- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

GMP PR: Evenimentele au fost primele care s-au \”taiat\” anul acesta

10 Feb, 00:01 • andra.gheorghe
Cum se traduce criza in limbajul relatiilor publice, ce le cer clientii oamenilor de PR cand afacerile nu mai merg la fel de bine, cine ramane si cine va disparea din "casta" PR-istilor romani, DailyBusiness.ro a discutat cu Ioana Manoiu, managing partner GMP PR.
GMP PR: Evenimentele au fost primele care s-au \taiat\ anul acesta

DailyBusiness

: In 2008 ati raportat afaceri de 1,8 milioane de euro. Tot in 2008 ati lansat divizia de BTL (below the line). Ce pondere au avut evenimentele in veniturile GMP?
Ioana Manoiu: Anul trecut a fost un an-test pentru BTL. Nu am stiut cum o sa fie si nu am promovat BTL-ul. A venit la cererea clientului. Cred ca ponderea acestor servicii s-au ridicat undeva la 30% din totalul afacerilor de anul trecut.

DB: Si anul acesta?
IM: Evenimentele au fost primele care s-au „taiat” anul acesta. Deci, eu as zice ca vor ramane la aceeasi pondere. Sa ne gandim la luna decembrie. Stie toata lumea ca este luna evenimentelor. Stim numai cate organizam noi, si la cate primeam la randul nostru invitatii. In decembrie au scazut enorm. Daca vorbesti cu firme de catering, sau de tehnic, numai ei spun ca s-au redus la jumatate.

DB: Revenind la piata de PR, parerile sunt diferite, unii specialisti spun ca va stagna, altii ca va raporta o crestere usoara. GMP ce crede?
IM: Problema e ca nimeni nu stie exact. Noi acum ne dam cu parerea si ne uitam la ce ni se intampla zi de zi. In principiu nu ma astept sa vina bugete foarte mari. Ma astept ca clientii sa se gandesca de doua ori cand vor investi niste bani si sa investeasca mult mai moderat. Varianta realista este ca piata nu va creste. Ca va scadea, e varianta pesimista. Pentru ca acolo unde sunt companii care scad, apar clienti noi. Compensam prin new business.

DB: Apropo de new business, cati clienti vreti sa atrageti anul acesta si din ce arii?
IM: Anul asta imi doresc sa cresc numarul de clienti, clar. Dar in orice caz nu la nivelul anului trecut, cand am avut un numar foarte mare de clienti noi (n.r. – 15 clienti). Sa zicem ca vom atrage 5 clienti noi, mari, si pe termen lung. Nu avem de exemplu acum o banca in portofoliu, in zona financiara.

DB: Se stie ca in momente de recesiune, pietele se cern. Ce credeti ca se va intampla cu agentiile care au maxim 1-2 oameni in spate?
BI: Nu cred ca le va merge foarte bine. Insa, din nou, depinde foarte mult de omul din agentie. O agentie poate sa supravietuiasca cu un singur client, atata timp cat are un singur angajat. Are costuri foarte mici si atunci reuseste sa le acopere. E ca si cum omul respectiv are un salariu. Deci poate trai la acest nivel foarte mic. Dar in general, vor rezista pe piata agentiile mari, care au deja echipele formate, care au deja acces la clientii mari. Daca acum doi ani era mult mai usor sa apari si sa existe oportunitati, in momentul de fata, cand nu mai sunt bugete foarte mari pe piata, e foarte greu sa prinzi tu, ca si agentie mica, o parte din buget.

DB: Vor continua sa investeasca industriile direct afectate de criza, ca auto sau imobiliare, in servicii de PR?
BI: Noi avem clientul Toyota, si am inceput 2009 cu un eveniment mare pentru el. Si a fost surprinzator. Chiar si industriile direct afectate, unele dintre ele investesc in PR, tocmai pentru a compensa.

DB: Se vorbeste despre mutarea investitiilor din media si publicitate, in PR. Care sunt sansele ca acest lucru sa se realizeze?
BI: Sunt sanse. Pentru ca in PR costurile sunt mai mici. Oricat nu ne-ar placea noua sa zicem asta. Poti sa ajungi sa lansezi un produs doar prin PR. Daca ai o agentie desteapta, poti optine o lansare care sa coste un sfert dintr-o campanie de media. Eu cred ca vor fi companii care vor lua aceasta decizie. Dar, iarasi, sunt companii cu istoric de PR, familiarizate cu domeniul, nu cele care se afla la prima experienta, care deja i-au descoperit beneficiile si au prins gustul.

