- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Liute, Grapefruit: Cele mai scumpe contracte de creare de brand oscileaza pe la 100.000 de euro

18 Jun, 00:03 • andra.gheorghe
Stefan Liute, strategy director al agentiei de branding Grapefruit, a vorbit despre investitiile pe care le atrage brandingul in Romania, ce fel de companii cheltuiesc mai mult, dar si despre problemele industriei.
Liute, Grapefruit: Cele mai scumpe contracte de creare de brand oscileaza pe la 100.000 de euro

DailyBusiness

: Ce investitii au atras serviciile de branding local in 2007 si cum vor evolua anul acesta?
Stefan Liute: Pentru 2007, estimarea noastra grosiera este de 3-4 milioane de euro prin agentiile specializate locale si probabil de 8-9 ori mai mult prin agentii full-service locale si specializate straine. La anul investitiile vor creste cu maxim 20-25%. In opinia mea nu vor depasi acest procent, pentru ca brandingul nu este un domeniu care sa suporte o evolutie „legendara”. Va creste, dar constant.

DB: Care au fost cei mai mari „cheltuitori” pe servicii de branding anul trecut? Vor fi aceiasi si anul acesta?
SL: Serviciile financiare, real-estate, alaturi de traditionalii clienti FMCG. Anul acesta ma astept la cresteri de la clientii din energie si IT.

DB: Cum se impaca agentiile axate strict pe servicii de branding cu cele full-service?
SL: Uneori parteneri, alteori concurenti. Am avut si avem la Grapefruit ambele situatii. Iar uneori agentiile de publicitate ne sunt chiar clienti finali.

DB: Exista diferente din perspectiva calitatii oamenilor si a serviciilor furnizate?
SL: Opinia mea ferma este ca exista oameni talentati la branding, creativi si strategi, atat in agentiile specializate cat si in cele full-service. Singura diferenta majora este ca majoritatea agentiilor de branding cunoscute au astfel de oameni, in vreme ce doar o mica parte dintre cele full-service pot spune acelasi lucru.

DB: Ce predomina in prezent pe piata romaneasca de branding, jucatorii locali sau cei internationali?
SL: Cei locali sunt inca predominanti, chiar daca unii dintre ei sunt formal asociati cu mari nume dinafara. Cei internationali fac tot mai multe lucruri aici singuri, insa sunt foarte discreti.

DB: Mai e loc de alte intrari in brandingul romanesc? Cum vedeti anul 2008 din acest punct de vedere, vor avea loc miscari spectaculoase, intrari sau joint venture-uri demne de luat in considerare?
SL: Intotdeauna va fi loc de intrari, pentru ca talentele, profesionale si manageriale, nu se vor sfii sa intre pe piata. Insa nu ma astept nici la intrari nici la joint venture-uri spectaculoase, in lipsa unei cresteri fenomenale a pietei.

DB: Ce lipseste pe piata locala de branding?
SL: Sunt doua probleme. Educatia inca incompleta a antreprenorilor si marketerilor in materie de branding, si aici agentiile au datoria sa schimbe in bine situatia. Si lipsa de oameni nu doar talentati, dar si educati si dispusi sa munceasca din greu.

DB: Ce ar trebui sa se schimbe pentru a inlatura aceste neajunsuri?
SL: Pentru prima problema, schimbarile de mentalitate si atitudine au loc, sunt pozitive dar sunt lente – ne mai trebuie timp. Pentru cea din urma cred ca noi, cei din domeniu, ar trebui sa fim mai mult „role-models” (exemple – n.r.) pentru tineri, intr-un mod accesibil si onest.

DB: Cum vedeti brandingul realizat in Romania comparativ cu cel facut de vecinii nostri cu „vechime” din Europa Occidentala, dar si fata de pietele din regiune?
SL: Surprinzator, nu suntem sub ei ca talent sau cunostinte. Poate sunt proiecte mai putine sau mai putin complexe iar domeniul este inca tanar in Romania, dar nu percep vreo inferioritate majora dincolo de asta.

DB: De cat timp ar avea nevoie industria locala de branding pentru putea oferi servicii competitive pe pietele occidentale?
SL: Ar avea nevoie de timpul necesar pentru a da nastere unui manager vizionar – unui om care sa stie cum sa creasca o agentie de branding ca afacere de nivel regional si apoi international. Cu alte cuvinte, lipsa nu e de natura strict profesionala, ci manageriala, iar timpul acesta nu-l vad mai scurt de 5-10 ani.

DB: Faptul ca investitiile in branding sunt mici in comparatie cu alte segmente media arata o desconsiderare a clientilor romani fata de nevoia lor pentru aceste servicii?
SL: Nu, ci arata ca majoritatea bugetelor de branding, in mod adecvat sau nu, sunt inca cheltuite de agentii ne-specializate.

DB: Din ce industrii provin brandurile care sunt cel mai greu de construit / intretinut, si de ce?
SL: Nisele. Cu cat nisa e mai ingusta si mai complexa ca procese de afaceri, cu cat publicul-tinta e mai mic si ajunge la doar cateva institutii sau persoane, cu atat e mai greu de construit branduri. Ganditi-va la produse sau servicii ultra-specializate si de valoare mare.

DB: Ce valoare au avut cele mai scumpe contracte de creare de brand derulate pana acum in Romania?
SL: Din informatiile noastre, costurile serviciilor de branding in proiecte mari au oscilat in jurul valorii de 100.000 euro.

DB: In functie de complexitate, cati oameni trebuie sa lucreze la crearea unui brand?
SL: Minim doi, un strateg si un creativ, iar pentru proiectele mai mari pot fi necesare echipe de 6-10 oameni.