si DC Communication accepta si aplica sistemul „lucrului de acasa”, Leo Burnett apeland inclusiv la sistemul freelancing cu specialisti care nu isi doresc sa urmeze un program riguros de full time, insa angajarile in sistem part time sunt si in acest caz excluse.