Media & Advertising

Promovare in social media: Scadere pe Facebook si Youtube, crestere pe Linkedin

29 Oct, 13:19 • Redactia DailyBusiness
In 2014, 58% dintre companii utilizeaza retelele de socializare pentru promovarea companiei si planuiesc sa le utilizeze in continuare (in scadere de la 78% in 2013), in timp ce 28% dintre acestea afirma ca nu le utilizeaza, insa planuiesc sa le utilizeze in perioada urmatoare (procent in crestere de la 22% in 2013), conform studiului TotalSoft si EY Romania Social media si mediul de afaceri romanesc 2014, dat publicitatii astazi.
Promovare in social media: Scadere pe Facebook si Youtube, crestere pe Linkedin

Editia 2014 a
studiului analizeaza raspunsurile a 209 reprezentanti ai unor
companii din 12 industrii din Romania cu privire la modul in care
acestea abordeaza marketing-ul prin intermediul retelelor de
socializare si impactul pe care acest tip de marketing il are in
prezent in activitatea lor. 

Reteaua LinkedIn
inregistreaza cea mai mare crestere dintre retelele analizate (+21
puncte procentuale) in utilizarea de catre companiile romanesti
respondente pentru promovarea produselor si serviciilor oferite.
Facebook isi conserva suprematia, cu 93% rata de utilizare in 2014
fata de 95% in 2013. Cea mai mare scadere o inregistreaza site-ul de
video sharing al Google: YouTube a scazut cu 14 puncte procentuale in
2014 in interesul companiilor, pana la 29% rata de utilizare.

Peste 70% dintre
companiile romanesti nu au vazut potentialul promovarii pe retelele
sociale inainte de anul 2011. Intrebati de cat timp au inceput sa
integreze retelele sociale in functia de marketing a companiei,
oamenii de afaceri si directorii de marketing si comunicare
respondenti au bifat in masura cea mai mare intervalul de timp 1-2
ani, urmat de cel de 2-3 ani.

Timpul alocat
comunicarii pe retelele sociale inregistreaza o tendinta de scadere
fata de editia 2013 a studiului. Daca intervalul de 1-5 ore isi
pastreaza acelasi procentaj de respondenti (54%), numarul celor care
folosesc retelele sociale mai mult de 20 ore pe saptamana este in
scadere, acesti respondenti intrand acum in intervalul 6-20 de ore
dedicate saptamanal prezentei companiei in retelele sociale.

Frecventa de
utilizare a retelelor de socializare a scazut si ea. In 2014 numai 41%
din respondenti spun ca utilizeaza social media zilnic, cu 8% mai
putin decat in 2013. Cresc insa procentele celor care utilizeaza
social media o data la 2-3 zile de la 15% in 2013 la 23% in 2014, de
asemenea creste frecventa utilizarii saptamanale a comunicarii prin
social media de la 21% la 22%. Zona de rezistenta a celor care
utilizeaza social media o data la cateva luni se pastreaza si ea la
9%.

Totusi, 72% dintre
respondenti spun ca utilizarea social media va creste si doar 1%
considera ca utilizarea retelelor sociale se va reduce in cazul
companiilor lor.

In continuare, cei
mai multi respondenti (64%) isi administreaza singuri campaniile pe
retelele de socializare, totusi anumite segmente din campanie sunt
externalizate de peste 50% dintre cei care au raspuns chestionarului:
designul si dezvoltarea, dar si crearea de continut. Cel mai putin se
externalizeaza actualizarea statusului si procesul de stabilire a
strategiei.

Chiar daca
majoritatea respondentilor (52%) sunt indecisi cu privire la
masurarea randamentului investitiilor in social media ale companiei,
se poate observa ca 34% dintre respondenti sunt de acord si total de
acord ca acest lucru este posibil. Doar 14% au raspuns ca sunt in
dezacord sau dezacord total in legatura cu posibilitatea companiei de
a masura randamentul investitiilor in activitatile de pe retelele de
socializare.

In top 3 in functie de tipul de
continut oferit followerilor sunt: informatiile despre produsele si
serviciile companiei (77%), (69%), informatiile despre companie –
istoria companiei, testimoniale ale clientilor existenti, evenimente
– si informatii despre campanii, promotii, vanzare directa sau
indirecta (62%).

In 2014, 70% dintre
companiile din Romania sunt total de acord si de acord cu privire la
eficienta marketing-ului in cadrul retelelor de socializare, in
scadere de la 83% cate au fost de aceeasi parere in 2013. De
asemenea, creste si ponderea celor indecisi de la 17% in 2013 la 24%
in 2014, ca si procentele celor in dezacord de la 0% in 2013 la 6% in
2014.

Atat in 2013 cat si
in 2014 tendinta generala privind domeniile in care sunt folosite
retelele de socializare in cadrul companiilor din Romania se mentine,
utilizarea preponderenta fiind in marketing si comunicare. Cresteri
de 3-5% se remarca in recrutare, relatii cu clientii si cercetare a
nevoilor acestora. Scaderile sunt pe zona de networking (-2%) si
analiza competitiva (-6%).

42% dintre
companiile din Romania au investit sub 1000 de euro in promovarea
prin intermediul retelelor sociale in ultimul an, 15% au investit
intre 1000 si 3000 de euro pentru acelasi demers, in timp ce 23% au
investit mai mult de 3000 de euro pentru promovarea in social media.
Un procent important (20%) dintre respondenti au afirmat ca nu stiu
cat au investit companiile lor in promovarea companiilor lor prin
social media in ultimul an.

„Este vizibila, in
raspunsurile colectate in acest an referitoare la utilizarea
retelelor sociale online, o tendinta de maturizare a pietei si de
abordare mai segmentata si „la rece” a
acestor retele. Bugetele insa raman inca mici, cu doar 8% dintre
companii avand bugete anuale mai mari de 10.000 euro dedicate social
media. Aceasta realitate coexista cu o constientizare a eficientei
demersului de marketing in cadrul acestor retele sociale online: nu
mai putin de 70% dintre respondenti considera eficient marketing-ul
in social media”, a declarat Elena Badea, director de marketing, EY
Romania.

„Putem oferi
astazi o perspectiva proaspata a domeniilor cele mai eficiente de
utilizare a retelelor de socializare in Romania, o analiza pragmatica
a strategiilor de generare de oportunitati de vanzare prin prisma
diverselor sectoare industriale. Cu siguranta, acest studiu va fi
apreciat de toti strategii de marketing on-line din Romania,”
spune Daniel Ionescu, sales & marketing director, TotalSoft.