DB: Vor exista atunci inclusiv agentii care vor profita de pe urma crizei.
BI: Vor fi cele care se adapteaza nevoilor actuale ale clientilor. Agentiile care isi vor schimba modul de abordare, care nu vor spune clientului „trebuie sa cheltui atatia bani, pentru ca altfel nu vei avea rezultate”. Sau cele care nu vor veni cu propuneri care functionau acum un an sau doi. Noi, ca si agentii, trebuie sa ne schimbam putin atitudinea. Trebuie sa ne intelegem mult mai bine clientii. Ne dadea mana acum doi ani sa zicem clientilor „daca nu facem show de lasere si de lumini, nu o sa ai impact”. Acum chiar trebuie sa fim aproape de ei, sa intelegem prin ce trec si tot ce le propunem sa fie foarte personalizat.

DB: Majoritatea clientilor au o atitudine care nu iese din zona de siguranta. Mai are sanse creativitatea in PR, mai ales in momente de insecuritate financiara?
IM: Da. Mai degraba acum decat in alte dati. Si asta am remarcat deja din ultimul an. Veneau la noi clienti care aveau istoric de PR de 5-6 ani, care lucrau cu agentii de PR de pe piata, care faceau lucrurile ca la carte, si la un moment dat au simtit nevoia sa faca altceva. Ei cand vin la noi, deja vin cu chestia asta in cap. Nu isi schimba agentia doar de dragul de a si-o schimba. Daca un client ca Apa Nova, de la care nimeni nu se astepta, a putut sa semneze o campanie in care am schimbat placutele de pe strada, sau Romtelecom, pentru care am facut o campanie antistres in care bateam un personaj pe internet, iata ca mentalitatea clientilor se schimba. N-ai cum sa ramai doar in zona de siguranta.

DB: PR-ul a avut intotdeauna, din momentul in care a inceput sa „prinda” in Romania, o fluctuatie de personal foarte ridicata. Ce se va intampla anul acesta?
IM: S-a dus perioada in care un tanar, dupa sase luni, devenea PR manager. S-a dus si perioada in care i se dubla salariul de trei ori pe an. Si asta va fi foarte bine, va face ordine pe piata. Talentele vor ramane. De ele ai nevoie peste tot: la companii, la institutii publice, in agentii. Si sunt atat de putine, deci va fi nevoie de ele mai mult. Mediocritatea va fi penalizata.

DB: Se vor ajusta si salariile din PR?
[B]IM: S-ar putea, da. Acolo unde angajatii nu erau performanti si erau inflationati, probabil ca vor scadea. Eu asta am incercat sa evit intotdeauna. Sa inflationez juniorii. Tot timpul i-am cautat si i-am angajat, dar in momentul in care mi-au cerut sa le dublez salariul, nu am acceptat niciodata. Asta in cazul in care aveau o alta oferta. Nu am acceptat principial, trebuie sa cresti sanatos. Si eu le eram exemplu. Am fost junior un an si jumatate. E bine sa cresti sanatos, pentru ca altfel ajungi sa te confrunti cu niste probleme de care esti complet depasit si degeaba ai salariul de mii de euro, daca nu livrezi.

DB: Au si agentiile partea lor de vina pentru aceste salarii.
IM: Era un cerc vicios. Te trezeai ca aveai business, aveai clienti la usa, si nu avea cine sa-i „duca”. Aveai seniorii supraincarcati, stateau 20 de ore la birou, deja nu mai faceau fata volumului de munca, si trebuia sa angajezi de urgenta oameni. Si angajai oameni la un nivel mai bun sau mai rau, in functie de ce gaseai in momentul respectiv. Numai ca in momentul in care il trimiteai la client, se prindea imediat. Te taxa imediat. Simti cand omul nu este pregatit. Si cum pot eu ca agentie sa-i cer taxa de consultanta cand ii trimit un junior la intalniri? A fost permanent acest cerc vicios. Trebuia sa angajezi, o faceai, si dupa aia clientul te taxa imediat.

DB: Care este ponderea juniorilor in fata seniorilor in agentiile din Romania?
IM: Eu cred ca in agentii, ponderea este in general 30% seniori si 70% juniori. Dar s-ar putea sa ma insel. Trag concluzia asta in functie de interviurile pe care i-am avut cu oamenii si am vazut la ce nivel erau angajatii din alte agentii. La GMP, in momentul acesta, ponderea este 70% seniori, si 30% juniori.

DB: E o pondere sanatoasa?
IM: Asta mi-am dorit foarte mult. Pot sa spun ca am avut tot timpul ca obiectiv sa am oameni seniori. Poate ca in anumite momente parea ca este mai scump decat era cazul, parea ca ar trebui sa ai mai multi junioiri. Un client fericit nu va fi decat cel care are un partener de discutie senior. Si atunci prefer sa am oameni fara experienta, dar la interfata cu clientul sa fie numai seniori.